Litwa zbuduje nową kolejową linię dostępową do portu w Kłajpedzie

Litwa zbuduje nową kolejową linię dostępową do portu w Kłajpedzie

19 stycznia 2022 | Źródło: LTG Infra / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Litewski operator infrastruktury kolejowej LTG Infra podpisał umowę z firmą Trenze Logistics and Hill na budowę linii dostępowej do portu w Kłajpedzie, której koszt wyniesie ponad 2 mln euro. Linia o długości 1 km połączy magazyny ropy naftowej firmy Trenze Logistics oraz rafinerię Hill (której uruchomienie planowane jest na 2023 r.) z infrastrukturą portową.

Fot. LTG Infra

"Na Litwie około 60% ładunków przewożonych jest koleją, ale naszym celem jest dalsze zwiększanie wolumenu przewozów. Jednym ze sposobów na zwiększenie ilości ładunków w ekologicznych pociągach jest budowa bocznic kolejowych, co maksymalnie ułatwi przedsiębiorstwom korzystanie z sieci kolejowej. Taki projekt zmniejsza zanieczyszczenie środowiska i zwiększa bezpieczeństwo, dostarczając towary do miejsca przeznaczenia, zwiększając bezpieczeństwo i zmniejszając obciążenie infrastruktury stacji kolejowej Draugystė" - mówi Karol Sankowski, dyrektor generalny LTG Infra.

Podpisana przez firmy umowa trójstronna przewiduje, że po zrealizowaniu projektu bocznicy w pierwszym roku wolumen przewozów powinien wynieść 67,7 tys. ton lub 2 610 wagonów rocznie, a w kolejnych latach planowane jest zwiększenie wolumenu przewozów.  

Trenze Logistics już przewozi część swoich ładunków koleją, natomiast Hill Group planuje rozpocząć transport surowców koleją od 2023 r., kiedy to zacznie działać rafineria ropy naftowej i zakład produkcyjny w Kłajpedzie. "Hill Group" planuje zainwestować 105 mln euro w zakład, w którym zatrudnienie znajdzie około 200 osób. Zakład będzie przetwarzał 60.000 ton zużytego oleju i produkował 80.000 ton oleju smarowego rocznie.

Zdaniem Denisa Peliušenoka, dyrektora generalnego Trenze Logistics, bocznica kolejowa rozwiąże jeden z najważniejszych problemów - ładunki kolejowe będą natychmiast docierały do magazynów firmy i zmniejszy to koszty dodatkowego magazynowania na stacji kolejowej Draugystės.

LTG Infra planuje w tym roku podpisać kolejne umowy partnerskie na budowę bocznic kolejowych. Spółka współpracuje z przedsiębiorstwami, gminami, Invest Lithuania oraz miejskimi LEZ w celu promowania rozwoju bocznic kolejowych.