Nowa lokomotywa spalinowa VR Group rozpoczyna jazdy próbne w Finlandii.

Nowa lokomotywa spalinowa VR Group rozpoczyna jazdy próbne w Finlandii.

02 lutego 2022 | Źródło: VR Group / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pierwsza nowa lokomotywa Dr19 przybyła do Finlandii i rozpoczyna teraz intensywne jazdy próbne. Testy zapewnią, że lokomotywa będzie pracować na fińskiej sieci kolejowej. VR Group zamówiła w firmie Stadler 60 nowych lokomotyw spalinowych, które będą obsługiwały głównie ruch towarowy. Pierwsze nowe lokomotywy wejdą do komercyjnej eksploatacji w 2023 roku. 

Fot. VR Group

Nowe lokomotywy zostaną poddane wszechstronnemu programowi testowemu, który obejmuje jazdy próbne na różnych liniach i w różnych konfiguracjach pociągów, a także próby manewrowe, podczas których wagony są rozstawiane na bocznicach kolejowych. Faza testowa potrwa do końca 2022 roku.

"Nowe lokomotywy spalinowe będą wykorzystywane głównie do transportu towarów i będą miały dwukrotnie większą siłę pociągową niż nasze stare lokomotywy. Pociągi już teraz są zdecydowanie najmniej emisyjnym środkiem transportu, ale zobowiązujemy się do dalszej redukcji emisji. Nowa lokomotywa posiada wiele cech przyjaznych dla klimatu, a w szczególności charakteryzuje się znacznie niższą emisją cząstek stałych niż nasz stary tabor spalinowy. Na przykład emisja tlenków azotu jest o 80% niższa", mówi Ilkka Heiskanen, dyrektor ds. transportu i bezpieczeństwa w VR Group.

Nadal istnieje zapotrzebowanie na lokomotywy spalinowe, ponieważ tylko nieco ponad połowa sieci kolejowej w Finlandii jest zelektryfikowana. VR pracuje nad maksymalnym wykorzystaniem trakcji elektrycznej, ale oprócz energii wodnej nadal będą potrzebne inne formy napędu. Nowa lokomotywa została zaprojektowana w taki sposób, aby w przyszłości, gdy na rynku dostępne będą wystarczająco konkurencyjne i niezawodne alternatywy, można było zastąpić olej napędowy bardziej przyjaznym dla klimatu źródłem energii.

"Po ciężkiej pracy nad rozwojem tych najnowocześniejszych lokomotyw jesteśmy dumni, że możemy zobaczyć pierwszą lokomotywę Dr19 w fazie testów na fińskiej sieci. Silne lokomotywy zostały zaprojektowane w ścisłej współpracy z VR, aby pracować wydajnie i niezawodnie w ekstremalnych warunkach pogodowych i zimowych. Jesteśmy przekonani, że te przyjazne dla środowiska lokomotywy Dr19 będą wspierać strategię VR Group, polegającą na podnoszeniu jakości obsługi klienta w transporcie towarowym" - mówi Iñigo Parra, Dyrektor Zarządzający Stadler Valencia.

Większe bezpieczeństwo dostaw dla transportów klientów logistyki kolejowej 

Lokomotywa Dr19 odgrywa ważną rolę w transporcie logistycznym. Nowoczesna lokomotywa spalinowa pozwala na zwiększenie wielkości pociągów i coraz bardziej przyjazny dla klimatu transport.

"Nowe lokomotywy to inwestycja w warunki pracy fińskiego przemysłu. Chcemy korzystać z najnowocześniejszych lokomotyw, które są bardziej wydajne, bezpieczniejsze i bardziej niezawodne. Dla naszych klientów nasze nowe lokomotywy zapewnią jeszcze większe bezpieczeństwo dostaw" - mówi Martti Koskinen, Dyrektor Pionu Logistyki.

Lokomotywy Dr19 zastąpią powoli starzejące się lokomotywy spalinowe, które osiągają wiek około 40-60 lat i przekroczyły już swój normalny cykl życia. W 2022 r. pięć lokomotyw zostanie dostarczonych do Finlandii, a następnie będą one dostarczane regularnie aż do momentu, gdy cała seria 60 lokomotyw zostanie dostarczona do końca 2026 r. Umowa zawiera również opcję na dodatkowe.

Nowa lokomotywa ma prawie dwukrotnie większą siłę pociągową niż stare lokomotywy. Nowoczesne lokomotywy spalinowe pozwalają na zwiększenie rozmiarów pociągów, dzięki czemu na liniach niezelektryfikowanych można prowadzić dłuższe i cięższe składy. W niektórych operacjach transportowych jedna lokomotywa Dr19 może zastąpić dwie stare lokomotywy spalinowe. Dla pracy zastępczej główną cechą nowej lokomotywy jest jej zaawansowane sterowanie radiowe, które pozwala na szybsze i dokładniejsze manewrowanie wagonami na stacjach.

Lokomotywa Dr19 posiada dwa silniki, dzięki czemu emituje mniej spalin niż pojedynczy większy silnik, a tylko jeden silnik może być używany do lżejszych ładunków. Dr19 jest wyposażony w filtr DOC (Diesel Oxidation Catalyst), dzięki czemu emituje znacznie mniej cząstek stałych niż starsze pojazdy z silnikiem Diesla. Lokomotywa posiada również technologię start/stop, która oszczędza paliwo i środowisko. Nowe lokomotywy mogą być również zasilane paliwem biodiesel.

Dr19 będzie mógł być modernizowany w trakcie swojego cyklu życia, w miarę rozwoju technologii i rozwiązań energetycznych w przyszłości. Obecne silniki wysokoprężne napędzają generator, który zasila elektryczne silniki trakcyjne zamontowane na telekomach. Pozwoli to w przyszłości na przestawienie lokomotyw na bardziej przyjazne dla klimatu źródło energii, gdy na rynku dostępne będą wystarczająco konkurencyjne rozwiązania.

Maszyna  została zaprojektowana z myślą o wymagających warunkach pogodowych panujących w Finlandii - jest przystosowana do niezawodnej pracy w śniegu i w temperaturach sięgających 40 stopni poniżej zera. Podwozie i jego elementy zostały zaprojektowane w sposób zapobiegający gromadzeniu się śniegu i lodu. Systemy nowej lokomotywy generują dużą ilość danych, które mogą być wykorzystane do zdalnej diagnostyki i zapobiegania awariom technicznym.