VR Transpoint i Metsä Group uzgodniły nowy sposób działania przy przewozie drewna surowego koleją

VR Transpoint i Metsä Group uzgodniły nowy sposób działania przy przewozie drewna surowego koleją

21 lutego 2022 | Źródło: VR Group / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W marcu 2021 r. VR Transpoint i Metsä Group ogłosiły partnerstwo logistyczne w zakresie transportu drewna surowego dla nowego zakładu bioproduktów w Kemi. Współpraca zostanie rozszerzona w ten sposób, że VR Transpoint będzie również odpowiedzialny za załadunek drewna Metsä Group w terminalach załadunkowych Kainuu i Ostrobothnia.

VR Transpoint - transport surowego drewna. Fot. Juho Kuva

Dla transportu surowego drewna do zakładu produkcji bioproduktów w Kemi zaprojektowano wydajne i przyjazne dla środowiska rozwiązanie całościowe. VR Transpoint zaoferował firmie Metsä Group kompletny serwis dla transportu kolejowego drewna surowego z terminalu drzewnego do fabryki. Nowością w tej współpracy jest to, że VR Transpoint oprócz transportu kolejowego surowca drzewnego będzie odpowiedzialny za odbiór i załadunek drewna na terminalach załadunkowych w Kainuu i Ostrobothni.

"Kontrakt ten jest dla nas bardzo znaczący, zarówno pod względem wolumenu w logistyce kolejowej, jak i jako nowa koncepcja w transporcie drewna surowego, gdzie wydajność logistyczna została zwiększona poprzez połączenie usług płynnego załadunku z transportem. Zawsze dopasowujemy nasze rozwiązania do potrzeb naszych klientów" - mówi Martti Koskinen, dyrektor VR Transpoint.

"Przyjazny dla środowiska i niezawodny transport kolejowy odgrywa ważną rolę w zaopatrzeniu Kemi w drewno. Jest to możliwe tylko dzięki nowemu, wspólnie opracowanemu podejściu, w którym odbiór drewna, załadunek, transport kolejowy i rozładunek drewna w tartaku zostały zaprojektowane jako jedna, płynna operacja" - mówi Hannu Alarautalahti, dyrektor ds. produkcji w dziale zaopatrzenia w drewno w Metsä Group.

Pięć milionów metrów sześciennych drewna surowego będzie transportowane do tartaku koleją każdego roku, co oznacza, że średnio dziewięć pociągów dziennie będzie dojeżdżać do tartaku. Chociaż ilość pociągów z tartaku w Kemi zwiększy się, to wydajny transport kolejowy zmniejszy emisję o 20% na metr sześcienny drewna .

Celem VR Transpoint jest skrócenie o połowę średniego czasu załadunku, co jest możliwe dzięki wydajnej i przyjaznej dla środowiska flocie załadunkowej oraz koncepcji transportu opracowanej w ścisłej współpracy z klientami.  Partnerem VR Transpoint w zakresie załadunku drewna jest firma Oy Adolf Lahti Yxpila Ab, dostawca rozwiązań logistycznych i usług maszynowych.

"Połączenie transportu i załadunku pozwala na precyzyjne planowanie i efektywne wykorzystanie zasobów. Ponadto cały łańcuch usług może reagować na zmieniające się sytuacje w sposób bardziej efektywny i elastyczny niż w przypadku tradycyjnego zdecentralizowanego modelu, co zwiększa bezpieczeństwo dostaw transportowych. Kiedy wzrasta ogólna wydajność logistyki, poprawia się również konkurencyjność obu firm" - mówi Koskinen.

"Elastyczne i efektywne kosztowo działania są warunkiem wstępnym dobrze funkcjonującego łańcucha dostaw drewna okrągłego" - mówi Alarautalahti.

W wyniku tej współpracy VR Transpoint zainwestuje w nowe wagony do przewozu drewna surowego. W sumie do transportu kolejowego do zakładu bioproduktów będzie przeznaczonych ponad 400 wagonów. Tabor wagonowy będą uzupełniać najnowsze lokomotywy elektryczne i spalinowe. Nowe lokomotywy elektryczne mogą ciągnąć ładunki o masie do 2 500 ton, co oznacza około 20-25% więcej drewna na pociąg.