Hybrydowy sen stał się rzeczywistością. Nowoczesne pojazdy Stadlera zastapiły 50-letnie wagony.

Hybrydowy sen stał się rzeczywistością. Nowoczesne pojazdy Stadlera zastapiły 50-letnie wagony.

17 lutego 2022
PODZIEL SIĘ

Pasażerowie i turyści w Wysokich Tatrach wreszcie doczekali się. Legendarne "zębatki", które od 1970 roku jeździły po kolejce zębatej ze Szczyrby do Szczyrbskiego Jeziora, zostały zastąpione przez zupełnie nowe pojazdy z napędem hybrydowym. Pierwsza przejażdżka nową "elektrickozubačką" ze Szczyrby do Szczyrbskiego Jeziora odbyła się podczas zapowiadanego przez Kurier Kolejowy  wczorajszego (16.02.2022r.) oficjalnego uruchomienia kolejki.

 

Fot. ZSSK

 

Szwajcarski producent Stadler rozpoczął produkcję pojazdów dla Kolei Słowackich (ZSSK) w 2019 r. Zanim jednak pojazdy zostały dopuszczone do eksploatacji, narodowy przewoźnik musiał poczekać na przebudowę linii przez zarządcę infrastruktury, Koleje Republiki Słowackiej (ŽSR), oraz na zakończenie procesu zatwierdzania przez Urząd Transportu. Łącznie 5 nowych pojazdów z nazwami mało znanych tatrzańskich szczytów Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek i Vysoká może cieszyć pasażerów pełnym pięknem Tatr. Dzięki napędowi hybrydowemu pojazdy mogą jeździć zarówno na klasycznej linii Tatrzańskiej Kolei Elektrycznej - TEŽ (Štrbské Pleso - Stary Smokowiec - Poprad/Tatranská Lomnica), jak i na linii Kolei Zębatej OŽ (Štrba - Štrbské Pleso).

 

W uroczystym otwarciu uczestniczyli: Boris Kollár, Przewodniczący Zgromadzenia Narodowego Republiki Słowackiej,
Katarína Bruncková, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu, Michal Sýkora, Burmistrz Miasta Štrba,
Petr Spuhler, Przewodniczący Rady Dyrektorów i Dyrektor Generalny Stadler Rail AG,
Miloslav Havrila, Dyrektor Generalny ŽSR oraz Roman Koreň, Przewodniczący Rady Dyrektorów ZSSK.
Fot. ZSSK

 

Jednostki przy pełnej przyczepności rozwijające maksymalną prędkość 80 km/h spełniają wymagania TSI, każda z nich oferuje 91 miejsc siedzących, 2 miejsca na wózki inwalidzkie, wielofunkcyjne sekcje rowerowe i wózek dziecięcy. Wyposażone są w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i informacji, telewizję przemysłową oraz system anonimowego zliczania pasażerów. Oczywiście nie zabrakło klimatyzacji, gniazdek elektrycznych czy dostępu do internetu wi-fi. Wagony posiadają antypoślizgową podłogę, wejście przystosowane dla osób na wózkach inwalidzkich oraz oddzielne przedziały dla pasażerów niepełnosprawnych.

Projekt o wartości 38,8 mln euro jest w większości finansowany z Funduszu Spójności UE i budżetu państwa oraz środków własnych ZSSK.

ZSSK ma również plany dotyczące oryginalnych pojazdów, które stanowią część dziedzictwa historycznego. Planuje się eksploatację dwóch starych zębatych zestawów kołowych w ramach specjalnych przejazdów okolicznościowych, natomiast gmina Štrba wyraziła zainteresowanie trzecim zestawem jako eksponatem wystawowym.

 

Fot. ZSSK

 

Przebieg modernizacji Tatrzańskiej Kolei Elektrycznej i Kolei Zębatej

  • Czerwiec 2018: ZSSK ogłosił przetarg na zakup taboru kolejowego dla TEŽ i OŽ
  • Październik 2018: zwycięzcą przetargu została szwajcarska firma Stadler Bussnang AG
  • 10 października 2018: ZSSK i Stadler Bussnang AG podpisały umowę na dostawę pięciu zębatych zespołów elektrycznych i jednej lokomotywy wielofunkcyjnej dla TEŽ i OŽ
  • Maj 2021: Lenka i Jakub Rusnák wygrywają konkurs ZSSK dla publiczności na projekt naklejki na nowe pojazdy i decydują się na swój projekt graficzny
  • Styczeń 2021: pierwszy pojazd dotarł na Słowację
  • 12. 2021: pierwsze dwa pojazdy znajdują się na torze klasycznym (TEŽ)
  • 12. 2021 r.: trzeci pojazd umieszczono na torze klasycznym (TEŽ)
  •  2. 2022 r.: wszystkie 5 pojazdów zostało dopuszczonych do ruchu na trasach TEŽ i OŽ

O projekcie:

  • 5 zespołów elektrycznych (kompletny pociąg) i 1 lokomotywa wielofunkcyjna → projekt UE + środki własne
  • Całkowita wartość: 38,8 mln euro
  • dostawa i rozmieszczenie: 2021-2022
  • wdrożenie: transport regionalny (tatrzańska kolej elektryczna i kolej zębata)