Koleje Ukraińskie przewiozły w 2021 r. w ruchu dalekobieżnym 25 milionów pasażerów.

Koleje Ukraińskie przewiozły w 2021 r. w ruchu dalekobieżnym 25 milionów pasażerów.

24 stycznia 2022 | Źródło: Koleje Ukraińskie / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Do końca 2021 r. pociągi Kolei Ukraińskich przewiozły ponad 25 mln pasażerów w ruchu dalekobieżnym. To o 150% więcej niż w 2020 r., kiedy to ruch pasażerski wyniósł 16 mln osób. Jednocześnie liczba z 2021 r. jest dwukrotnie niższa od dalekobieżnego ruchu pasażerskiego w okresie przed pandemią Covid-19. Dla porównania Koleje Ukraińskie przewiozły 55,9 mln pasażerów w pociągach dalekobieżnych w 2018 r. i 53,3 mln pasażerów w 2019 r.

Fot. Koleje Ukraińskie

Najpopularniejszym pod względem liczby przewiezionych pasażerów w 2021 r. był pociąg nr 45/46 Użhorod - Łysychańsk: w ubiegłym roku z pociągu skorzystało 899,7 tys. pasażerów. Drugim najpopularniejszym pociągiem był nr 41/42 Dnipro - Truskawiec (520,7 tys. pasażerów). Pierwszą trójkę zamyka pociąg nr 69/70 Mariupol - Lwów (485,3 tys. pasażerów).

W pierwszej piątce najpopularniejszych pociągów znalazły się również:  pociągi nr 91/92 Odessa – Konstantynówka (465,7 tys. pasażerów) oraz nr 145/146 Kijów – Izmail (449,4 tys. pasażerów).

 

Regionalny pociąg ekspresowy  Izmail - Odessa - Izmail  obsługiwany przez jednostkę spalnową DPKr-3.
Fot. Koleje Ukraińskie

 

Koleje Ukraińskie poinformowały również, że regionalne pociągi ekspresowe, które zostały uruchomione na przełomie listopada i grudnia 2021 r., przewiozły już ponad 20 tys. pasażerów. Kursują na wschodzie, zachodzie i południu Ukrainy.

Najpopularniejszym wśród pasażerów są: Słobożański Express kursujący na trasach Charków - Popasna - Charków, Charków - Sumy - Worożba - Charków, przewiózł 10,5 tys. pasażerów, oraz „Danube Express” Izmail - Odessa - Izmail - 6,6 tys. i Lwów - Jasina - Lwów - 3,1 tys. pasażerów.

Trasy te obsługiwane są przez nowoczesne pociągi spalinowe DPKr-3 produkowane przez Krukiwskie Zakłady Budowy Wagonów, które Koleje Ukraińskie zakupiły w 2021 roku w ramach programu Prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego „Wielkie Budownictwo”. Pociąg z silnikiem diesla składa się z 3 wagonów i ma 170 miejsc. Pociąg posiada nowoczesne elementy wewnętrzne i zewnętrzne, nadaje się również do przewozu osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

W 2022 r. Koleje Ukraińskie planuja otrzymać co najmniej dwa podobne pociągi spalinowe co pozwoli na rozbudowę sieć regionalnych pociągów ekspresowych.