Europejskie koleje straciły 50 mld euro z powodu pandemii COVID-19

Europejskie koleje straciły 50 mld euro z powodu pandemii COVID-19

20 lutego 2022 | Źródło: CER
PODZIEL SIĘ

Według Wspólnoty Europejskich Kolei i Przedsiębiorstw Infrastrukturalnych (CER), w czasie pandemii COVID-19 europejskie koleje straciły 50 mld euro przychodów, w tym 27 mld euro w 2020 r. i 23 mld euro w 2021 r.

Fot. Bálint PAHA, Austria / CER

W sumie w ciągu ostatnich dwóch lat z powodu COVID utracono nie mniej niż 33% obrotów, ponad 46 mld EUR w zakresie usług pasażerskich (-41 % w 2020 r. i -36 % w 2021 r.) i prawie 4 mld EUR na usługach towarowych (-12 % w 2020 r. i -10 % w 2021 r.).

Poszczególne części systemu kolejowego zostały dotknięte w bardzo różny sposób.

Przewozy pasażerskie.

Największe straty poniosły przewozy pasażerskie, których "sezon zimowy" (od listopada 2020 r. do kwietnia 2021 r.) był wyjątkowo niski i wyniósł ok.

  • -50% w przychodach (EUR),
  • -60% w pracy przewozowej (p.km),

oraz przy stosunkowo mniej złym "sezonie letnim" (od maja 2021 r. do października 2021 r.) na poziomie ok.

  • -25% w przychodach (€),
  • -30% w pracy przewozowej (p.km).

Nowy sezon zimowy zaczął się ponownie od spadku w okresie listopad-grudzień 2021, jednak mniej dotkliwego niż w roku 2020 (grudzień 2021: -28% przychodów / -35% w pracy przewozowej).

 

Przewozy pasażerskie. Straty w przychodach i pracy przewozowej w stosunku do 2019r. Źródło: CER

 

Przewozy towarowe.

Po załamaniu w styczniu 2021 r. straty w przychodach z transportu towarowego utrzymują się na poziomie około -10% (w porównaniu z 2019 r.) do października 2021 r.

Podobnie jak w 2020 r., pod koniec 2021 r. pojawia się tendencja wzrostowa, a liczby niemal wracają do normy.

W ramach ostatniego wniosku o udostępnienie danych CER udało się zebrać dane dotyczące wolumenu i przychodów za cały okres pandemii. W przypadku przewozów towarowych, zmiany wolumenu i przychodów są ze sobą silnie skorelowane. Średnie straty w pracy przewozowej wynoszą około -10% (-12% w 2020 r. / -9% w 2021 r.).

 

Przewozy towarowe. Straty w przychodach i pracy przewozowej w stosunku do 2019r. Źródło: CER

 

Infrastruktura

Podczas gdy liczba przewiezionych pasażerów (w p.km) i towarów (w t.km) spadła, liczba pociągów (w pociągokilometrach) "wydaje się" powrócić do normy. Dochody z infrastruktury pozostają jednak na czerwonym tle i konsekwentnie nie nadążają za wielkością przewozów.

Dane liczbowe ukrywają również znaczne różnice między krajami, związane z niewystarczającymi rekompensatami otrzymanymi z tytułu związanych z COVID obniżek opłat za dostęp do infrastruktury (TAC).

 

Infrastruktura. Straty w przychodach i pracy eksploatacyjnej. Źródło: CER

 

CER zauważa również, że statystyki te ukrywają znaczące różnice między krajami związane z niewystarczającą rekompensatą strat w opłatach infrastrukturalnych spowodowanych ograniczeniami indywidualnymi w niektórych z nich, co może mieć dalszy wpływ na jakość bieżącego utrzymania infrastruktury i możliwości inwestycyjne całej branży.

Dyrektor wykonawczy CER Alberto Mazzola powiedział - "Kryzys COVID-19 nadal miał duży wpływ na koleje w ubiegłym roku. W 2021 roku przychody komercyjne spadły o 33% w porównaniu z rokiem 2019. Pod koniec 2021 r. członkowie CER wznowili taką samą liczbę pociągów jak w 2019 r., ale ze zmniejszoną liczbą pasażerów (spadek o 35%).  Pokazuje to, że członkowie CER kontynuowali świadczenie usług w latach 2020 i 2021, dowodząc odporności systemu kolejowego, utrzymując ruch ludzi i towarów w całej Europie. Jednak kwota utraconych przychodów z transportu kolejowego w UE osiągnęła alarmujący poziom 50 mld euro. Pozostawiony bez korekty będzie miał długotrwałe skutki."