Cyfrowa rewolucja w transporcie towarowym: pociąg testowy rusza w podróż po Europie

Cyfrowa rewolucja w transporcie towarowym: pociąg testowy rusza w podróż po Europie

19 stycznia 2022 | Źródło: Deutsche Bahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pociąg towarowy przyszłości wyrusza na jazdę próbną przez Niemcy i kraje sąsiednie - Kluczowa technologia cyfryzacji kolejowego transportu towarowego jest gotowa do produkcji seryjnej - Minister federalny dr Volker Wissing daje sygnał do startu

Cyfrowy sprzęg automatyczny. Fot. Deutsche Bahn

Cyfrowa rewolucja w kolejowym transporcie towarowym: Pociąg z innowacyjnymi cyfrowymi sprzęgami automatycznymi wyruszył dziś na wielomiesięczny test praktyczny. Federalny minister ds. cyfryzacji i transportu, dr Volker Wissing, dał pociągowi symboliczny sygnał do odjazdu w podróż po Europie.

Cyfrowy sprzęg automatyczny (Digitalen Automatischen Kupplungen - DAK) jest istotnym elementem cyfryzacji pociągów towarowych. Jest to zatem decydujący czynnik zwiększający konkurencyjność kolei w stosunku do transportu drogowego. DAK umożliwia sprzęganie wagonów towarowych w sposób automatyczny, tzn. bez konieczności pracy ręcznej. Połączenia wagonów dla hamulców są również wykonywane automatycznie. Po raz pierwszy wagony towarowe będą wyposażone w ciągłe linie zasilania i transmisji danych.

DAK umożliwia szybsze, zautomatyzowane procesy manewrowe. W sumie znacznie wzrasta przepustowość stacji przeładunkowych. Pociągi towarowe mogą stać się dłuższe i cięższe dzięki nowej technologii sprzęgania. Co ważniejsze, mogą one poruszać się z większymi prędkościami niż dotychczas i dzięki temu lepiej "pływać" w ruchu kolejowym. Zwiększa to przepustowość sieci kolejowej. DAK w znacznym stopniu przyczyni się do osiągnięcia europejskich celów klimatycznych.

Dr Volker Wissing, Federalny Minister ds. Cyfryzacji i Transportu mówi - Dostosowanie rosnącego wolumenu transportu do naszych celów w zakresie ochrony klimatu jest jednym z największych wyzwań naszych czasów. Kluczem do tego jest kolej - nawet jeśli mamy trochę do nadrobienia, zwłaszcza w transporcie towarowym. Wierni naszemu motto "Ośmielamy się czynić więcej postępu", dzięki wprowadzeniu w całej UE jednolitego systemu automatycznego sprzęgania rozwiążemy problem trwający od ponad 70 lat i sprawimy, że ponad pół miliona wagonów towarowych wkroczy w XXI wiek. Bardzo potrzebna transformacja, która nie będzie tolerować kolejnego dnia opóźnienia.

 

Dr Sigrid Nikutta, członek zarządu DB ds. przewozów towarowych,
Dr Volker Wissing, Federalny Minister ds. Cyfryzacji i Transportu,

Dr Daniela Gerd tom Markotten, członek zarządu DB ds. cyfryzacji i technologii
Fot. Deutsche Bahn

 

Dr Daniela Gerd tom Markotten, członek zarządu DB ds. cyfryzacji i technologii mówi - To sprzęgło to rewolucja, do niego należy przyszłość. DAK sprawia, że wagony towarowe są inteligentne i szybkie: podczas sprzęgania, ale także podczas jazdy. Technologia ta nie tylko umożliwia przewożenie koleją większej liczby wagonów towarowych, ale także pozwala na zwiększenie gęstości ruchu kolejowego, co jest korzystne dla wszystkich. Bez inżynierów DB i ich know-how to sprzężenie nie istniałoby. Wspólnie z producentami przygotowujemy go do produkcji seryjnej. Wprowadzamy DAK na tory!

Dr Sigrid Nikutta, członek zarządu DB ds. przewozów towarowych mówi - Nowy sprzęg zmienia zasadniczo kolejowy transport towarowy i zapewnia nam prędkość, której potrzebujemy, aby chronić klimat. Zmienia to również dotychczasową ciężką pracę na stacjach towarowych: około 70.000 razy dziennie nasi pracownicy przy manewrach muszą podnosić ważące do 20 kg wsporniki sprzęgu na wysokość ramion, aby połączyć pociągi. Cyfryzacja i automatyzacja ruchu pociągów to wyraźny sygnał dla naszych klientów logistycznych: Towary powinny znajdować się na torach. Każdy z naszych pociągów oszczędza od 80 do 100 procent CO2 w porównaniu z transportem drogowym. A dzięki DAK upraszczamy i przyspieszamy działanie systemu kolejowego.

Pociąg towarowy przyszłości będzie najpierw jechał z Niemiec do Austrii, a następnie do Szwajcarii. Następnie w ślad za nimi mają pójść inne kraje UE. W trakcie tego procesu DAK będzie testowany w innych sytuacjach drogowych, niż byłoby to możliwe w Niemczech. Należą do nich strome wzniesienia, ciaśniejsze zakręty lub inne warunki klimatyczne. Jazda próbna ma na celu przygotowanie DAK-a do produkcji seryjnej.

Egzamin praktyczny ma się zakończyć pod koniec tego roku. W ciągu ostatnich kilku miesięcy odbyły się już przejazdy liniowe w Niemczech oraz testy sprzęgów na stacjach rozrządowych.

Pociąg testowy jest częścią projektu badawczego finansowanego przez Federalne Ministerstwo Spraw Cyfrowych i Transportu (BMDV) w wysokości 13 milionów euro. W projekcie bierze udział konsorcjum sześciu firm. Oprócz DB i jej spółki zależnej DB Cargo są to szwajcarskie i austriackie koleje towarowe SBB Cargo i Rail Cargo Austria, a także posiadacze wagonów Ermewa, GATX Rail Europe i VTG. Celem jest wprowadzenie DAK w całej UE.