28 stycznia ze szwedzkiego Malmö, wyruszył nocny pociąg w swój dziewiczy kurs w austriackie Alpy.

28 stycznia ze szwedzkiego Malmö, wyruszył nocny pociąg w swój dziewiczy kurs w austriackie Alpy.

04 lutego 2022 | Źródło: Snälltåget / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Szwedzki prywatny operator transportowy Snälltåget uruchomił nocny pociąg pasażerski z Malmö (Szwecja) do Zell am See i Salzburga w Austrii, który był planowany już rok temu, ale został przełożony ze względu na obecną sytuację epidemiologiczną. Latem 2021 roku Snälltåget wprowadził planowane wcześniej, a także opóźnione pandemią nocne połączenie Sztokholm - Kopenhaga - Berlin.

 

Uroczysta inauguracja połączenia na stacji Malmö Central. Fot. Snälltåget

 

28 stycznia br. odbyła się uroczysta inauguracja połączenia na stacji Malmö Central, podczas której dyrektor marketingu Salzburger Land Tourism, Yvonne Rosenstatter, wręczyła zastępcy dyrektora zarządzającego Snälltåget, Marco Anderssonowi, olbrzymi bilet kolejowy, symbolizujący połączenie kolejowe, które teraz połączy Skandynawię i Salzburger Land. "Widzimy duże zainteresowanie zrównoważonym podróżowaniem w przypadku wyjazdów narciarskich do Austrii. Nocny pociąg to idealny sposób na podróżowanie - pasażerowie mogą się wieczorem spotkać, zjeść dobry posiłek w wagonie restauracyjnym, pograć w gry i cieszyć się podróżą w swoich przedziałach, zanim przyjdzie czas na sen. Rano budzą się w pięknym, ośnieżonym alpejskim krajobrazie - gotowi do szusowania po stokach" - mówi Marco Andersson, zastępca dyrektora ds. handlowych w Snälltåget.

 
Uroczysta inauguracja połączenia kolejowego Malmö (Szwecja) - Zell am See (Austria)
na stacji Zell am See w Austrii. Fot. Snälltåget 

 

Pociąg wyruszył z Malmö o 14:40 28 stycznia 2022 r., zatrzymał się na kopenhaskim przedmieściu Høje Toestrup, a także w Odense i Kolding (Dania) i dotarł do Zell am See (Alpy Austriackie) o 10:27 oraz do Salzburga o 12:16 następnego dnia. Na trasie pociąg zatrzymuje się również na stacjach Wörgl, Kitzbühel, St. Johann in Tyrol, Schwarzach-Sanct Feit i Bischofshofen (Austria). Pasażerowie mają możliwość dogodnego połączenia ze słynnymi ośrodkami narciarskimi w Alpach Austriackich.

Pociąg, składający się z siedmiu wagonów sypialnych i wagonu restauracyjnego, zabrał do Austrii 285 pasażerów, z których około połowa podróżowała ze Szwecji.W drodze powrotnej pociąg odjeżdża z Salzburga o 16:48 i przyjeżdża do Malmö o 15:55 następnego dnia. Pociąg ma odjeżdżać ze stacji końcowych w piątki i soboty do 18/19 marca 2022 roku.

 

Uroczysta inauguracja połączenia kolejowego na stacji Zell am See w Austrii. Fot. Snälltåget

 

Połączenie kolejowe obejmuje zarówno szwedzkie, jak i duńskie ferie zimowe, a odjazdy są tak zaplanowane, aby pasażerowie mogli zarezerwować pobyt w Alpach na tydzień, od soboty do soboty. Między 28 lutego a 6 marca 2022 r., kiedy w Sztokholmie trwają ferie zimowe, pociąg będzie kursował bezpośrednio ze stolicy Szwecji, a w pozostałych tygodniach można rezerwować bilety z przesiadką z różnych miejsc w Szwecji do Malmö. Z przesiadką można dojechać do wielu innych ośrodków narciarskich, takich jak Obertauern, St. Johann w Salzburgu oraz do dużego ośrodka sportów zimowych Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn. Pociąg może przewieźć do 600 pasażerów, a mimo pandemii wiele kursów jest już w pełni zarezerwowanych.

Snälltåget wykorzystuje energię odnawialną pochodzącą z elektrowni wodnych, wiatrowych i słonecznych, co oznacza, że podróż w obie strony między Malmö a Zell am See powoduje emisję zaledwie 1,2 kg CO2 na pasażera.

 

Pociąg Snälltåget na stacji w Malmö. Fot. wikipedia
 

Snälltåget jest szwedzką prywatną firmą kolejową oferującą pociągi dalekobieżne wzdłuż południowej, głównej linii w Szwecji z Malmö do Sztokholmu, a także pociągi sypialne między Sztokholmem a Berlinem i Malmö do ośrodków narciarskich i turystycznych w hrabstwie Jämtland. Snälltåget obsługuje połączenia kolejowe na trasach Malmö - Sztokholm, Malmö - Sztokholm - Jämtlandsfjällen oraz Sztokholm - Malmö - Kopenhaga - Berlin. Usługa ta jest realizowana wyłącznie z przychodów z biletów, bez żadnych dotacji ze strony państw lub regionów.