DB Cargo Polska wozi koks dla wielkiego pieca w Eisenhüttenstadt w specjalnych kontenerach

DB Cargo Polska wozi koks dla wielkiego pieca w Eisenhüttenstadt w specjalnych kontenerach

21 stycznia 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W listopadzie 2020 roku Kurier Kolejowy informował o podpisaniu umowy przez DB Cargo z największym producentem stali na świecie i największym producentem stali w Europie ArcelorMittal na dostawę przez okres dziesięciu lat surowców, dla położonego nieopodal granicy niemiecko-polskiej wielkiego pieca w Eisenhüttenstadt. Dla realizacji tego kontraktu DB Cargo zapowiedziało zainwestowanie w dwa częściowo zautomatyzowane obiekty rozładunkowe w Eisenhüttenstadt oraz nowe wagony i kontenery. Kontrakt miał rozpocząć się w lecie 2021 roku. Zapowiedziane przez przewoźnika, wprowadzone do eksploatacji wielofunkcyjne wagony dwuczłonowe załadowane specjalnymi kontenerami do przewozu koksu, ślniące nowością uwiecznił na zdjęciach, podczas przejazdu przez Opole  Adam Kupniewski. Pociąg podwykonawcy kontraktu DB Cargo Polska z pustymi kontenerami jechał do Zdzieszowic po ładunek koksu.

 

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Spółka DB Cargo zainwestowała w najlepszą logistykę dla swojego klienta: do transportu rudy, koksu i wapienia kolej towarowa zamówiła 352 wielofunkcyjne wagony dwuczłonowe i 1408 specjalnych kontenerów. Dostawca usług logistycznych Innofreight zaprojektował je specjalnie do transportu tych surowców i zoptymalizował ich pojemność ładunkową. Ponadto DB Cargo zleciło swojemu partnerowi wybudowanie dwóch półautomatycznych urządzeń rozładunkowych w zakładzie w Eisenhüttenstadt, które samodzielnie obsługuje. Nowe transporty ruszyły w drugim półroczu 2021 roku. W ten sposób DB CARGO jest zdolne przetransportować łącznie do 4,2 mln ton surowców rocznie.

 

Pociąg DB Cargo Polska ze składem innowacyjnych kontenerów do przewozu koksu. Fot. Adam Kupniewski

 

Dzięki zastosowaniu specjalnych typów kontenerów zoptymalizowanych pod kątem różnych właściwości rudy, koksu i wapienia, można zwiększyć ładunek netto na pociąg o około 20 procent, a tym samym do realizacji kontraktu potrzeba znacznie mniej pociągów. Chroni to środowisko i zmniejsza wysiłek związany z manewrowaniem w zakładzie. Zautomatyzowany rozładunek zapewnia pracownikom miejsce pracy o niskim poziomie pyłu i hałasu.

 

Pociąg DB Cargo Polska ze składem innowacyjnych kontenerów do przewozu koksu. Fot. Adam Kupniewski

 

System Innofreight

Austriacka  firma Innofreight jest jednym z przodujących przedsiębiorstw, wprowadzających na rynek unikatowe rozwiązania transportowe. Spółka posiada 15 tys. kontenerów oraz użytkuje  2 tys. wagonów. Codziennie na europejskich szynach przejeżdża blisko 200 składów tego przedsiębiorstwa. Rocznie, rozładowywanych jest 1,3 miliona kontenerów.

Przedsiębiorstwo dostało wsparcie finansowe z Unii Europejskiej na zrealizowanie projektu ITECCO Demo. Z funduszu opracowano między innymi modułową platformę składającą się z lekkiego wagonu InnoWaggon oraz odpowiednie do niego kontenery. Szczególną wartością projektu jest możliwość oddzielenia kontenera towarowego od ramy wagonu.

 

Pociąg DB Cargo Polska ze składem innowacyjnych kontenerów do przewozu koksu. Fot. Adam Kupniewski

 

Innowacyjny modułowy system Innofreight umożliwia efektywny przewóz koleją najróżniejszych ładunków surowców sypkich. Kontenery zostały specjalnie zaprojektowane tak, by zoptymalizować maksymalną objętość ładunkową, zachowując przy tym możliwość obrotowego rozładunku kontenera.

Kontener (XXL C45) ma wysokość równą 2,9 m, szerokość 2,9 m oraz długość 6,05 m. Pusty kontener waży 2,9 t. Są zatem one większe i cięższe od standardowych kontenerów 20-stopowych. Jednorazowe rozładowanie kontenera to kwestia 3-5 minut. Kontenery przewożone są na standardowych wagonach kontenerowych. Do rozładunku potrzeba tylko wózka widłowego, co znacznie upraszcza problemy logistyczne.