Briańskie Zakłady Inżynieryjne (BMZ, część Transmashholding) zakończyły modernizację produkcji lokomotyw manewrowych dla Kolei Rosyjskich. Umożliwiło to już zwiększenie produkcji lokomotyw TEM18DM, a w niedalekiej przyszłości pozwoli również na uruchomienie produkcji nowej serii lokomotyw spalinowych TEM23. Środki na modernizację urządzeń produkcyjnych otrzymano z Funduszu Rozwoju Przemysłu (Grupa VEB.RF).
Inwestycje w modernizację produkcji przekroczyły 1,7 mld RUB. Z tego 775 mln RUB zapewnił Fundusz Rozwoju Przemysłu (grupa VEB.RF) w formie dwóch korzystnych kredytów w ramach programu "Projekty rozwojowe".
W ramach projektu zakupiono 20 urządzeń, w tym kabiny malarsko-suszarnicze, zrobotyzowane kompleksy spawalnicze, wysokowydajne centra obróbcze oraz precyzyjną aparaturę pomiarową. Przyczyniły się one do poprawy jakości i wydajności pracy, a także do poprawy warunków pracy i zmniejszenia oddziaływania na środowisko.
Unowocześnienie produkcji pozwoliło na zwiększenie zdolności produkcyjnych lokomotyw manewrowych TEM18DM do 240 sztuk rocznie. Lokomotywa jest wyposażona w silnik wysokoprężny 1-PD4D wyprodukowany przez innego pożyczkobiorcę FRP, Pienzadieselmash (również część Transmashholding).
Zainstalowane urządzenia pozwolą przedsiębiorstwu na rozpoczęcie produkcji nowego modelu lokomotywy spalinowej - czteroosiowej TEM23. Wyróżnia się wysoką wydajnością, przyjaznością dla środowiska, możliwością dostosowania charakterystyki do zmieniających się warunków pracy oraz nowym designem. Lokomotywa wyposażona jest w dwa silniki wysokoprężne o mocy 309 lub 368 kW każdy i posiada asynchroniczny napęd trakcyjny.
Lokomotywa może pracować z jednym lub dwoma zespołami napędowymi, w zależności od wymaganej mocy. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych silników wysokoprężnych TEM23 jest bardziej przyjazny dla środowiska, ma dwukrotnie niższy poziom hałasu i oszczędza paliwo i olej aż do 30% w porównaniu z seryjnymi lokomotywami spalinowymi innych modeli. Spełnia to cele krajowego projektu Ecology w zakresie redukcji emisji niebezpiecznych zanieczyszczeń, które mają największy negatywny wpływ na środowisko i zdrowie ludzi.
"Rozwój produkcji lokomotyw manewrowych ma duże znaczenie strategiczne dla Briańskiego Zakładu Budowy Maszyn, ponieważ ten typ lokomotyw stanowi znaczną część produkcji zakładu. Obecnie przedsiębiorstwo zajmuje 75% rynku lokomotyw manewrowych w Rosji"- powiedział Vadim Yakovlev, dyrektor generalny BMZ.
TMH jest jedynym w Rosji projektantem i producentem lokomotyw elektrycznych i spalinowych wszystkich istniejących klas, dla różnych celów, mocy i rodzajów prądu. BMZ rozpoczęło produkcję seryjną lokomotyw spalinowych 2TE25KM i 3TE25K2M do przewozu towarów po liniach głównych oraz lokomotyw spalinowych TEM18DM do rozrządów. Są one poszukiwane nie tylko na kolejach publicznych, ale również w przedsiębiorstwach przemysłowych, które posiadają własny tabor.