Škoda Transportation opracowuje własne pociągi akumulatorowe

Škoda Transportation opracowuje własne pociągi akumulatorowe

11 marca 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Grupa Škoda Transportation zajmuje się rozwojem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych. Nowe pociągi niskopodłogowe będą mogły rozwijać standardową prędkość pociągów elektrycznych nawet na liniach niezelektryfikowanych w trybie ekologicznym, dzięki wykorzystaniu energii z akumulatorów. Wykorzystanie pociągów akumulatorowych na liniach niezelektryfikowanych zmniejszy emisję dwutlenku węgla w transporcie poprzez stopniowe zastępowanie nieekologicznych jednostek spalinowych.

 

 

Wizualizacja BEMU Grupy Škoda Transportation. źródło: Škoda Transportation:

 

Grupa Škoda Transportation od dawna inwestuje setki milionów koron rocznie w badania i rozwój, czego efektem są m.in. własne rozwiązania w zakresie pojazdów hybrydowych i akumulatorowych. W kilku miastach pasażerowie korzystają z tramwajów zasilanych bateriami, a takie hybrydowe pojazdy są obecnie produkowane w Mannheim w Niemczech. Škoda odniosła również duży sukces na rynku trolejbusów dwuźródłowych - do tej pory dostarczyła klientom kilkaset takich pojazdów. Autobusy elektryczne, które grupa dostarczyła do stolicy Pragi, również już zasłużyły na wysoką ocenę. Kolejnym krokiem ŠKODY są więc akumulatorowo-elektryczne zespoły trakcyjne (BEMU).

Pociągi ŠKODY z napędem akumulatorowym to ekologiczne rozwiązanie dla transportu kolejowego nie tylko w Czechach, ale oczywiście także za granicą. Będą to zespoły dwuwagonowe pobierające energię z sieci trakcyjnej, a na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej z systemów akumulatorowych pojazdów. Będą one wykorzystywać akumulatory litowo-jonowe o długiej żywotności. W rzeczywistych warunkach pociąg będzie miał zasięg około 80 kilometrów przy zasilaniu akumulatorami z prędkością do 120 km/h.  

Ponieważ prąd stały jest również powszechnie stosowany na tradycyjnych rynkach Škody, rozwiązanie Škody umożliwi również ładowanie akumulatorów trakcyjnych z sieci trakcyjnej prądu stałego. Dwuwagonowe zespoły trakcyjne mogą być także łączone ze starszymi pociągami w celu zwiększenia pojemności pasażerskiej. Aby zwiększyć zasięg i żywotność akumulatorów, firma zastosuje zoptymalizowane oprogramowanie sterujące i nowe technologie, takie jak inwertery SiC, a także najnowocześniejsze zestawy akumulatorów. Z ekologicznego punktu widzenia istotny jest także zestaw środków zapewniających możliwość dalszego użytkowania zestawów akumulatorów po zakończeniu okresu ich eksploatacji do napędu pojazdów.

Badania rynku wyraźnie pokazują, że wprowadzenie nowych pojazdów na tory powoduje znaczny wzrost liczby pasażerów korzystających z tego przyjaznego dla środowiska środka transportu. 

W najbliższej przyszłości zespoły trakcyjne Škody będzie można przystosować do pracy ze wszystkimi dostępnymi systemami zasilania, od elektrycznego, przez akumulatorowe, po wodorowe ogniwa paliwowe. Przyszłe pociągi regionalne napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi będą oferować osiągi porównywalne lub lepsze niż pociągi spalinowe, nie emitując przy tym żadnych zanieczyszczeń lub będąc przyjazne dla środowiska, w zależności od źródła wodoru.

Strategia Škoda Transportation w zakresie rozwoju pojazdów przyjaznych dla środowiska polega na ciągłej poprawie zrównoważonego rozwoju swoich rozwiązań poprzez monitorowanie i zmniejszanie ich wpływu na środowisko przez cały okres eksploatacji. Wyznaczone priorytety koncentrują się na efektywności energetycznej systemów transportu kolejowego, wykorzystaniu czystych, nadających się do recyklingu i naturalnych materiałów, ograniczeniu hałasu i wibracji, zmniejszeniu emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz zarządzaniu produktami po zakończeniu ich eksploatacji.

Wysiłki Škody zmierzające do opracowania nowych, przyjaznych dla środowiska pojazdów są zgodne z aktualnymi światowymi trendami w transporcie i projektami mającymi na celu dekarbonizację transportu. Jednym z kluczowych elementów Europejskiego Zielonego Ładu mającym na celu zapewnienie zrównoważonego rozwoju gospodarki Unii Europejskiej jest wprowadzenie niskoemisyjnych i bezemisyjnych pojazdów transportowych, ponieważ sektor transportu jest obecnie odpowiedzialny za około 25% emisji gazów cieplarnianych w Unii. Celem Europejskiego Zielonego Ładu jest ograniczenie emisji z transportu o 90% do roku 2050.