Pierwsza lokomotywa serii 336 dla hiszpańskiego Adif opuszcza fabrykę Stadlera w Walencji.

Pierwsza lokomotywa serii 336 dla hiszpańskiego Adif opuszcza fabrykę Stadlera w Walencji.

18 stycznia 2022 | Źródło: Stadler Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pierwsza lokomotywa z serii 336 dla hiszpańskiego administratora infrastruktury kolejowej (ADIF), należąca do rodziny Eurolight firmy Stadler, w ubiegłym tygodniu opuściła fabrykę w Albuixech w Walencji, aby rozpocząć testy homologacyjne.

Pierwsza lokomotywa serii 336 przed opuszczeniem fabryki w Albuixech. Fot. Stadler

Jest to pierwsza z 22 lokomotyw spalinowych o normalnym rozstawie osi, które będą wykorzystywane przez Adif na liniach dużych prędkości. Będą one odpowiedzialne za inspekcję, ratowanie pociągów, odśnieżanie i trakcję pociągów budowlanych. Aby zagwarantować funkcjonowanie HSL w każdych warunkach pogodowych, lokomotywy będą mogły pracować w idealnych warunkach w zakresie temperatur od -25 °C do 45 °C.

Pierwsze seryjnie produkowane lokomotywy Eurolight 

Lokomotywy te oparte są na lekkiej platformie i są przeznaczone do stosowania na hiszpańskiej sieci kolejowej o standardowym rozstawie kół w celu przeprowadzania kontroli linii kolei dużych prędkości, akcji ratowniczych uszkodzonych pociągów, odśnieżania i ciągnięcia pociągów konserwacyjnych o masie do 600 ton. Lokomotywy będą mogły działać w każdych warunkach pogodowych od + 45ºC do -25ºC.

Są to czteroosiowe maszyny spalinowo-elektryczne o dużej mocy z przekładnią AC / AC i niskim obciążeniem osi, w pełni zgodne ze wszystkimi europejskimi normami dotyczącymi bezpieczeństwa, emisji i ochrony środowiska. Charakteryzują się nowoczesnym asynchronicznym napędem trakcyjnym w technologii IGBT, innowacyjnym systemem kontroli przyczepności, dużymi zdolnościami do ciągnięcia, zmniejszonymi kosztami eksploatacji, ułatwiają zarządcy infrastruktury oferowanie operatorom kolejowym szerokiej gamy usług wsparcia. Lokomotywy są wyposażone w dwie kabiny, systemy sygnalizacji ETCS i ASFA oraz systemy komunikacji GSM-R. Maksymalna moc wyjściowa silnika wynosi 2,8 MW, lokomotywy mogą osiągnąć maksymalną prędkość co najmniej 160 km / h.

Jak widać na zdjęciu, maszyna wyposażona jest w składany automatyczny sprzęg szarfemberga. Dzięki temu łatwiej będzie można prowadzić akcje ratunkowe dla pociągów dużych prędkości.

Stadler po raz pierwszy produkuje na skalę masową lokomotywy z rodziny EuroLight, które nie są ani wersją brytyjską, ani azjatycką.

Adif Alta Velocidad przeprowadził przetarg na ich zakup w grudniu 2018 r. z zakładanym budżetem w kwocie 140.329.000 + VAT. Zakup obejmował ich utrzymanie przez osiem lat od dostawy dwóch pierwszych jednostek.

Kontrakt został przyznany walenckiemu producentowi i Erionowi (spółce joint venture Stadlera i Renfe odpowiedzialnej za utrzymanie pociągów) w październiku 2019 r. za 114 945 000 euro + VAT z terminem rozpoczęcia dostawy wynoszącym 36 miesięcy.