Stadler i holenderska Arriva przeprowadzili próbne jazdy pociągu WINK zasilanego z akumulatorów

Stadler i holenderska Arriva przeprowadzili próbne jazdy pociągu WINK zasilanego z akumulatorów

27 lutego 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Szwajcarski producent Stadler i operator Arriva Netherlands w ubiegłym tygodniu testowali na torach we wschodniej Holandii zmodyfikowany pociąg WINK - zasilany akumulatorami. Bezpośrednim celem było sprawdzenie, czy pociągi spełniają wymagania holenderskiego ruchu kolejowego i firmy Arriva, a celem bardziej odległym - obniżenie emisyjności transportu publicznego.

 

Pociągi WINK Arriva Netherlands. Fot. Arriva Netherlands

Pociąg WINK kursuje od kwietnia ubiegłego roku na liniach północnych Arriva. Jest on dwumodalny i może być zasilany zarówno HVO (hydrorafinowanym olejem roślinnym), jak i niewielkim zestawem akumulatorów. Takie połączenie sprawia, że WINK jest neutralny energetycznie. Akumulatory w pociągu były do tej pory wykorzystywane wyłącznie do magazynowania energii hamowania, dzięki czemu emisja spalin była ograniczona podczas przyspieszania. W czasie testów akumulatory miały być również wykorzystywane do zapewnienia pełnej trakcji, dzięki czemu pociąg mógł poruszać się na zasilaniu akumulatorowym na długich dystansach.

Testy odbywały się głównie w nocy na dwóch trasach. Między Almelo a Hardenbergiem oraz między Arnhem a Doetinchem. Te linie kolejowe są częściowo wyposażone w przewody napowietrzne. Podczas jazd próbnych mierzona była wydajność akumulatorów i zasięg pociągu. Przeprowadzone były również testy, jak działa przełączanie z akumulatorów na silnik Diesla lub sieć trakcyjną i odwrotnie. Zmierzone zostało również zużycie energii w różnych scenariuszach.

Wybrano WINK, ponieważ ma już dopuszczenie do ruchu po torach i jest łatwy do modyfikacji. Inne pociągi, takie jak Flirt Akku firmy Stadler, Mireo firmy Siemens czy zasilany bateriami Talent 2 firmy Alstom, musiałyby uzyskać tymczasowe dopuszczenie do ruchu, co zajęłoby dodatkowy czas.

Firma Stadler sprzedała już około 300 pociągów i lokomotyw z akumulatorami trakcyjnymi do dziesięciu krajów, z czego ponad 100 trafiło do klientów niemieckich. Ostatnio w tym miesiącu firma DB Regio zamówiła 14 dodatkowych jednostek FLIRT Akku, które zastąpią stare pociągi spalinowe w północnych Niemczech.