Studia wykonalności potwierdzają korzyści budowy linii dużej prędkości z Pragi do Brna i Ostrawy

Studia wykonalności potwierdzają korzyści budowy linii dużej prędkości z Pragi do Brna i Ostrawy

25 stycznia 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Linie dużych prędkości (VRT) do Brna i Ostrawy przynoszą większe korzyści ekonomiczne niż kwota planowanej inwestycji. Wykazały to studia wykonalności zatwierdzone przez Centralną Komisję Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej. W szczególności dotyczy to VRT Praga-Brno-Břeclav i (Brno)-Přerov-Ostrava. Wraz z zatwierdzonym już studium wykonalności z końca 2020 roku dla linii z Pragi do Drezna, dostępne jest już ekonomiczne uzasadnienie dla podstawowego szkieletu systemu szybkich połączeń kolejowych w Republice Czeskiej.

Fot. Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej

Oba dokumenty zawierają szczegółowe prognozy dotyczące przyszłej liczby pasażerów, propozycję przebiegu linii pociągów dalekobieżnych, warianty projektu technicznego, w tym połączenia z siecią konwencjonalną, a także analizę ekonomiczną projektów. W ten sposób można kontynuować przygotowanie VRT Praga-Brno-Břeclav i (Brno)-Přerov-Ostrava.

Pierwsza część linii dużych prędkości ma zostać uruchomiona w 2030 roku, a budowa ma się rozpocząć w 2025 roku na odcinku Praha - Běchovice - Poříčany. Zgodnie z planem, budowa odcinków w środkowych Czechach i w okolicach Brna ma się rozpocząć w 2027 roku. W 2029 r. planuje się rozpoczęcie budowy linii przez Vysočinę. 

Nowy terminal w pobliżu Jihlavy.

Na odcinku Praga-Brno wybrano wariant, który łączy czeską i morawską metropolię poprzez północny korytarz wokół Kutnej Hory i Světlé nad Sázavou. W regionie Vysočina jest to trasa położona bliżej Jihlavy, gdzie powstanie nie tylko nowy terminal Pávov, ale także możliwość połączenia z siecią konwencjonalną.

W Brnie wybrany wariant przewiduje połączenie z terminalem Vídeňská z późniejszym wjazdem do brneńskiego węzła kolejowego w miejscu Řeka, czyli w nowym miejscu. W kierunku z Brna na południe również powstanie nowa linia, biegnąca na zachód od obecnej, łącząca się z obecną w okolicach Rakvic.

Na linii powinno kursować kilka kategorii pociągów, z których najszybsze powinny być w stanie połączyć główne stacje dwóch największych miast w ciągu sześćdziesięciu minut. Przewiduje się, że maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie 320 km/h, a minimalna 200 km/h.

Szacowany koszt (łącznie z oddzielnym oddziałem Praga-Hostivař - Benešov-Bystřice) wynosi 323,9 mld koron czeskich. Powinien on być pokrywany zarówno z funduszy europejskich (głównie CEF, ewentualnie innych), jak i krajowych.

 

Aktualny stan prac nad kolejami dyżych prędkości w Czechach.
kolor czerwony - prace projektowe w toku
kolor pomarańczowy - trwa procedura przetargowa
kolor niebieski - na etapie przygotowania
Źródło: Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej.

 

Z Brna do Ostrawy w godzinę

W przypadku linii kolejowej VRT (Brno) - Přerov - Ostrava wybrano projekt, który obejmuje projekt nowej linii na odcinku Brodek u Přerova - Prosenice - Ostrava - Svinov, a także dwustronne wyjścia na stację Hranice na Moravě. Wariant ten był preferowany w stosunku do tzw. wariantu terminalowego, który nie obejmował tych zjazdów, ale oferował obsługę tego obszaru w postaci oddzielnych terminali w Odrze i Trnawce.

Koszt szacuje się na 82,7 miliarda koron czeskich, przy czym również w tym przypadku należy się spodziewać kombinacji środków europejskich (CEF lub innych) i krajowych. Linia nie tylko skróci czas przejazdu między Pragą, Brnem, Ołomuńcem i Ostrawą, ale na odcinku Přerov - Hranice na Morawach zwolni przepustowość dla bardzo ciężkiego ruchu towarowego w kierunku Ostrawy, Polski lub Słowacji.

Nowa linia będzie zaprojektowana dla maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 320 km/h. Wraz ze zmodernizowaną linią Brno-Přerov ma tworzyć bardzo dobre połączenie między Brnem a Ostrawą (czas przejazdu poniżej 60 minut). Rozpoczęcie budowy planowane jest na 2025 rok, na odcinku Prosenica - Ostrawa -Svinov.