Trenitalia kontynuuje rewolucję w zakresie pociągów regionalnych - w ciągu najbliższych czterech lat 80% floty ma zostać odnowione. Dzisiaj (04.03.2022r.) we Florencji zaprezentowano Blues, pierwszy pociąg hybrydowy włoskiego przewoźnika, który posiada potrójne zasilanie: elektryczne, spalinowe i akumulatorowe. Pociąg o ekologicznym śladzie, który jest jeszcze bardziej zrównoważony ze względu na mniejszy wpływ na środowisko i większe ukierunkowanie społeczne, z możliwością zaoferowania rodzinom wydzielonej strefy dla dzieci.
Blues, pierwszy pociąg hybrydowy Trenitalia (grupa Fs Italiane) z potrójnym zasilaniem, został zaprezentowany we Florencji. Blues, zaprojektowany i zbudowany przez Hitachi Rail, może być zasilany silnikami diesla na liniach niezelektryfikowanych, silnikami elektrycznymi na liniach zelektryfikowanych oraz akumulatorami na pierwszej i ostatniej mili na liniach niezelektryfikowanych lub podczas postoju, co pozwala na zredukowanie emisji i hałasu do zera.
Prezentacja na Piazza della Repubblica, w stolicy Toskanii rozpoczęła serię pokazów na głównych placach w miastach włoskich. Kolejnymi przystankami będą Reggio Calabria, Palermo, Katania, Cagliari, Triest i Rzym. Celem prezentacji jest zapoznanie mieszkańców i instytucji z nowym pociągiem regionalnej floty Trenitalia, który dołączy do pociągów Rock i Pop już dostarczanych do całych Włoch od maja 2019 r.
Wioska Trenitalia we Florencji, w której znajduje się model Blues w skali 1:1, została otwarta przez dyrektora generalnego firmy Luigi Corradi, prezydenta regionu Toskanii Eugenio Giani oraz miejskiego radnego ds. transportu Stefano Giorgetti. Obecny był również Luca D'Aquila, dyrektor zarządzający Hitachi Rail Sts.
Mieszkańcy, rodziny i ciekawscy mogą wejść do wioski Trenitalia jeszcze jutro w sobotę 5 marca 2022 r., w godzinach od 10.00 do 21.00, aby przetestować i zapoznać się z nowym pociągiem. Grupa FS Italiane zaprosiła także wszystkich pracowników kolei do odwiedzenia wioski wraz z rodzinami.
Regionalny pociągu Blues trafi najpierw do Toskanii. W 2022 r. nowy pociąg pojawi się na niezelektryfikowanych liniach w dorzeczu Sieny, Faenzy i Val di Sieve, a w 2023 r. nastąpi całkowita zmiana sposobu podróżowania na tych liniach. W sumie planuje się uruchomienie 110 pociągów Blues w następujących regionach: Valle d'Aosta, Friuli-Venezia Giulia, Toskania, Lazio, Kalabria, Sycylia i Sardynia.
Zastosowana przez Hitachi Rail technologia hybrydowa umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa o 50%, a także znaczne ograniczenie emisji CO2 w porównaniu z obecnymi pociągami spalinowymi. Blues będzie wyposażony w ERTMS, najbardziej zaawansowany system sygnalizacji kolejowej w Europie.