Pociąg demonstracyjny DAC4EU wjeżdża do Austrii

Pociąg demonstracyjny DAC4EU wjeżdża do Austrii

12 lutego 2022 | Źródło: ÖBB Rail Cargo Group/Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Cyfrowy Automatyczny Sprzęg (Digitale Automatische Kupplung - DAK) jest uważany za kamień milowy w optymalizacji i cyfryzacji procesów sprzęgania wagonów i ma wnieść znaczący wkład w transformację kolejowego transportu towarowego. W lutym 2022 r. prototypy DAK zostaną po raz pierwszy przetestowane w Austrii.

 

 

Fot. ÖBB Rail Cargo Group

Ten innowacyjny system sprzęgania ma na celu zrewolucjonizowanie kolejowego transportu towarowego, czyniąc go szybszym, bardziej wydajnym i bezpieczniejszym, a także odgrywa ważną rolę w realizacji celów klimatycznych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, do 2030 roku powinno ono stopniowo zastąpić w Europie tradycyjne sprzęgło śrubowe.

Po testach eksploatacyjnych DAK w Niemczech, prototypy dwóch konstrukcji sprzęgieł Scharfenberga producentów Voith i Dellner są teraz po raz pierwszy w Austrii. Tak zwany "pociąg demonstracyjny DAC4EU" wyruszył z Niemiec i przed kontynuacją podróży do Szwajcarii będzie poruszał się po austriackich liniach kolejowych i zatrzymywał się na różnych stacjach.

 

 

Prototypy Cyfrowych Sprzęgów Automatycznych. Fot. ÖBB Rail Cargo Group

 

Prototypy zostaną poddane obszernemu programowi testowemu na odpowiednich stacjach w Austrii. Konsorcjum DAC4EU, którego członkiem jest ÖBB Rail Cargo Group, ma nadzieję, że dostarczy to informacji na temat wykorzystania DAK w warunkach zimowych. Wiedza zdobyta dzięki temu oraz wkład kolegów z zakładu zostanie włączona do niezbędnych dalszych prac rozwojowych, aby DAK był gotowy do produkcji seryjnej w dłuższej perspektywie. Test operacyjny DAC4EU w Austrii umożliwia przede wszystkim wprowadzenie na poziomie europejskim specyficznych dla Austrii wymogów dotyczących DAK. 

Testy służą zebraniu danych w celu nadrobienia zaległości technologicznych w europejskim kolejowym transporcie towarowym - poza Europą tylko Korea Północna i Afryka Północna stosują obecnie nieefektywne sprzęgi śrubowe.

 

Dotychczas stosowane sprzęgi śrubowe. Fot. ÖBB Rail Cargo Group

 

Konsorcjum DAC4EU, w skład którego wchodzą lider konsorcjum DB AG, koleje towarowe ÖBB Rail Cargo Group, DB Cargo i SBB Cargo oraz posiadacze wagonów Ermewa, GATX Rail Europe i VTG, jest zaangażowane w przygotowanie wyboru konstrukcji sprzęgu do wprowadzenia w całej Europie. Konsorcjum rozpoczęło prace w czerwcu 2020 roku. Niemieckie Federalne Ministerstwo Spraw Cyfrowych i Transportu (BMDV) w okresie dwóch i pół roku przeznaczyło na sfinansowanie projektu DAC4EU kwotę około 13 milionów euro.

Austriackie Federalne Ministerstwo Ochrony Klimatu, Środowiska, Energii, Mobilności, Innowacji i Technologii (BMK) finansuje projekt TARO, który zajmuje się również tematyką DAK, w łącznej wysokości 3,5 mln euro z programu RTI Mobilność przyszłości, który jest obsługiwany przez Austriacką Agencję Promocji Badań (FFG).