Alstom i Deutsche Bahn testują pierwszy niemiecki pociąg akumulatorowy w ruchu pasażerskim

Alstom i Deutsche Bahn testują pierwszy niemiecki pociąg akumulatorowy w ruchu pasażerskim

22 stycznia 2022 | Źródło: Alstom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Alstom i Deutsche Bahn (DB), we współpracy z krajami związkowymi Badenia-Wirtembergia i Bawaria, otwierają nowy rozdział w przyjaznych dla klimatu operacjach kolejowych.  W najbliższy poniedziałek rozpocznie się jazda próbna Battery Electric Multiple Unit (BEMU), pierwszego w pełni zatwierdzonego pociągu akumulatorowego firmy Alstom. DB eksploatuje ten niskoemisyjny typ pojazdu w swojej spółce zależnej DB Regio, zajmującej się przewozami regionalnymi. Od 24 stycznia klienci kolei w Badenii-Wirtembergii, a od 5 lutego w Bawarii będą mogli zapoznać się z nim w ruchu pasażerskim. Operacja testowa będzie trwała do początku maja 2022 roku.

BEMU w Badenii Wirtembergii. Fot. Alstom

"Napędy alternatywne to przyszłość mobilności. Dzięki naszym kompleksowym rozwiązaniom umożliwiamy zrównoważony transport kolejowy w Niemczech" - wyjaśnia Müslüm Yakisan, prezes regionu DACH w firmie Alstom. "Współpracujemy od 2016 roku nad wydajną, efektywną kosztowo technologią akumulatorową, aby wypełnić niezelektryfikowane luki w niemieckiej sieci kolejowej. Test w ruchu pasażerskim dostarczy nam ważnych danych rzeczywistych i pokaże, że nasz pociąg akumulatorowy oferuje takie rozwiązanie."

Od 2016 r. Alstom rozwija pociąg bateryjno-elektryczny wspólnie z TU Berlin, przy wsparciu Narodowej Organizacji Technologii Wodoru i Ogniw Paliwowych (NOW) i dofinansowaniu Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu. Jest to możliwy trwały następca pociągów spalinowych w Niemczech: łącznie 450 linii w niemieckiej sieci kolejowej jest obecnie obsługiwanych wyłącznie przez pociągi spalinowe. Alternatywne napędy umożliwiają tutaj wydajną i bezemisyjną pracę. Prawie czteromiesięczny test na liniach pasażerskich w Bawarii i Badenii-Wirtembergii jest kolejnym krokiem w tym kierunku. W przyszłości technologia BEMU będzie wykorzystywana na platformie Coradia firmy Alstom.

"Jako Deutsche Bahn chcemy być neutralni dla klimatu do 2040 roku. Wraz z uruchomieniem pierwszego pociągu akumulatorowego dla klientów robimy kolejny duży krok w transporcie regionalnym na drodze do bezemisyjnej kolei w Niemczech - mówi prezes DB Regio, dr Jörg Sandvoß. "DB Regio chce dzięki temu testowi zebrać praktyczne doświadczenia, aby opanować te przyszłe technologie w zakresie eksploatacji i utrzymania. Operacja testowa dostarcza nowej wiedzy technicznej i operacyjnej w zakresie postępowania z innowacyjną, przyjazną dla klimatu techniką napędową."

W dni powszednie pociąg będzie kursował w Badenii-Wirtembergii na trasie Stuttgart - Horb. W soboty i niedziele obsługiwana będzie linia Pleinfeld - Gunzenhausen na Pojezierzu Frankońskim. Z jednej strony umożliwi to jak najdłuższą jazdę pociągu, a z drugiej strony można przetestować różne profile tras oraz różne scenariusze ładowania akumulatorów. Podczas gdy w Badenii-Wirtembergii ładowanie odbywa się w trakcie jazdy, w Bawarii ładowanie może odbywać się tylko na zelektryfikowanych stacjach docelowych i początkowych, ponieważ trasa pomiędzy nimi nie jest zelektryfikowana. Oprócz DB jako operatora, partnerami stowarzyszonymi w projekcie są lokalne przedsiębiorstwo transportowe Baden-Württemberg (NVBW) oraz Bawarskie Koleje Państwowe (BEG).

"Potrzebujemy tej przyszłościowej technologii na kolei" - mówi jasno minister transportu Badenii-Wirtembergii Winfried Hermann. "Alternatywne technologie napędowe w transporcie kolejowym są ważne dla zmian w transporcie w kierunku mobilności przyjaznej dla klimatu. Na liniach, na których budowa sieci trakcyjnej jest trudna, a tym samym zbyt kosztowna, lub może być zrealizowana dopiero w przyszłości, pociągi akumulatorowe lub wodorowe będą stopniowo wchodzić do użytku i zastępować dotychczasową trakcję spalinową."

"Cieszę się, że nowa era hybrydowej technologii akumulatorów i linii napowietrznych w Niemczech rozpoczyna się również w Bawarii i że Wolne Państwo pomaga w promowaniu tego ważnego tematu. Już od 2018 r. w ramach Bawarskiej Strategii Elektromobilności Rail celujemy w taką pilotażową operację na Frankońskiej Kolei Pojeziernej w centrum Wolnego Państwa. Mam nadzieję, że wyniosę z tego projektu ważne spostrzeżenia, ponieważ bawarska sieć kolejowa jest praktycznie predestynowana do korzystania z takich pociągów akumulatorowych, a my chcemy sukcesywnie zastępować nasze pociągi spalinowe napędami bezemisyjnymi i najpóźniej do 2040 r. osiągnąć w Bawarii jako kraju związkowym neutralność klimatyczną", wyjaśnia bawarska minister transportu Kerstin Schreyer.

Podczas gdy pociągi na wodór firmy Alstom są zoptymalizowane pod kątem dłuższych tras, pociągi na baterie firmy Alstom są odpowiednie dla krótkich linii lub tras z niezelektryfikowanymi odcinkami, które wcześniej były obsługiwane przez pojazdy spalinowe. Bezpośrednie połączenia pomiędzy zelektryfikowanymi i niezelektryfikowanymi odcinkami sieci mogą być teraz obsługiwane bezemisyjnie i bez potrzeby dodatkowej elektryfikacji, co skraca czas podróży pomiędzy obszarami miejskimi i wiejskimi.