Bliski koniec lokomotyw spalinowych w DB Cargo. Nowe, przyjazne dla środowiska lokomotywy w drodze

Bliski koniec lokomotyw spalinowych w DB Cargo. Nowe, przyjazne dla środowiska lokomotywy w drodze

18 stycznia 2022 | Źródło: DB Cargo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Flota lokomotyw DB Cargo ma stać się jeszcze bardziej nowoczesna i wydajna. Stopniowo wszystkie istniejące lokomotywy spalinowe są zastępowane nowoczesnymi, przyjaznymi dla klimatu maszynami z alternatywnymi napędami. Obecnie w przygotowaniu jest 300 nowych lokomotyw manewrowych i dwusilnikowych dla DB Cargo. Pierwsze lokomotywy mają zostać wprowadzone do eksploatacji już w przyszłym roku. W dłuższej perspektywie celem jest zastąpienie około 900 starszych lokomotyw spalinowych

 

Wizualizacja hybrydowej lokomotywy manewrowej firmy Vossloh. Fot. DB Cargo

 

Już dziś największa europejska kolej towarowa 95 procent swoich usług trakcyjnych na sieci kolejowej wykonuje przy użyciu przyjaznych dla klimatu lokomotyw elektrycznych. Wkrótce również usługi manewrowe na stacjach towarowych oraz "ostatnia mila" do klienta będą świadczone przez pojazdy z napędem hybrydowym lub z napędem dwusilnikowym. Emisja CO₂ przez transport kolejowy jest do 80 procent niższa niż w przypadku transportu drogowego.

 

Lokomotywa Vectron Dual Mode. Fot. DB Cargo

 

Pożegnanie z lokomotywami spalinowymi w DB Cargo opiera się na trzech filarach:

1. Na przełomie roku firma Vossloh Locomotives GmbH wygrała ogólnoeuropejski przetarg na nowy typ hybrydowej lokomotywy manewrowej. Nowe maszyny zostały zaprojektowane jako hybrydy typu plug-in, ale mają również wystarczającą moc silnika z najnowocześniejszym systemem oczyszczania spalin, aby poruszać pociągi towarowe o masie kilku tysięcy ton w pracy manewrowej. Systemy napędowe mają budowę modułową i mogą być łatwo wymieniane w miarę rozwoju technologii. Rząd federalny wspiera wprowadzenie tej innowacyjnej technologii łączną kwotą 15 milionów euro poprzez dyrektywę Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu w sprawie promocji alternatywnych napędów w transporcie kolejowym. Te 50 lokomotyw ma być używane przez DB Cargo od 2024 roku.

2. Lokomotywy z podwójnym zasilaniem oferują to, co najlepsze z obu światów. Dzięki mocnemu napędowi elektrycznemu ciężkie pociągi towarowe mogą być również przemieszczane na duże odległości "pod drutem jezdnym". W przypadku braku tego przewodu jezdnego na liniach odgałęźnych lub przy dostawie do zakładu klienta nie trzeba wymieniać lokomotywy ani maszynisty, a jedynie przełączyć napęd. Ponad rok temu producent Siemens Mobility wygrał przetarg DB na lokomotywy Vectron Dual Mode. Obecnie początkowa dostawa zostanie zwiększona ze 100 do około 150 lokomotyw od 2023 roku. W tym celu 46 dodatkowych lokomotyw zostanie wyposażonych w specjalne adaptacje do planowanego zakresu zastosowań DB Cargo, przy czym cztery maszyny zostaną przejęte przez grupę DB Railway.

3. Trzecim filarem nowej strategii jest zakup hybrydowych lokomotyw manewrowych Toshiba HDB 800. łącznie 100 takich lokomotyw, wyprodukowanych w Rostocku, ma być wykorzystywanych przez DB Cargo. Pierwsze uruchomienie planowane jest na 2024 rok.