Stadler dostarczy do 504 tramwajów dla niemiecko-austriackiego konsorcjum projektowego

Stadler dostarczy do 504 tramwajów dla niemiecko-austriackiego konsorcjum projektowego

17 stycznia 2022 | Źródło: Stadler Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Firma Stadler wygrała międzynarodowy przetarg zorganizowany wspólnie przez sześć przedsiębiorstw transportowych z Niemiec i Austrii na dostawę do 504 pojazdów w ramach projektu "VDV Tram-Train". Oprócz produkcji pojazdów umowa ramowa obejmuje również ich serwisowanie przez okres do 32 lat. Częścią umowy ramowej jest złożone zamówienie na 246 pojazdów CITYLINK o wartości około 1,7 miliarda euro. Istnieje również możliwość zamówienia do 258 dodatkowych pojazdów.

 

Wizualizacja: Stadler Rail

Przyznanie kontraktu oznacza początek długotrwałej współpracy pomiędzy firmą Stadler a konsorcjum projektowym, w skład którego wchodzą Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK), Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), Saarbahn Netz, Schiene Oberösterreich, kraj związkowy Salzburg oraz Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb. W ciągu najbliższych dziesięciu lat Stadler wyprodukuje 246 pojazdów CITYLINK dla tych sześciu operatorów. Pierwsze cztery pojazdy zostaną dostarczone do Saarbahn w 2024 roku.

"Jesteśmy dumni, że wygraliśmy ten międzynarodowy przetarg dzięki naszej sprawdzonej koncepcji pojazdu. Budowa tramwajów wymaga doświadczenia, a w tym konkretnym przetargu konieczna jest także umiejętność łączenia indywidualnych rozwiązań z produktami standardowymi. W obu tych dziedzinach firma Stadler zawsze była u siebie i jest pionierem w branży. Dzięki CITYLINK chcemy zaoferować naszym sześciu klientom rozwiązanie komunikacyjne, które połączy miasto i jego okolice bez konieczności przesiadania się, a tym samym zapewni zrównoważony i komfortowy sposób podróżowania" - mówi Peter Spuhler, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Grupy Stadler.

CITYLINK - najlepszy standard dla indywidualnych rozwiązań

Wszystkie dostarczane pojazdy będą trzyczłonowe. Długość pojazdów, liczba drzwi, wysokość wsiadania i wysiadania, a także konfiguracja wersji CITYLINK będą się różnić w zależności od miejsca dostawy i klienta. Wszystkie pojazdy będą miały pewne cechy wspólne: będą wyposażone w system HVAC dla przedziałów pasażerskich i kabiny motorniczego oraz będą posiadały przestronne wielofunkcyjne przestrzenie z dwoma miejscami dla wózków inwalidzkich, które można elastycznie konfigurować. Pociągo - tramwaje będą indywidualnie wyposażane w zależności od miejsca użytkowania. Na przykład pojazdy dla Albtal-Verkehrs-Gesellschaft będą wyposażone w toaletę oraz stojaki na rowery, podczas gdy Schiene Oberösterreich zdecydowała się dodatkowo na stojaki na bagaż.    

CITYLINK firmy Stadler to inteligentnie zaprojektowany tramwaj, który po odpowiednim skonfigurowaniu może być również wykorzystywany jako pociąg międzymiastowy. Biorąc pod uwagę umowę ramową VDV, Stadler sprzedał już ponad 650 pojazdów w sześciu krajach.

Jeden projekt - sześciu klientów

Dostarczanie jednego typu pojazdu dla sześciu operatorów jest czymś niezwykłym. "W zespole projektowym spędziliśmy wiele godzin nad opracowaniem wspólnego zestawu specyfikacji. Zdefiniowaliśmy standard z maksymalnie pięcioma dalszymi wersjami, aby spełnić wymagania poszczególnych operatorów, takie jak wysokość wsiadania, powłoka i miejsce użytkowania" - wyjaśnia kierownik projektu Thorsten Erlenkötter z Verkehrsbetriebe Karlsruhe.

Verkehrsbetriebe Karlsruhe odpowiada za całościowe zarządzanie projektem, a po zakończeniu fazy przetargowej koordynuje również jego realizację. "Jesteśmy bardzo zadowoleni, że w firmie Stadler udało nam się znaleźć niezawodnego i doświadczonego producenta dla tego niezwykłego projektu. Koncepcja zamówień publicznych, taka jak ta, którą tutaj realizujemy, jest do tej pory unikalna na skalę światową. Sześciu operatorów łączy wiara w koncepcję tramwajów, które mogą połączyć duże miasta z ich regionami zgodnie z modelem Karlsruhe i które mogą szybko dowieźć ludzi bezpośrednio do centrum bez konieczności przesiadki" - mówi Christian Höglmeier, dyrektor techniczny Verkehrsbetriebe Karlsruhe.