Ostatni EuroSprinter we flocie PKP Cargo wraca do służby po naprawie P4 w Ostrowie Wielkopolskim

Ostatni EuroSprinter we flocie PKP Cargo wraca do służby po naprawie P4 w Ostrowie Wielkopolskim

11 marca 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy / pl.wikipedia.org
PODZIEL SIĘ

Lokomotywa EU45-846 (EuroSprinter) trafiła do naprawy P4 w październiku 2021 roku w zakładzie PKP CARGOTABOR ZNT Ostrów Wlkp. Jest to jedyny egzemplarz tej serii lokomotyw pozostający we flocie PKP Cargo.

Ostatni EuroSprinter w barwach PKP Cargo Fot. Leszek Szczepanowski

 

ES64F4 to towarowa lokomotywa elektryczna. Maksymalna prędkość elektrowozu wynosi 140 km/h co stwarza możliwości wykorzystania jej w ruchu pasażerskim. Wyposażona jest także w systemy bezpieczeństwa stosowane na kolejach Niemiec i Szwajcarii. Eurosprinter posiada także system odzyskiwania energii kinetycznej hamowanego składu. Z technicznego punktu widzenia jest to hamowanie rekuperacyjne (odzyskowe) choć w żargonie kolejowym używa się określenia "hamowanie dynamiczne". Ten rodzaj hamowania polega na tym że silniki trakcyjne pracują jak prądnice napędzane masą pojazdu. Wytworzona energia elektryczna może być oddana z powrotem do sieci trakcyjnej lub jeśli nie ma takiej możliwości (brak odbioru z zasięgu sekcji, brak innej lokomotywy która by tę energię wykorzystała) jest wytracana na ciepło w rezystorach hamowania dynamicznego.

W 2006 roku w IPS Tabor w Poznaniu odbyły się testy EuroSprintera ES64F4 o numerze E189-911, była to pierwsza lokomotywa z rodziny EuroSprinter, która pojawiła się w Polsce.

Pierwszy EuroSprinter pojawił się w Polsce w normalnej eksploatacji w 2007 roku. Była to lokomotywa typu ES64F4 (niemieckie oznaczenie E189) będąca własnością spółki Siemens-Dispolok eksploatowana przez CTL Logistics.

 

Ostatni EuroSprinter w barwach PKP Cargo Fot. Leszek Szczepanowski

 

Pod koniec lipca 2010 PKP Cargo pozyskało 2 EuroSprintery ES64F4 (oznaczone niemiecką serią E189 oraz polską EU45), a w sierpniu tego samego roku kolejne dwie. Lokomotywy te będące własnością spółki Dispolok wcześniej były użytkowane przez PKP Intercity. W późniejszym czasie liczba wynajętych lokomotyw została zmniejszona do 2 sztuk. W związku ze zmniejszaniem liczby leasingowanych EU45, PKP Cargo stanęło przed koniecznością szybkiego pozyskania podobnej lokomotywy, co zaowocowało podpisaniem umowy 3 października 2011 z Siemensem na dostawę jednej EU45, która została dostarczona następnego dnia.

Ogółem w listopadzie 2012 roku przewoźnik użytkował 1 własną oraz 8 leasingowanych EU45. W związku z zakupem Siemens Vectron, oraz wygasającą umową leasingu w marcu 2016 roku pięć lokomotyw zwrócono leasingodawcy. We wrześniu kolejne dwa egzemplarze zostały zwrócone. W marcu 2017 roku do MRCE Dispolok został zwrócony ostatni EuroSprinter. Obecnie PKP Cargo dysponuje tylko jednym egzemplarzem lokomotywy EU45 o numerze bocznym 846, który w oryginalnej malaturze powrócł po naprawie P4 z zakładu PKP CARGOTABOR ZNT w Ostrowie Wielkopolskim.

 

Ostatni EuroSprinter w barwach PKP Cargo Fot. Leszek Szczepanowski