Czeski zarządca infrastruktury Administracja Kolei (Správa železnici) we współpracy z firmą Siemens i przewoźnikiem ČD Cargo pomyślnie zakończył testy kompatybilności lokomotyw Siemens Vectron z nowym zunifikowanym europejskim systemem sterowania pociągiem ETCS, który stopniowo jest wdrażany również na czeskich liniach kolejowych. Lokomotywy te, z których jedna należy również do floty Administracji Kolei, mogą więc być pierwszym typem pojazdów kolejowych eksploatowanych w Republice Czeskiej, który w pełni korzysta z zalet jazdy pod nadzorem ETCS.
Testy lokomotyw Vectron odbyły się na liniach Břeclav - Česká Třebová - Kolín, Břeclav - Petrovice u Karviné oraz Praha - Olbramovice, wyposażonych w drugą i trzecią generację systemu ETCS.
"Pomyślne zakończenie wymaganych testów kompatybilności typu potwierdziło, że możemy w pełni korzystać z systemu ETCS na torach i w pojazdach. To ważny krok dla czeskiej kolei, zwłaszcza w dziedzinie bezpieczeństwa transportu, oszczędności energii i płynności działania" - powiedział Jiří Svoboda, dyrektor generalny Administracji Kolei.
"Tempo budowy stacjonarnej części jednolitego Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ETCS na sieci zarządu kolei jest obecnie bardzo wysokie" - mówi Roman Kokšal, dyrektor generalny Siemens Mobility ČR.

Wyposażenie linii w stacjonarną część ETCS jest jednym z etapów. Jednak, jak twierdzi, aby w pełni wykorzystać wszystkie zalety tego systemu, konieczne jest posiadanie na liniach pojazdów wyposażonych w mobilną część ETCS.
"Jestem bardzo zadowolony, że lokomotywa Vectron stała się pierwszym pojazdem w Republice Czeskiej, który pomyślnie przeszedł wymagające i złożone testy, a następnie test kompatybilności. Dzięki temu może on pracować na wybranych odcinkach wyłącznie pod nadzorem ETCS" - dodaje Roman Kokšal.
"Cieszymy się, że mogliśmy wziąć udział w testach i przyczynić się do pomyślnego przeprowadzenia testów kompatybilności lokomotyw Vectron w Republice Czeskiej. Naszą ambicją jest jak najszybsze dogonienie części stacjonarnej i coraz większe zaangażowanie w weryfikację pociągów pod nadzorem ETCS. Dotyczy to zarówno nowo zakupionych pojazdów trakcyjnych wyposażonych w ETCS już w fabryce, jak i tych, które zostały wyposażone w ten system później" - powiedział David Jelínek, ekspert ČD Cargo w zakresie ETCS.

Jesienią ubiegłego roku Administracja Kolei rozszerzyła swoją flotę pojazdów diagnostycznych o lokomotywę wielosystemową Siemens Vectron. Ma on służyć do diagnostyki krajowej i zagranicznej sieci kolejowej, w tym odcinka torowego ETCS. Będzie on również wykorzystywany do ciągnięcia własnych pojazdów diagnostycznych, takich jak pojazd do pomiaru nawierzchni, sieci radiowej lub istniejącego pojazdu do pomiaru sieci trakcyjnej. W ten sposób częściowo pozwoli zaspokoić potrzeby, które zarządca infrastruktury do tej pory w całości musiał realizować w drodze wynajmu od przewoźników.