Trzech byłych inżynierów SpaceX projektuje autonomiczne elektryczne wagony pociągów towarowych

Trzech byłych inżynierów SpaceX projektuje autonomiczne elektryczne wagony pociągów towarowych

21 stycznia 2022 | Źródło: Railfreight.com / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Parallel Systems, firma założona przez trzech byłych inżynierów SpaceX, pozyskała prawie 47 milionów euro finansowania na budowę autonomicznych pojazdów kolejowych zasilanych bateriami, które przemieszczają kontenery. Nowa praca inżynierska ma na celu uczynienie kolejowego transportu towarowego bardziej elastycznym niż kiedykolwiek.

Mikro-terminal firmy Parallel Systems. Fot. Parallel Systems

Środki, które zebrał start-up zostaną przeznaczone na budowę floty pojazdów szynowych, realizację zaawansowanych programów testowych oraz rozwój zespołu. Firma - jak sama mówi - wyszła w środę z trybu stealth i ujawniła swoje innowacyjne plany.

Ich plany są bardzo innowacyjne, a ich tło wygląda atrakcyjnie i przekonuje o potencjale projektu. Ich podejście przypomina nieco projekt opracowany przez HHLA i HypeloopTT, w którym obie firmy chcą autonomicznie transportować kontenery towarowe za pomocą pojedynczych kapsuł o dużej prędkości i przełomowej technologii hyperloop.

 

Źródło: Parallel Systems.

 

Wagony przewożące kontenery mają własne zasilanie, ale system będzie działał najlepiej, jeśli wagony będą ze sobą połączone. Zamiast długiego pociągu towarowego napędzanego przez kilka lokomotyw spalinowych, Parallel Systems przewiduje "pluton" 10 do 50 wagonów towarowych z własnym napędem.

To znacznie mniej niż w przypadku tradycyjnych pociągów towarowych, które mogą liczyć nawet do 200 lub więcej wagonów. Obecnie, pociągi towarowe preferują długość, ponieważ im więcej pojedynczy pociąg może przewieźć, tym tańszy staje się koszt transportu każdej jednostki wypełnionej towarem.

Bardzo długi pociąg wymaga bardzo dużego terminalu kolejowego do rozładunku i załadunku towarów. Może to stanowić problem, ponieważ porty i miejsca, w których ładuje się towary, znajdują się często w obszarach miejskich, takich jak Los Angeles, gdzie ziemia i przestrzeń są na wagę złota.

 

Wózek szynowy drugiej generacji firmy Parallel Systems w warsztacie.
Dwa z tych pojazdów są używane do przemieszczania kontenera transportowego.
Fot. Parallel Systems

 

Założyliśmy Parallel, aby umożliwić kolejom otwarcie nowych rynków, zwiększenie wykorzystania infrastruktury i poprawę usług w celu przyspieszenia dekarbonizacji transportu towarowego" - powiedział Matt Soule, współzałożyciel i dyrektor generalny Parallel Systems. "Nasz model biznesowy polega na tym, aby dać kolejom narzędzia do konwersji części z wartego 700 miliardów dolarów amerykańskiego przemysłu ciężarowego na kolej".

Architektura pojazdów Parallel łączy innowacyjne oprogramowanie i sprzęt z historycznym przemysłem kolejowym w celu zwiększenia wykorzystania torów. Autonomiczne, akumulatorowo-elektryczne pojazdy szynowe ładują i transportują standardowe kontenery morskie w formie pojedynczych lub podwójnych stosów. Wagony, które są zasilane indywidualnie, mogą łączyć się w "plutony" lub rozdzielać się do wielu miejsc docelowych podczas trasy. Technologia platooningu oczekuje obecnie na opatentowanie. Według firmy, zamknięta sieć kolejowa jest idealna dla bezpiecznej i wczesnej komercjalizacji technologii autonomicznej ze względu na ograniczony dostęp do torów i scentralizowaną kontrolę ruchu.

 

 

Pojazdy szynowe są bardziej elastyczne niż tradycyjne pociągi. Według Parallel Systems, w przeciwieństwie do tradycyjnych pociągów towarowych, plutony nie muszą gromadzić dużych ilości ładunku, aby ich obsługa była ekonomiczna. System może obsługiwać przewozy na różnych dystansach, od miasta po cały kraj. Umożliwia to bardziej elastyczną obsługę i szerszy zakres tras, redukując czas oczekiwania związany z załadunkiem pociągów o długości wielu kilometrów. Oznacza to również, że czas oczekiwania dla innych uczestników ruchu na przejazdach kolejowych ulega skróceniu, ponieważ pojazdy mogą się rozdzielić, jeśli blokują ruch.

Plutony mogą się rozdzielać w ruchu i kierować bezpośrednio do wielu miejsc przeznaczenia. Architektura systemu Parallel pozwoli również na ominięcie zatłoczonych stacji rozrządowych, które w przeszłości były wykorzystywane do ręcznego sortowania i ponownego składania ładunków na pociągi pomocnicze, co może zaoszczędzić godziny, a nawet dni, czasu tranzytu - twierdzi firma. Niemal ciągły przepływ kontenerów przez terminale powinien zaowocować krótszym czasem dostawy i wyższą jakością usług.

Współzałożyciel Matt Soule: "System Parallel może również pomóc w złagodzeniu kryzysu w łańcuchu dostaw poprzez umożliwienie taniego i regularnego transportu towarów do i z portów. Przewagą konkurencyjną Parallel są nasze autonomiczne, akumulatorowo-elektryczne pojazdy szynowe, które zostały zaprojektowane tak, aby transportować ładunki w sposób czystszy, szybszy, bezpieczniejszy i bardziej opłacalny niż tradycyjne pociągi czy ciężarówki".

 

 

 

Od redakcji

SpaceX - Space Exploration Technologies Corporation to amerykańskie przedsiębiorstwo przemysłu kosmicznego, założone w roku 2002 przez Elona Muska. Jego celem jest budowa silników rakietowych i rakiet nośnych oraz statków kosmicznych, w tym także załogowych