W kwietniu rozpocznie działalność terminal kontenerowy na granicy ukraińsko-polskiej w Mościskach.

W kwietniu rozpocznie działalność terminal kontenerowy na granicy ukraińsko-polskiej w Mościskach.

08 lutego 2022 | Źródło: Terminal Kontenerowy Mościska / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Na granicy Polski i Ukrainy Terminal Kontenerowy Mościska przygotowuje się do przyjęcia pierwszych pociągów. W kwietniu tego roku zostanie przyjęty pierwszy, próbny transport. Jest to pierwszy krok do stworzenia ruchliwego węzła komunikacyjnego na ważnym przejściu granicznym, które w najbliższy czwartek zostanie ponownie otwarte.

 

Fot. Terminal Kontenerowy Mościska

 

Mimo że kolejowy ruch towarowy między Polską a Ukrainą został wstrzymany na ponad dwa miesiące, popyt na niego nie maleje. Już w najbliższy czwartek 10 lutego, po ponownym otwarciu granicy, przez to przejście graniczne będą przejeżdżać pociągi towarowe z Azji do Europy i odwrotnie. Nowy terminal w Mościskach jest już prawie gotowy, aby wykorzystać potencjał tego regionu.

Terminal będzie obsługiwał wszystkie rodzaje kontenerów, w tym kontenery chłodnicze, kontenery z ładunkami niebezpiecznymi i ponadgabarytowymi. Możliwość współpracy z urządzeniami kontenerowymi i piggyback.

 

Fot. Terminal Kontenerowy Mościska

 

Po zakończeniu budowy, przewoźnicy i załadowcy będą mogli szybko przeładowywać kontenery z wagonów o rozstawie 1520 na wagony o rozstawie 1435 i odwrotnie. Dzięki temu, w przyszłości Terminal Mostyska stanie się głównym węzłem transportowym pomiędzy regionami Ukrainy i Azji oraz europejską siecią terminali, a także przyciągnie dodatkowy tranzyt na Ukrainę z Chin.

Terminal Kontenerowy Mościska to projekt partnerski firm Lemtrans i Rail Trans Investment.

Terminal będzie punktem odbioru i ekspedycji regularnych pociągów kontenerowych do innych terminali sieciowych, a także do portów morskich Ukrainy i Europy.

 

Lokalizacja Terminalu Kontenerowego Mościska

 

W początkowej fazie działalności terminal będzie się skupiał na obsłudze pociągów. Właściciele terminalu liczą, że w pierwszych miesiącach uda im się przyciągnąć ruch przede wszystkim z rynku europejskiego.

W drugiej fazie terminal rozszerzy się o usługi magazynowe, a w trzeciej fazie zacznie świadczyć usługi takie jak przeładunek, pakowanie i inne, którymi zajmują się suche porty.

Docelowo terminal powinien stać się hubem kontenerowym dla pociągów towarowych na tej trasie, zdejmując ładunki również z dróg. "W ten sposób rozwiązane zostaną również takie problemy jak ograniczona liczba zezwoleń dla kierowców ciężarówek oraz kolejki ciężarówek na granicy z Polską - wyjaśniają partnerzy.

 

Fot. Terminal Kontenerowy Mościska

 

Lemtrans jest prywatnym operatorem taboru kolejowego na Ukrainie. Firma deklaruje posiadanie ponad 15 000 wagonów gondolowych. Łączny wolumen ruchu kolejowego Lemtrans w 2021 r. to 41,58 mln ton ładunków różnej nomenklatury. Główną część przewożonych towarów w 2021 r. nadal stanowi węgiel i ruda żelaza.            W szczególności wielkość transportu rudy żelaza osiągnęła 9,79 mln ton, węgla - 18,68 mln ton. Ładunek metali żelaznych wynosi 3,23 mln ton, koksu - 1,02 mln ton, topników - 2,44 mln ton. Firma znacząco zwiększyła przewozy ładunków budowlanych z 0,3 mln ton w 2020 roku do 5,12 mln ton w 2021 roku. Transport tego ładunku wzrósł ponad 15-krotnie. Jednym z kluczowych kierunków rozwoju dla firmy w 2021 roku był rozwój ruchu kontenerowego, a także budowa terminalu kontenerowego. Inwestycje w ramach tych projektów wyniosły ponad 200 mln UAH.