Dzięki współpracy z Rosją, Węgry chcą stać się głównym graczem w transporcie towarów ze Wschodu

Dzięki współpracy z Rosją, Węgry chcą stać się głównym graczem w transporcie towarów ze Wschodu

08 lutego 2022 | Źródło: https://iho.hu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Węgry mogą stać się głównym graczem w kolejowym transporcie towarów ze Wschodu dzięki utworzeniu węgiersko-rosyjskiej spółki joint venture pomiędzy RZDL Europe Kft, Rail Cargo Hungaria Zrt i CER Cargo Holding. Jak informuje węgierski portal iho.hu utworzenie spółki joint venture, przyszła rola CER Cargo Holding oraz Záhony-Port zostały również omówione podczas niedawnego spotkania Władimira Putina i Viktora Orbána w Moskwie.

Fot. https://iho.hu

Na konferencji prasowej obu stron prezydent Rosji wspomniał, że planowana spółka joint venture mogłaby powstać w pierwszej połowie tego roku, a strony węgierska i rosyjska podpisały w tej sprawie memorandum w połowie grudnia ubiegłego roku. Jak powiedziano na konferencji prasowej, utworzenie spółki joint venture zwiększy wydajność węgierskiej gospodarki.

Oprócz tego Węgry otrzymały również od Rosji gwarancję kredytową na przyszły rozwój portu w Záhony, za który odpowiada konsorcjum o nazwie Záhony Logistics and Industrial Belt (CELIZ), założone przez MÁV-REC Railway Engineering Corporation Ltd., które jest odpowiedzialne za rozwój portu w Záhony. Celem inicjatywy jest stworzenie innowacyjnego węzła logistycznego, kolejowego i towarowego w Záhony, który ma strategiczne znaczenie w skali europejskiej, ułatwiając kolejowy transport towarowy wschód-zachód.

Program CELIZ określa zadania w zakresie rozwoju kolei, które są niezbędne do wdrożenia długoterminowej strategii kolejowego transportu towarowego w Europie i na Węgrzech, do przeniesienia towarów na kolej oraz do zwiększenia wielkości zrównoważonego i przyjaznego dla środowiska transportu kolejowego. Częścią tego programu jest przyszły rozwój portu w Záhony, który przez ostatnie siedemdziesiąt lat zapewniał transport towarów i surowców między Węgrami a Ukrainą oraz między UE a Eurazją, wykonując zadania związane z zamianą rozstawu osi na przejściu granicznym. Spośród jedenastu europejskich kolejowych korytarzy towarowych korytarz śródziemnomorski zaczyna się w Záhony i biegnie aż do Hiszpanii, a trzy inne korytarze kolejowe na Węgrzech zapewniają możliwość transportu towarów w obrębie Europy.

Z Dalekiego Wschodu na ukraińsko-węgierskie kolejowe przejście graniczne przyjeżdżają pociągi kontenerowe z Chin, których liczba w ubiegłym roku, w porównaniu z latami poprzednimi znacznie wzrosła. Podczas gdy w 2020 roku przez terminal kontenerowy Záhony przetransportowano 1476 kontenerów 40-stopowych (2 TEU), to w 2021 roku przeładowano  już 5443 kontenery. Wzrósł również ruch wychodzący do Chin, z 692 kontenerami opuszczającymi Záhony. Przy obecnej wielkości eksport stanowi obecnie około 10 procent importu. Jest to kwestia o zasadniczym znaczeniu, ponieważ kolejowe przewozy towarowe będą bardziej efektywne i opłacalne, jeśli będą ekspediowane w obu kierunkach.

Kurier Kolejowy informował, że Rosja jest zainteresowana również udziałem w projekcie budowy linii kolejowej omijającej Budapeszt. Zyskałoby na tym połączenie kolejowe przez Węgry z Záhony do obszaru Győr-Sopron - zmniejszyłoby zatory w stolicy i na obszarach aglomeracji oraz zwiększyłoby atrakcyjność kolejowego transportu towarowego dzięki znacznie krótszym niż obecnie czasom przejazdu. Oprócz wymiany doświadczeń i wiedzy, Rosjanie deklarują otwartość na zbadanie możliwości udziału w finansowaniu projektu.