Pierwszy z sześciu zamówionych, wąskotorowych pojazdów Stadlera dotarł do Cagliari na Sardynii.

Pierwszy z sześciu zamówionych, wąskotorowych pojazdów Stadlera dotarł do Cagliari na Sardynii.

16 lutego 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

We wrześniu 2019 roku firma Azienda Regionale Sarda Trasporti (A.R.S.T) podpisała kolejną umowę na dostawę sześciu dwuwagonowych spalinowych zespołów trakcyjnych (DMU). Pierwszy z nowych pojazdów drogą morską z włoskiego portu Marina di Carrara przybył wczoraj (16.02.2022r.) na Sardynię, by dalej na platformach dojechać do bazy A.R.S.T w Cagliari. Nowe pociągi wąskotorowe będą eksploatowane w Cagliari, głównym mieście Sardynii.

Fot. MC

W lutym 2014 r. operator ruchu publicznego - Azienda Regionale Sarda Trasporti (A.R.S.T.),na Sardynii we Włoszech, podpisał umowę na dostawę 4 dwuwagonowych niskopodłogowych pojazdów kolejowych z napędem spalinowo-elektrycznym przeznaczonych do obsługi tras wąskotorowych o szerokości toru 950 mm Sassari-Alghero i Sassari-Sorso. Kontrakt obejmował czteroletni program pełnego utrzymania i serwisu.

Drugie zamówienie na kolejne 5 sztuk zostało podpisane w grudniu 2015 roku, a ich dostawa rozpoczęła się w drugiej połowie 2017 roku.  Każdy wagon DMU był wyposażony w jeden wózek silnikowy i jeden wózek doczepny; w razie potrzeby oba wagony można od siebie oddzielić w celu przeprowadzenia konserwacji.

 

Wagon nowego pociagu A.R.S.T w podróży już na Sardyni. Fot. MC

 

Zostały one zaprojektowane z niską podłogą, która ułatwia wsiadanie pasażerom o ograniczonej sprawności ruchowej i osobom starszym. Wewnątrz znajduje się wizualny i akustyczny system informacji pasażerskiej oraz system monitoringu wizyjnego zapewniający bezpieczeństwo pasażerów.

Układ napędowy jest umieszczony nad wózkiem silnikowym, aby zagwarantować, nawet w przypadku dużego nachylenia, optymalną przyczepność, jak również wysoką siłę pociągową. Silniki wysokoprężne zapewniają wysoką wydajność i spełniają najnowsze rygorystyczne wymogi Euro-3B. Wszystkie główne podzespoły są łatwo dostępne dla obsługi technicznej pojazdu.

We wrześniu 2019 roku A.R.S.T. podpisała kolejną umowę na dostawę sześciu dwuwagonowych spalinowych zespołów trakcyjnych (DMU). Dzięki nowym pociągom flota Stadlera należąca do A.R.S.T. powiększy się w 2022 roku do 15 DMU.

 

Wizualizacja DMU ADesS Stadlera, wrzesień 2019. Źródło: Stadler

 

Stadler dostarczy firmie A.R.S.T., regionalnemu przewoźnikowi z Sardynii, łącznie flotę 6 spalinowych zespołów trakcyjnych o prędkości maksymalnej 100 km/h, o wysokim komforcie podróżowania, z częścią PRM, uniwersalną toaletą i możliwością przewozu rowerów. Umowa ramowa pomiędzy STADLER i ARST zawiera również opcjonalną fazę na dostawę 9 dodatkowych DMU ADeS.

 

Wagon nowego pociagu A.R.S.T w podróży do Caglari. Fot. MC

 

Sardyńska sieć kolejowa ma długość około 1035 km, z czego 432 km to linie normalnotorowe (z czego 50 km to linie dwutorowe - Cagliar/San Gavino), a 609 km to linie wąskotorowe. Za eksploatację kolei na wyspie odpowiadają obecnie dwa przedsiębiorstwa, odpowiednio grupa Ferrovie dello Stato, która zarządza, poprzez swoje spółki zależne RFI i Trenitalia S.p.A., czterema liniami kolejowymi o zwykłym torze, które tworzą główną sieć wyspy, oraz ARST S.p.A., która zarządza pozostałymi pięcioma liniami transportu publicznego, z których wszystkie są wąskotorowe i tworzą sieć drugorzędną, która rozciąga się na długości 205 km. Ta ostatnia spółka kontroluje również 404 km linii turystycznych, również wąskotorowych, działających głównie w sezonie letnim i na zamówienie.

Sieć kolejowa zarządzana przez A.R.S.T. obejmuje łącznie około 205 km, podzielonych w następujący sposób:
Monserrato - Isili: 71,11 km
Macomer - Nuoro: 59,31 km
Sassari - Alghero: 30,11 km
Sassari - Sorso: 9,97 km
Sassari - Nulvi: 34,70 km

 

Wagony nowego pociagu A.R.S.T w podróży już na Sardyni. Fot. MC

 

A.R S T  S.p.A., do 2008 r. Azienda Regionale Sarda Trasporti, jest głównym przedsiębiorstwem transportu publicznego na Sardynii, całkowicie kontrolowanym przez administrację regionalną. Przedsiębiorstwo, z siedzibą w Cagliari, zarządza prawie wszystkimi liniami autobusów podmiejskich na wyspie, miejskim transportem drogowym w niektórych gminach, a także sardyńską siecią kolei wąskotorowej oraz liniami tramwajowymi w Cagliari i Sassari.

 

Wagon nowego pociagu A.R.S.T w podróży do Caglari. Fot. MC

 

Wagon nowego pociagu A.R.S.T w podróży do Caglari. Fot. MC