Zmodernizowane lokomotywy SU4220-001/002 dotarły do lokomotywowni PKP Intercity we Wrocławiu

Zmodernizowane lokomotywy SU4220-001/002 dotarły do lokomotywowni PKP Intercity we Wrocławiu

26 stycznia 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy / PKP Intercity
PODZIEL SIĘ

Pierwsze dwie zmodernizowane spalinowe lokomotywy uniwersalne nowej serii SU4220 odebrane ostatnio przez PKP Intercity trafiły do lokomotywowni przewoźnika we Wrocławiu. Zanim zostaną włączone do ruchu liniowego czekają je jeszcze we Wrocławiu jazdy testowe, także z udziałem maszynistów przechodzących szkolenie przygotowujące ich do prowadzenie tych pojazdów.

Fot. Bartosz Szarszewski

 

Spalinowe lokomotywy uniwersalne serii SU4220 zostały zmodernizowane w Fabryce Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu do wersji dwuagregatowej z funkcją zasilania 3kV DC wagonów pasażerskich w energię elektryczną. Powstały one w wyniku modernizacji klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Pojazdy zyskały dwa nowoczesne silniki spalinowe, spełniające normę emisji spalin na poziomie Stage V. Nowym rozwiązaniem, w które zostały wyposażone lokomotywy jest mikroprocesorowe sterowanie poprawiające właściwości trakcyjne pojazdów, a także pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa. Modernizacja zwiększyła bezpieczeństwo pracy lokomotywy, a także niezawodność. Zastosowane rozwiązania pozwolą na obniżenie hałasu i drgań zarówno tych emitowanych do otoczenia, jak i tych, które mają wpływ na pracę maszynistów obsługujących  lokomotywę.

 

W lokomotywowni PKP Intercity we Wrocławiu. Fot. Bartosz Szarszewski

 

W lokomotywowni PKP Intercity we Wrocławiu. Fot. Bartosz Szarszewski

 

Jak zapowiadał  Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity S.A. modernizowane lokomotywy SU4220 PKP Intercity planuje przeznaczyć zarówno do pracy manewrowej, jak również do obsługi lekkich pociągów pasażerskich. Ponadto będą one mogły być wykorzystywane do obsługi pociągów w awaryjnych sytuacjach związanych z uszkodzeniami sieci trakcji oraz do obsługi pociągów sezonowych, prowadzonych po niezelektryfikowanych szlakach. 

 

W lokomotywowni PKP Intercity we Wrocławiu. Fot. Bartosz Szarszewski

 

W lokomotywowni PKP Intercity we Wrocławiu. Fot. Bartosz Szarszewski

 

Wartość kontraktu napraw P5 z modernizacją 13 lokomotyw wynosi 90,3 mln zł brutto, natomiast koszt naprawy oraz modernizacji jednego pojazdu to niemal 7 mln zł brutto. Modernizacja jest współfinasowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, projekty „Kolej na dobre połączenia - unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskał dofinasowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł.