Pierwsze "Mewy", nowe pojazdy Stadlera przeznaczone dla SBB rozpoczęły jazdy homologacyjne

Pierwsze "Mewy", nowe pojazdy Stadlera przeznaczone dla SBB rozpoczęły jazdy homologacyjne

10 lutego 2022 | Źródło: SBB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pierwsze trzy z siedmiu czteroczłonowych, niskopodłogowych pociągów dalekobieżnych FLIRT zamówionych przez SBB CFF FFS w 2018 roku, nazwane „Mouette” (po francusku - "Mewa") opuściły fabrykę  Stadlera i od 1 grudnia 2021 r. jeżdżą w ruchu próbnym i homologacyjnym. Od 2023 r. nowe pociągi będą kursować w standardzie dalekobieżnym na linii Bazylea SBB - Zurych Lotnisko, a od grudnia 2025 r. na trasie Bazylea SBB - Delémont - Biel/Bienne. Pierwsze trzy gotowe pociągi RABe 523 501, 502 i 503 znalazły się na stacji kolejowej Winterthur Güterbahnhof 9 lutego 2022 roku, prawdopodobnie w celu przeprowadzenia prób statycznych.

Flirt "MEWA" Stadlera. Fot. SBB CFF FFS

 

W grudniu 2018 roku SBB i Stadler podpisały umowę na dostawę siedmiu nowych, czterowagonowych pociągów FLIRT za około 65 milionów franków szwajcarskich. Zamówienie zostało udzielone w drodze przetargu publicznego zgodnie z prawem zamówień publicznych. Umowa zawierała opcję na siedem kolejnych pojazdów.

SBB włącza linię Berno-La Chaux-de-Fonds do IR66 w ramach nowej koncesji na przewozy dalekobieżne. Pociągi, nazwane przez SBB "Mouette" (po francusku mewa), będą wykorzystywane na tej trasie. Nowy pociąg dalekobieżny Mouette będzie eksploatowany jako InterRegio na trasie Biel/Bienne-Delémont-Bazylea SBB od rozkładu jazdy na rok 2026. Pociągi zostaną dostarczone od rozkładu jazdy na 2023 r. i będą eksploatowane w komfortowej wersji długodystansowej na innych liniach sieci SBB do czasu ich planowego uruchomienia na trasie Biel-Bazylea.

 

Linia kolejowa Biel/Bienne-Delémont-Bazylea. Źródło:  SBB

 

Mewa jest pojazdem czterowagonowym, niskopodłogowym, przystosowanym do przewozu osób o niepełnej sprawności, ma 27 miejsc siedzących w 1 klasie  i 154 miejsca w 2 klasie. Wszystkie fotele posiadają gniazdo elektryczne. Dostepne są gniazda do zasilania osobistych urządzeń elektronicznych (laptop,telefon komórkowy). Pasażer znajdzie przestrzeń dla przewozu roweru, wózka dziecięcego, czy też większych sztuk bagażu. 

 

Flirt "MEWA" Stadlera. Fot. SBB CFF FFS

 

Wnętrze wagonu 1 klasy. Flirt "MEWA" Stadlera. Fot. SBB CFF FFS

 

W godzinach szczytu Mewy mogą kursować w zestawie dwupojazdowym, tak aby zapewnić wystarczającą ilość miejsc siedzących. Poza godzinami szczytu pociągi mogą kursować pojedyńczo, co przyczyni się do oszczędności energii i zmniejszenia kosztów.