Sześciu kandydatów na dostawców 117 nowych pociągów dla Kolei Portugalskich (CP)

Sześciu kandydatów na dostawców 117 nowych pociągów dla Kolei Portugalskich (CP)

02 marca 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Portugalski narodowy przewoźnik pasażerski Comboios de Portugal (CP) wybrał sześciu oferentów w pierwszym etapie przetargu na dostawę 117 pociągów elektrycznych dla usług regionalnych i podmiejskich oraz na budowę zakładu serwisowego - trzy firmy i trzy konsorcja, w skład których wchodzą producenci europejscy, chińscy i japońscy. Jest to największy zakup taboru kolejowego w historii portugalskiego przewoźnika.

 

Sao Bento - jedna ze stacji kolejowych w Porto. Fot. Till Wicher / pl. wikepedia.org

CP poinformowała, że oferty złożyły: chińska firma CRRC Tangshan, japońska firma Hitachi Rail oraz szwajcarska firma Stadler, za pośrednictwem Stadler Rail Valencia.  Konsorcja utworzyły:

  • Alstom Transport France, Bombardier Transportation Portugal (własność Alstom) i portugalska firma Domingos da Silva Teixeira (DST), 
  • spółki produkcyjna i inżynieryjna hiszpańskiej firmy CAF - Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles i CAF Turnkey & Engineering, 
  • hiszpański producent Patentes Talgo i niemiecki Siemens Mobility).

Komisja przeanalizuje teraz oferty, a wszyscy oferenci, którzy spełnią wymagania dotyczące możliwości technicznych i finansowych określone w procedurze, zostaną dopuszczeni do kolejnego etapu. Decyzja o zakwalifikowaniu zostanie podjęta w ciągu 44 dni roboczych od dnia, w którym upłynął termin składania ofert.

W lipcu 2021 r. portugalska Rada Ministrów zatwierdziła środki inwestycyjne o wartości 819 mln euro, co pozwoliło CP ogłosić przetarg na nowe pociągi. Sześćdziesiąt dwa pociągi elektryczne przeznaczone będą do obsługi połączeń podmiejskich, z czego 34 będą wykorzystywane na linii Lizbona - Cascais. Kolejnych 16 pociągów zostanie wykorzystanych na sieci kolejowej w okręgu Lizbona, a 12 pociągów będzie kursować na trzech liniach w okręgu Porto. Pięćdziesiąt pięć pociągów będzie wykorzystywanych na trasach regionalnych. 

Pierwsze pociągi zostaną dostarczone w 2026 r., a cała flota ma być gotowa do eksploatacji w 2029 r. Zgodnie z planami CP nowe pociągi elektryczne zastąpią przestarzały tabor, aby sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu na transport pasażerski w okręgach Lizbony i Porto.