DB Regio zamawia 14 pociągów typu FLIRT Akku w firmie Stadler.

DB Regio zamawia 14 pociągów typu FLIRT Akku w firmie Stadler.

18 lutego 2022 | Źródło: Stadler Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

DB Regio ponownie zamawia pojazdy FLIRT Akku w firmie Stadler. 14 zespołów trakcyjnych ma zostać wdrożonych do eksploatacji  w północno-wschodnich Niemczech. Wraz z tym, trzecim już kontraktem Stadler umacnia swoją pozycję lidera na rynku alternatywnych technologii napędowych w Niemczech. W ciągu najbliższych pięciu lat szwajcarski producent  dostarczy co najmniej 113 pojazdów z alternatywnymi technologiami napędowymi. Dwuczęściowe pojazdy dla Meklemburgii - Pomorza Zachodniego mają wejść do eksploatacji w ruchu pasażerskim od grudnia 2026 roku.

 

 

FLIRT Akku dla Meklemburgii - Pomorza Zachodniego. Wizualizacja: Stadler Rail

Począwszy od końca 2026 roku, Deutsche Bahn będzie korzystać z innowacyjnych pojazdów akumulatorowych firmy Stadler na trasie, która wcześniej była obsługiwana przez pojazdy z silnikiem diesla, w tak zwanej sieci H w Meklemburgii-Pomorzu Zachodnim. Sieć H" oznacza "Wykorzystanie elektrycznych pojazdów hybrydowych z napędem akumulatorowym". To znaczy, że trasy te mogą być obsługiwane lokalnie i całkowicie bezemisyjnie - bez konieczności instalowania trakcji elektrycznej w całej sieci. 

Dwuczęściowe pojazdy typu FLIRT Akku będą użytkowane przez typowy okres eksploatacji 13 lat i są dostosowane do potrzeb sieci biegnącej wzdłuż części wybrzeża Morza Bałtyckiego. Sieć "H Warnow" ma zakres usług 1,5 mln pociągokilometrów rocznie i obejmuje trasy RB11 między Wismarem - Rostokiem - Tessin oraz RB12 między Bad Doberan - Rostokiem - Graal-Müritz. 

Akkus FLIRT zapewnia miejsce na 99 miejsc siedzących. Dwa przestronne i dostępne obszary wielofunkcyjne są przeznaczone dla wózków inwalidzkich, wózków dziecięcych i rowerów. W klimatyzowanych i bezstopniowych pojazdach znajduje się również toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych. Wszystkie pociągi są wyposażone w sieć WLAN, gniazdka elektryczne, monitoring wizyjny przestrzeni pasażerskiej oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej i zapewniają współczesny komfort jazdy. 

"Dzięki temu nowemu zamówieniu na pojazdy akumulatorowe od Deutsche Bahn, umocniliśmy naszą pozycję lidera rynku w dziedzinie napędów alternatywnych. Od 2019 roku firma Stadler sprzedała w Niemczech 113 pojazdów z alternatywnymi technologiami napędowymi w Niemczech. Jesteśmy bardzo dumni, że nasz FLIRT Akku nie tylko wnosi ekologiczny i innowacyjny wkład w przyjazną dla klimatu politykę transportową, ale także znacząco zwiększa wydajność. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że średni okres eksploatacji pojazdu szynowego wynosi około 30 lat, to pojazdy zasilane bateriami są bardziej opłacalne niż pociągi napędzane silnikami Diesla" - powiedział Jure Mikolčić, dyrektor generalny firmy Stadler w Niemczech. 

„Z bateryjnymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, które zastąpią pojazdy z silnikiem diesla, robimy z państwem ważny krok w kierunku neutralności klimatycznej. Jako DB Regio jesteśmy dumni, że możemy uruchomić pierwszą tego typu przyjazną dla środowiska sieć w Meklemburgii - Pomorzu Zachodnim" - powiedział Carsten Moll, prezes DB Regio Northeast. 

 

FLIRT Akku to zasilana bateryjnie wersja serii FLIRT firmy Stadler. Jest przeznaczony do pracy na torach niezelektryfikowanych i częściowo zelektryfikowanych. Pojazd ten jest bardzo wszechstronny. Zasięg operacyjny pojazdu wynosi około 100 km, co oznacza, że 80 procent niezelektryfikowanych tras w Niemczech może być wykorzystywanych przez pociągi regionalne w wersji bateryjnej. Z 224 przejechanymi kilometrami w trybie czysto akumulatorowym, FLIRT Akku jest światowym rekordzistą w najdłuższej podróży pociągiem regionalnym w trybie bateryjnym bez dodatkowego ładowania. 

FLIRT AKKU jest jednopiętrowym, łatwym do dostosowania do potrzeb klienta pociągiem regionalnym. Koncepcja pojazdu jest w dużej mierze oparta na już zatwierdzonych i przetestowanych pociągach elektrycznych FLIRT do wyłącznej eksploatacji pod siecią trakcyjną. 

Zachowano większość urządzeń trakcyjnych i najważniejszych elementów mechanicznych. Wszystkie modele FLIRT mają lekką ramę aluminiową. Przyjazne w utrzymaniu konstrukcje i sprawdzone tysiące razy komponenty pomagają utrzymać koszty eksploatacji, energii i serwisowania na minimalnym poziomie. 

W wersji zasilanej bateryjnie możliwe jest zestawienie od dwóch do czterech pociągów. Podobnie jak FLIRT, również FLIRT Akku może być elastycznie dostosowany do potrzeb klienta pod względem liczby miejsc siedzących, przepływu pasażerów i wystroju wnętrza.

FLIRT firmy Stadler to jednopiętrowy pociąg przeznaczony do transportu lokalnego i dalekobieżnego. Do tej pory szwajcarski produceny dostarczył ponad 2000 egzemplarzy tego najlepiej sprzedającego się w 20 krajach modelu pojazdu. 

Oprócz napędów czysto elektrycznych, spalinowych i mieszanych, Stadler dostarcza FLIRT również z napędami alternatywnymi, takimi jak baterie czy wodór.