Oto Orion - nowy pociąg Stadlera dla szwajcarskiej wąskotorowej Kolei Matterhorn Gotthard

Oto Orion - nowy pociąg Stadlera dla szwajcarskiej wąskotorowej Kolei Matterhorn Gotthard

08 marca 2022 | Źródło: Matterhorn Gotthard Bahn
PODZIEL SIĘ

Kolei Matterhorn Gotthard (Matterhorn Gotthard Bahn - MGBahn) zaprezentowała wizualizację nowego pojazdu ORION. Dzięki umowie podpisanej 10.03.2020 roku 12 trójwagonowych zębatych zespołów trakcyjnych firmy Stadler o wartości 148,5 mln CHF, MGBahn rozpocznie eksploatację nowej generacji pociągów. Zamówienie uruchomiło pierwszy z dwóch etapów kompleksowej modernizacji taboru kolejowego w MGBahn. Łącznie planowane jest zamówienie 27 zespołów trakcyjnych o wartości inwestycyjnej ponad 300 mln CHF. 

Orion. Wizualizacja Matterhorn Gotthard Bahn

Matterhorn Gotthard Bahn to wąskotorowa linia kolejowa i przedsiębiorstwo kolejowe (Matterhorn Gotthard Bahn AG, MGB) w Szwajcarii. Szerokość torów wynosi 1 000 mm. Powstała w 2003 roku w wyniku połączenia Furka Oberalp Bahn (FO) i BVZ Zermatt-Bahn (BVZ). Nazwa pochodzi od Matterhornu i przełęczy św. Gottharda.

Nowe pociągi o nazwie "ORION" (Optimaler Regionalzug Im Oeffentlichen Nahverkehr) będą charakteryzowały się szczególną przyjaznością dla klienta i dużą elastycznością. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, rodziny z wózkami dziecięcymi oraz seniorzy w równym stopniu skorzystają z niskopodłogowych wejść i wyjść. Ponadto w każdym wagonie znajdzie się wielofunkcyjny przedział do przechowywania bagażu i sprzętu sportowego. Ponadto nowe pociągi będą wyposażone w dostęp do sieci WLAN.

Oprócz konsekwentnego stosowania lekkich materiałów konstrukcyjnych pociągi ORION będą wyróżniały się energooszczędnymi komponentami napędowymi najnowszej generacji, optymalizacją zużycia energii w trybie spoczynku oraz niskim zużyciem energii dzięki bezolejowym, suchym transformatorom.

 

 

Metamorfoza pociągu Kolei Matterhorn Gotthard niebawem stanie się faktem. źródło MGBahn

 

Nowe zespoły trakcyjne będą mogły również pracować w trakcji podwójnej lub potrójnej. Będą mogły pomieścić do 990 pasażerów, w tym 444 osoby na miejscach siedzących, z czego 66 w klasie pierwszej.

Nowe zespoły trakcyjne zastąpią starsze lokomotywy i ich wagony pasażerskie. Zgodnie z harmonogramem, pierwsze pociągi zostaną dostarczone i przetestowane latem 2022 roku. Począwszy od zimowego rozkładu jazdy pociągów na rok 2023, wszystkie dwanaście zespołów trakcyjnych ma być w regularnej eksploatacji.

 

Linia kolejowa obsługiwana przez Kolej Matterhorn Gotthard. źródło: en.wikipedia.org

 

Kolej Matterhorn Gotthard obsługuje dziś odcinki Zermatt-Brig-Disentis i Andermatt-Göschenen. Pociągi pokonują 144 kilometry, jadą 29 tunelami, 20 galeriami i przejeżdżają przez 60 mostów. Różnorodność regionów jest fascynująca: jak w książce z obrazkami, niemal romantycznie, czerwona kolejka wąskotorowa jedzie przez zmieniającą się scenerię o urzekającym naturalnym pięknie. Punktem wyjścia jest Zermatt (1605 m n.p.m.). Z miejscowości położonej u stóp Matterhornu linia prowadzi przez dolinę rzeki Matter, a następnie dolinę Rodanu do Brig (670 m n.p.m.). Dalej trasa wiedzie przez malowniczy region Goms do kantonu Uri. Na przełęczy Oberalp kolej osiąga najwyższy punkt na trasie (2033 m n.p.m.). Koniec Kolei Matterhorn Gotthard znajduje się w Disentis (1130 m n.p.m.), z bezpośrednim połączeniem z Koleją RhB Rhaetian.