Ponad 28 000 kobiet zainteresowanych pracą maszynistki szybkich kolei RENFE w Arabii Saudyjskiej.

Ponad 28 000 kobiet zainteresowanych pracą maszynistki szybkich kolei RENFE w Arabii Saudyjskiej.

20 lutego 2022 | Źródło: RENFE / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Ponad 28.000 kandydatek zarejestrowało się w ciągu zaledwie jednego miesiąca w testach selekcyjnych uruchomionych przez oddział hiszpańskiego przedsiębiorstwa kolejowego Renfe w Arabii Saudyjskiej, w celu rekrutacji 30 maszynistek, pierwszych w historii tego kraju, które zostaną przeszkolone w tym zawodzie. Wybrane kobiety poprowadzą pociąg łączący święte miasta Mekkę i Medynę. Do 2018 r. kobiety nie mogły nawet prowadzić samochodów w tym kraju.

Fot. Renfe

Spośród kandydatek ponad połowa przeszła pierwszy test, przeprowadzony online, który oceniał głównie ich wyniki w nauce i poziom znajomości języka angielskiego. Wiek kandydatek zgłoszonych do tego procesu, który rozpoczął się 2 stycznia, waha się od 22 do 30 lat.

Na wstępnie przyjętych czekają dalsze testy i rozmowa kwalifikacyjna, po których wybrane rozpoczną trwające niecały rok szkolenie w placówkach hiszpańskiego konsorcjum Alta Velocidad Meca Medina w Centrum Operacji Liniowych (OCC).

Szkolenie to ma się rozpocząć około 15 marca i będzie się składać z zajęć teoretycznych i praktycznych, prowadzonych w całości przez pracowników Renfe.

Renfe i firmy wchodzące w skład Konsorcjum dokonują ważnego transferu wiedzy do społeczeństwa saudyjskiego. Niedawno gubernator regionu Al Qassim, książę Faisal bin Mishaal al Saud, oraz minister transportu, Saleh bin Naser al Yaser, wręczyli hiszpańskiemu konsorcjum nagrodę za wkład w szkolenie i certyfikację setek lokalnych specjalistów z branży kolejowej.

W latach 2013-2014 pierwsi maszyniści zostali przeszkoleni w Profesjonalnej Szkole Technicznej Maszynistów i Operatorów Renfe w Madrycie. Współpraca została rozszerzona po podpisaniu umowy z Saudi Railway Politechnic (SRP) na prowadzenie szkoleń teoretycznych w jej obiektach w Qassim. W sumie Renfe przeszkoliło ponad 80 maszynistów pociągów lokalnych, a kolejnych 50 jest w trakcie szkolenia.

Ponadto, filia Renfe w Arabii Saudyjskiej zatrudniła i przeszkoliła ponad 400 Saudyjczyków w działach handlowym (na stacjach i na pokładzie) oraz operacyjnym.

W sumie operator Haramain High Speed Railway, w którym uczestniczą również Adif i Ineco, zatrudnia obecnie ponad 1300 bezpośrednich pracowników, z których większość to obywatele Arabii Saudyjskiej.

Szybkie pociągi jeżdżą w Arabii Saudyjskiej od 2018 r. 450-kilometrowy odcinek łączy dwa miejsca pielgrzymkowe, Mekkę i Medynę, przez nadmorskie miasto Jeddah nad Morzem Czerwonym. Ma on ułatwić muzułmańskim pielgrzymom odwiedzenie dwóch z trzech najświętszych miejsc islamu.

Budowa kolei, zwanej Haramain (od nazwy dwóch świętych miast), rozpoczęła się w 2009 r. i bedzie kosztowała w sumie ok. 8 mld dolarów, ale od sześciu lat jest opóźniona. Pierwsza część została zbudowana głównie przez firmy chińskie, druga przez konsorcjum saudyjsko-hiszpańskie. Z tego też powodu na linii będą docelowo kursować hiszpańskie pociągi dużych prędkości Talgo, a operatorem jest hiszpańska firma Renfe.

"Aktualne oferty pracy dla maszynistów kolejowych na Jooble"