Służba zimowa Kolei Austriackich (ÖBB) zdaje egzamin w walce z obfitymi opadami śniegu

Służba zimowa Kolei Austriackich (ÖBB) zdaje egzamin w walce z obfitymi opadami śniegu

03 lutego 2022 | Źródło: ÖBB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W ostatnich dniach zima przyniosła Tyrolowi i Vorarlbergowi biały blask. Służby zimowe ÖBB pracują bez wytchnienia, aby utrzymać czystość linii kolejowych w Tyrolu i Vorarlbergu pomimo dużych opadów śniegu. Prawie 240 pracowników i specjalne wyposażenie zapewniało, że pociągi pasażerskie i ruch towarowy mogły odbywać się prawie bez przeszkód.

Fot. ÖBB

Obfite opady śniegu w ostatnich dniach, zwłaszcza na zachodzie Austrii, sprawiły, że w perspektywie ferii semestralnych serca wielu miłośników sportów zimowych biją szybciej. Dzięki precyzyjnemu planowaniu operacji z wyprzedzeniem oraz ogromnemu zaangażowaniu ludzi i maszyn ÖBB zapewniło, że linie kolejowe w Tyrolu i Vorarlbergu pozostały przejezdne pomimo dużych ilości śniegu, a przewozy kolejowe mogły być realizowane bez większych ograniczeń. W Hochfilzen było prawie metr świeżego śniegu, w Langen am Arlberg 60 cm. Było to wyzwanie pod względem logistycznym, ponieważ łącznie około 240 pracowników (również z usługodawców zewnętrznych), w tym specjalne pojazdy do odśnieżania kolei, pracowało przez całą dobę od 31 stycznia do 3 lutego 2022 r. na neuralgicznych liniach kolejowych między Wörgl i Hochfilzen, na liniach kolejowych Brenner i Mittenwald, na Arlberg i na linii kolejowej Außerfern, aby utrzymać funkcjonowanie kolei.

"Dzięki dobremu i dalekowzrocznemu planowaniu, które przeprowadziliśmy z wyprzedzeniem, nasze zespoły były dobrze przygotowane do zimowego serwisu w Tyrolu i Vorarlbergu. Prawie 240 pracowników zadbało o to, by poza kilkoma ograniczeniami, np. w rejonie Hochfilzen, prawie wszystkie pociągi kursowały punktualnie, zgodnie z rozkładem jazdy" - powiedział Christian Wieser, kierownik regionu Zachód, ÖBB-Infrastruktur SAE. 

 

Fot. ÖBB

 

Służba Zimowa ÖBB działa na terenie wszystkich krajów związkowych, dzięki czemu ekipy są wysyłane wszędzie tam, gdzie potrzebne jest wsparcie. W Tyrolu i Vorarlbergu w zależności od potrzeb zatrudnionych jest łącznie do 400 pracowników, którzy dbają o profesjonalną obsługę zimową ponad 1000 kilometrów torów oraz ponad 120 stacji i przystanków. ÖBB inwestuje rocznie około 40 milionów euro w zimowe przewozy w całej Austrii. Około 5.000 pracowników pracuje w systemie zmianowym w całej Austrii, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie kolei - szczególnie w obszarze torów i zwrotnic oraz na peronach. Szczególne znaczenie mają również własne komisje lawinowe ÖBB, które są połączone w sieć z lokalnymi komisjami lawinowymi i oceniają sytuację na wyżej wymienionych liniach kolejowych.

 

Ręczne odśnieżanie na zwrotnicach. Fot ÖBB

 

Nowa, wydajna odśnieżarka, ale nadal wymaga dużo pracy ręcznej

Od ubiegłej zimy ÖBB używa nowej, wysokowydajnej dmuchawy do śniegu. Po tym, jak dwie istniejące dmuchawy śnieżne miały już około 40 lat, zakupiono nowe urządzenie, aby jeszcze lepiej reagować na ekstremalne warunki pogodowe. Nowa wysokowydajna dmuchawa do śniegu z obrotową ramą ma moc 2 x 1000 KM (napęd i dmuchawa), waży 77 ton, ma 4 osie i osiąga wydajność oczyszczania do 15.000 ton/godzinę. Pomimo wszystkich pomocy technicznych, obsługa zimowa to często nadal prawdziwa "praca ręczna": czynności takie jak odśnieżanie punktów, odladzanie mostów i tuneli, odśnieżanie dachów peronów czy czyszczenie kolein na przejazdach kolejowych wykonywane są ręcznie. Dużo pracy mają również dyspozytorzy pociągów, którzy muszą podejmować odpowiednie działania w przypadku przerw w ruchu spowodowanych opadami śniegu, aby pociągi jeździły jak najsprawniej.