Pierwszy ze zmodernizowanych przez ŽOS Trnava wagonów wyjeżdża na tory wschodniej Słowacji

Pierwszy ze zmodernizowanych przez ŽOS Trnava wagonów wyjeżdża na tory wschodniej Słowacji

14 lutego 2022 | Źródło: Koleje Słowackie (ZSSK) / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

ŽOS Trnava za 31,85 mln euro modernizuje wagony bezprzedziałowe dla przewozów regionalnych na wschodzie Słowacji. We wtorek 16.02.2022r., przekazany w styczniu pierwszy wagon zostanie włączony do ruchu. Ostatni z modernizowanych wagonów ma trafić do Kolei Słowackich (ZSSK) we wrześniu 2023 r. Łącznie odnowionych zostanie 35 wagonów pasażerskich, które po przebudowie będą mogły osiągnąć prędkość 160 km/h.

 

Fot. Koleje Słowackie (ZSSK)

Główne różnice w stosunku do poprzednio zmodernizowanych wagonów Bdteer to poprawa właściwości jezdnych wagonu, modyfikacja istotnych części podwozia oraz odnowienie układu hamulcowego poprzez dodanie elektromagnetycznego hamulca szynowego, który skraca drogę hamowania w przypadku użycia hamulca awaryjnego. Dla zwiększenia bezpieczeństwa zamontowane są nowe zderzaki "crash", które w razie wypadku będą w stanie wchłonąć większą siłę.

 

Wnętrze pierwszego zmodernizowanego wagonu bezprzedziałowe​go Kolei Słowackich. Fot. ZSSK

 

Wnętrze pierwszego zmodernizowanego wagonu bezprzedziałowe​go Kolei Słowackich. Fot. ZSSK

 

Remont wagonów obejmuje również nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak system liczenia pasażerów, system kamer bezpieczeństwa oraz gniazdka do ładowania rowerów elektrycznych, a także standardy wyposażenia z przeszłości, takie jak zamknięty system toalet, gniazdka do ładowania telefonów komórkowych i WiFi dla pasażerów w nowocześnie wyglądającym, klimatyzowanym wagonie.

 

Wnętrze pierwszego zmodernizowanego wagonu bezprzedziałowe​go Kolei Słowackich. Fot. ZSSK

 

Zmodernizowane wagony przeznaczone są przede wszystkim dla wschodniej Słowacji. Działania inwestycyjne są dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Zintegrowana Infrastruktura 2014-2020, a narodowy przewoźnik będzie musiał uruchamiać te wagony przez co najmniej pięć pierwszych lat na wskazanych w projekcie liniach regionalnych na Słowacji.

Kolej regionu Koszyc i Preszowa obsługuje rocznie około 10,4 mln pasażerów w transporcie regionalnym (dane na rok 2019), jego najbardziej ruchliwymi liniami są odcinki linii Poprad - Koszyce, Lipany - Preszów - Koszyce i Koszyce - Humenné.