Inwestycje w elektroniczne urządzenia sterowania ruchem czynią kolej sprawniejszą i bezpieczną.

Inwestycje w elektroniczne urządzenia sterowania ruchem czynią kolej sprawniejszą i bezpieczną.

15 marca 2022 | Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe
PODZIEL SIĘ

Komputerowe urządzenia sterowania ruchem w Czechowicach-Dziedzicach wspierają bezpieczny i sprawny przejazd pociągów na trasie z Katowic w Beskidy i do granicy z Czechami. Podróżni korzystają z nowego peronu. Inwestycja na linii Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg za 1,4 mld zł poprawia warunki podróży i przewozu towarów. Dofinansowana jest z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

 

Wnętrze nowoczesnego lokalnego centrum sterowania w Czechowicach-Dziedzicach. Fot. Łukasz Hachuła / PKP PLK

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyposażyły stację Czechowice-Dziedzice w lokalne centrum sterowania (LCS), z którego przy pomocy nowoczesnych systemów komputerowych, dyżurni ruchu dbają już o bezpieczeństwo i sprawny przejazd na liniach kolejowych. Z LCS nadzór nad ruchem pociągów obejmuje stację Czechowice-Dziedzice, przystanek Zabrzeg oraz tzw. posterunki odgałęźne Most Wisła i Ochodza. Po zakończeniu inwestycji do LCS zostaną dołączone kolejne stacje oraz posterunki od Tychów do Zebrzydowic.

Dyżurni ruchu są wspierani przez nowoczesny system komputerowy, który zastąpił stare systemy przekaźnikowe. Przejazdy pociągów są śledzone na monitorach, a urządzenia zamontowane w torach odnotowują liczbę przejeżdżających wagonów. Dzięki kamerom, monitorowana jest sytuacja na przejazdach kolejowo-drogowych.

 

Nowy peron na stacji Czechowice-Dziedzice. Fot. Łukasz Hachuła / PKP PLK

 

Dla podróżnych perony stacji Czechowice-Dziedzice stają się bardziej dostępne i komfortowe. Pasażerowie korzystają już z nowego peronu po modernizacji. Jest nowa, funkcjonalna wiata, która zabezpiecza przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Są nowe ławki, informacja pasażerska, czytelne oznakowanie i jasne oświetlenie. Bezpieczne i wygodne dojście na nowy peron zapewnia przejście podziemne. Będą też windy. Więcej na temat zmian w stacji można przeczytać tutaj.

Efektem inwestycji na linii Goczałkowice Zdrój - Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg będą sprawniejsze podróże na trasie z Katowic do Zebrzydowic i w Beskid Śląski. Podróżni korzystają z dwóch nowych peronów w Zabrzegu, a także z bezpiecznego przejścia pod torami i na drugą stronę miasta. Pociągi jeżdżą też po nowym torze i moście nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrojem a Czechowicami. Nowa przeprawa kolejowa zapewnia bezpieczne podróże i przewóz towarów. Wróciły bezpośrednie połączenia między Goczałkowicami a Zabrzegiem po tzw. łącznicy. Takie rozwiązanie nie wymaga wjazdu do stacji Czechowice pociągów z Katowic do Skoczowa i z Katowic do Zabrzegu.

 

Czechowice-Dziedzice,  budynek nowego lokalnego centrum sterowania. Fot. Łukasz Hachuła / PKP PLK

 

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poprawi przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Linie kolejowe będą dostosowane do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej. Projekt zapewnia wzrost konkurencyjności kolei względem innych środków transportu. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę około 50 km torów i sieci. Wymiana rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.

Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła - Czechowice–Dziedzice - Zabrzeg” o wartości 1,4 mld zł dofinansowany jest przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty planowane są do października 2023 roku.