Stoi na Stacji Muzeum lokomotywa - zakończyły się prace renowacyjne parowozu TKz211.

Stoi na Stacji Muzeum lokomotywa - zakończyły się prace renowacyjne parowozu TKz211.

23 lutego 2022 | Źródło: Stacja Muzeum
PODZIEL SIĘ

Jest już dostępny dla odwiedzających warszawską Stację Muzeum kolejny odnowiony eksponat - lokomotywa parowa TKz 211. Prace renowacyjne obejmowały między innymi piaskowanie, uzupełnienie brakującego poszycia, konserwację budki maszynisty i tendra, zabezpieczenie antykorozyjne, naniesienie warstw malarskich zgodnych z oryginalną malaturą podczas służby na PKP oraz zabezpieczenie warstwą antygraffiti. Prace mogły być zrealizowane dzięki wsparciu PKP S.A.

 

 

Stacja Muzeum. Lokomotywa parowa TKz 211 po renowacji. Fot. Tomasz Kurowski

 

Lokomotywa parowa TKz 211 - zbudowana została w 1938 r. w zakładach Borsig Lokomotiv-Werke GmbH, Berlin-Hennigsdorf. To ciężki parowóz przemysłowy - tendrzak o nacisku osi napędnych 20,4 t, przystosowany do pracy liniowej polegającej na prowadzeniu pociągów towarowych.

Jako kolejna dziewiąta i ostatnia lokomotywa zbudowany został dla prywatnej kolei piaskowej­­. Rozpoczął służbę w należącej do przedsiębiorstwa parowozowni Pyskowice pod numerem ruchowym „9”. Konstrukcyjnie odpowiadał wcześniej dostarczonym tutaj maszynom, oznaczonym numerami „6”, „7” i „8”.

 

Stacja Muzeum. Lokomotywa parowa TKz 211 po renowacji. Fot. Tomasz Kurowski

 

Lokomotywy pod względem siły pociągowej, wydajności kotła oraz zapasów węgla i wody zostały zaprojektowane z myślą o dostosowaniu do lokalnych warunków pracy. Oryginalnie wyposażono je w oświetlenie elektryczne, prędkościomierze i sprzęgi samoczynne Janney-Henricot.

Po wojnie nastąpiło upaństwowienie piaskowni Pyskowice i włączenie jej w strukturę powołanego w 1950 r. Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego, które przejęło eksploatację taboru kolejowego. Lokomotywa nr „9” otrzymała znak serii TKz i numer inwentarzowy 211. Z dniem 26.05.1971 została przekazana do kopalni węgla w Gliwicach, gdzie służyła w pracy manewrowej do końca 1973 r.

 

Stacja Muzeum. Lokomotywa parowa TKz 211 po renowacji. Fot. Tomasz Kurowski

 

Stacja Muzeum. Lokomotywa parowa TKz 211 po renowacji. Fot. Tomasz Kurowski