Rozpoczęły się testy dynamiczne linii szybkiej kolei Belgrad - Nowy Sad

Rozpoczęły się testy dynamiczne linii szybkiej kolei Belgrad - Nowy Sad

27 stycznia 2022 | Źródło: Infrastruktura zheleznice Srbije / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W dniu 17 stycznia 2022 roku pociąg składający się z dwóch lokomotyw elektrycznych ES64U2 (EuroSprinter) produkcji Siemensa i trzech wagonów diagnostycznych niemieckiej firmy DB Systemtechnik wykonał pierwszą jazdę próbną, rozpoczynając w ten sposób testy dynamiczne nowej linii kolejowej Belgrad - Nowy Sad. Zgodnie z zapowiedzią serbskiego Ministerstwa Budownictwa, Transportu i Infrastruktury, komercyjny ruch pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h po nowych torach linii Belgrad - Nowy Sad rozpocznie się 15 marca 2022 r.

Pociąg testowy na dworcu głównym w Belgradzie. Fot. Infrastruktura zheleznice Srbije

Testy przeprowadzane przez zarządcę serbskiej infrastruktury - Infrastruktura zheleznice Srbije we współpracy z DB Systemtechnik (spółka zależna Kolei Niemieckich, DB) mają na celu sprawdzenie parametrów geometrycznych nowych torów i sieci trakcyjnej, urządzeń europejskiego systemu sterowania ruchem pociągów ETCS. Na jednym z odcinków nowej linii pociąg diagnostyczny osiągnął w dniu 22 stycznia 2022 r. maksymalną prędkość 201,5 km/h.

Na dworcu kolejowym Belgrad Centrum działa nowe Dowództwo Telekomunikacji dla ruchu pociągów dużych prędkości, czyli Dyspozytorskie Centrum Dowodzenia, w którym służby eksperckie „Serbskiej Infrastruktury Kolejowej” oraz podwykonawcy na bieżąco monitorują funkcjonowanie szybkich pociągów, ruch i testy.

 

 

źródło: Infrastruktura zheleznice Srbije

 

Testy są przeprowadzane w dwóch fazach na całej trasie linii szybkiej kolei Belgrade - Nowy Sad, a pierwsza faza testów ma potrwać do 4 lutego. W związku z tym od 17 stycznia do 4 lutego 2022 r. ruch kolejowy na linii Beograd - Nowy Sad jest zawieszony codziennie w godzinach 6.30 - 17.30, w tym również pociągi w systemie lekkiej kolei miejskiej Belgrad BG Voz oraz pociągi na liniach z Belgradu do Rumu, Šid i Zvornika.

Usługi pasażerskie na linii Belgrad-Novi Sad będą świadczone przez narodowego operatora Srbija Voz, eksploatującego trzy nowe piętrowe, czterowagonowe pociągi elektryczne z rodziny KISS. Pociągi te zostały zamówione w firmie Stadler w kwietniu 2021 roku i są zaprojektowane do jazdy z maksymalną prędkością 200 km/h. Czas przejazdu pomiędzy stacjami końcowymi będzie wynosił około 30 minut. Pierwszy z KISS-ów pojawił się już pod koniec ubiegłego roku w Belgradzie.

Modernizacja linii jest częścią projektu przebudowy korytarza kolejowego Budapeszt - Belgrad o łącznej długości 350 km. Czas podróży między stolicami Serbii i Węgier skróci się z 8 godzin do mniej niż 3 godziny. Kolejny serbski odcinek o długości 108,1 km, Novi Sad - Subotica, ma zostać oddany do użytku w 2024 roku.

Projekt przebudowy linii  Belgrad - Nowy Sad o długości ok. 75 km obejmuje modernizację istniejących i budowę nowych torów. Po jej zakończeniu planowane jest zorganizowanie na linii mieszanego ruchu towarowego i pasażerskiego. W realizację projektu zaangażowani są eksperci z RZD International (część holdingu Koleje Rosyjskie), który od 2014 roku pracuje nad programem kompleksowego rozwoju kolei Serbii w ramach kontraktu zawartego w 2013 roku.