W dniu 18 stycznia 2022 r. została podpisana umowa pomiędzy spółką joint venture Rail Baltica, globalnym koordynatorem projektu RB Rail AS oraz międzynarodowym konsorcjum na wykonanie prac inżynieryjnych i nadzoru nad pracami w zakresie sterowania ruchem kolejowym dla Rail Baltica, o wartości 32,3 mln euro. Celem RB Rail AS jest stworzenie jednego, w pełni zunifikowanego i kompatybilnego technologicznie systemu dla całej linii głównej o długości 870 km.
Zespół partnerski składający się z firm SYSTRA, ITALFERR (Ferrovie dello Stato Italiane Group) oraz EGIS otrzymał kontrakt od Rail Baltica na świadczenie usług inżynieryjnych i zarządzania projektem w zakresie przygotowania, zaopatrzenia i nadzoru nad wdrożeniem podsystemów sterowania ruchem kolejowym Rail Baltica, które obejmują Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) Poziom 2, blokady, zarządzanie ruchem, technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT), podsystemy pomocnicze, stacyjne i zasilania nietrakcyjnego. Umowa jest ważna do momentu rozpoczęcia eksploatacji wszystkich podsystemów.
Multidyscyplinarne i międzynarodowe doświadczenie gwarantuje udane wdrożenie
W ramach nowego kontraktu zespół usług inżynieryjnych przejmie pełną odpowiedzialność za zarządzanie projektem i utworzy biuro zarządzania projektem, opracuje rozwiązania techniczne i będzie zarządzał realizacją prac, zapewniając nadzór techniczny nad projektowaniem, budową, integracją systemu, testowaniem i uruchomieniem, oddaniem do eksploatacji oraz okresem zgłaszania usterek.
"Naszym celem jest zapewnienie w pełni zunifikowanego i interoperacyjnego rozwiązania systemu sterowania ruchem kolejowym na całej 870-kilometrowej trasie Rail Baltica i aby osiągnąć ten cel, szukaliśmy usług inżynierii systemów z wiedzą techniczną, doświadczeniem i umiejętnościami, aby zarządzać wdrożeniem tego wyrafinowanego, połączonego i prawie "najnowocześniejszego" rozwiązania systemu sterowania ruchem kolejowym", komentuje Marc-Philippe El Beze, dyrektor techniczny i członek zarządu RB Rail AS.
Andrea Nardinocchi, Prezes Zarządu ITALFERR - "ITALFERR jest zaszczycony, że wraz z partnerami SYSTRA i EGIS może uczestniczyć w projekcie kolei dużych prędkości Rail Baltica. Cieszymy się, że możemy wspierać RB Rail AS i realizatorów projektu w realizacji tak ambitnego i kluczowego projektu, który poprawi połączenia między trzema krajami bałtyckimi i całą transeuropejską siecią transportową, co przyniesie duże korzyści społeczno-ekonomiczne poza granicami projektu, a także nowe standardy transportowe."
"Jesteśmy bardzo zadowoleni, że po raz kolejny możemy wspierać Rail Baltica w realizacji tego kultowego projektu. Ten nowy kontrakt, wraz z naszymi partnerami Italferr i Systra, uzupełnia nasze bieżące zadania w ramach projektu, takie jak Dworzec Główny w Rydze oraz usługi projektowania i wsparcia technicznego na odcinku łotewskim. Jest to również silne świadectwo naszego klienta Rail Baltica, z którym jesteśmy dumni, że możemy kontynuować współpracę w zakresie rozwoju mobilności w krajach bałtyckich i Europie" - powiedział Olivier Bouvart, dyrektor generalny EGIS.
"SYSTRA jest również niezmiernie zadowolona ze wsparcia projektu Rail Batica, ponieważ projekt ten poprawi jakość społeczności i połączeń w całej Europie, zapewniając jednocześnie ogromne korzyści ekonomiczne i nowe standardy mobilności w trzech krajach bałtyckich" - dodaje Jean-Charles Vollery, Chief International and Development Officer w SYSTRA.
Więcej informacji o członkach konsorcjum:
SYSTRA jest jedną z wiodących na świecie grup inżynieryjnych i konsultingowych specjalizujących się w rozwiązaniach dla transportu publicznego i mobilności. Od ponad 60 lat Grupa angażuje się w pomoc miastom i regionom w przyczynianiu się do ich rozwoju poprzez tworzenie, ulepszanie i modernizację infrastruktury transportowej. Misją Grupy, zatrudniającej 7 300 pracowników, jest usprawnienie podróży na całym świecie, aby zbliżyć do siebie mieszkańców i ułatwić im dostęp do zatrudnienia, edukacji i wypoczynku. SYSTRA, będąca punktem odniesienia dla rozwiązań transportowych, wspiera swoich Partnerów i Klientów w całym cyklu życia ich projektów.
ITALFERR jest inżynierską firmą konsultingową Grupy FS (Włoskie Koleje Państwowe). Od momentu powstania w 1984 roku, firma zrealizowała ponad 600 projektów w ponad 60 krajach, obejmujących transport masowy, koleje konwencjonalne i koleje dużych prędkości, będąc jedną z wiodących firm na rynku. ITALFERR zatrudnia 2000 pracowników i posiada szerokie doświadczenie w realizacji projektów, od koncepcji po testy i uruchomienie, od robót budowlanych po systemy kolejowe, oferując klientom na całym świecie kompleksowe usługi i rozwiązania.
Egis jest międzynarodowym graczem działającym w sektorach konsultingu, inżynierii budowlanej i usług związanych z mobilnością. Projektuje i obsługuje inteligentną infrastrukturę i budynki, które są w stanie reagować na zagrożenia klimatyczne i przyczyniają się do bardziej zrównoważonego, trwałego i odpornego rozwoju terytorialnego. Prowadząc działalność w 120 krajach, Egis oddaje do dyspozycji swoich klientów wiedzę i doświadczenie 16 000 pracowników oraz opracowuje nowatorskie innowacje dostępne dla wszystkich projektów.