Deutsche Bahn (DB) buduje wysepki zasilane napowietrznie dla nowych pociągów akumulatorowych

Deutsche Bahn (DB) buduje wysepki zasilane napowietrznie dla nowych pociągów akumulatorowych

16 marca 2022 | Źródło: Deutsche Bahn
PODZIEL SIĘ

Po raz pierwszy Deutsche Bahn (DB) elektryfikuje pojedyncze lokalne linie kolejowe za pomocą wysp sieci trakcyjnej. Oczekuje się, że ta forma tylko częściowej elektryfikacji linii zostanie uruchomiona po raz pierwszy w Szlezwiku-Holsztynie w grudniu 2023 roku. Zamiast ciągłej elektryfikacji każdego kilometra torów, nowa technologia wymaga jedynie elektryfikacji krótkich odcinków torów lub stacji. Wykorzystywane będą przyjazne dla klimatu pociągi akumulatorowe.

 

Pojazd akumulatorowy Flirt Akku w czasie prezentacji w Kilonii w 2019 roku. Fot Stadler.

 

Wykorzystują one krótki odcinek linii napowietrznej, o długości od kilkuset metrów do kilku kilometrów, do ładowania akumulatorów na czas przejazdu na odcinku, który nie jest zelektryfikowany. W przyszłości praca eksploatacyjna o wartości ponad dziesięciu milionów pociągokilometrów w Szlezwiku-Holsztynie może być wykonana pojazdami  napędzanymi elektrycznie. Dotychczas używane pociągi spalinowe zostaną wycofane z eksploatacji. Pozwali to zaoszczędzić prawie dziesięć milionów litrów oleju napędowego rocznie.

"DB kontynuuje działania na rzecz zmian klimatycznych na kolei. Krok po kroku żegnamy się z olejem napędowym i wprowadzamy innowacyjne rozwiązania infrastrukturalne w takim samym stopniu, jak alternatywne napędy i paliwa. Wysepki linii napowietrznych otwierają nowe możliwości dla bardziej przyjaznego dla klimatu zelektryfikowanego transportu kolejowego w całych Niemczech." - mówi Ronald Pofalla, członek zarządu DB ds. infrastruktury.

 

Schemat działania wyspy linii napowietrznej z podstacją ładowania. Źródło: Deutsche Bahn

 

"Budując trzy wyspy linii napowietrznych na terenie kraju związkowego, nie tylko po raz kolejny pokazujemy siłę innowacyjną Szlezwika-Holsztynu, ale także podkreślamy, że poważnie podchodzimy do kwestii ochrony klimatu. Cieszę się, że DB współpracuje z nami w celu przyspieszenia budowy niezbędnej infrastruktury i stosuje w tym zakresie innowacyjne podejście. Harmonogram jest ambitny, ale jestem przekonany, że uda nam się go zrealizować i że pierwsze pociągi bateryjne będą mogły kursować od końca tego roku." - mówi dr Bernd Buchholz, Minister transportu kraju związkowego Szlezwik-Holsztyn.

 

Mapa obrazująca harmonogram prac budowlanych ma niezelektryfikowanych liniach kolejowych 
w Szlezwiku-Holsztynie. Źródło: Deutsche Bahn

 

Rozpoczęcie prac budowlanych w Szlezwiku-Holsztynie planowane jest na jesień 2022 r. W pierwszym etapie DB zelektryfikuje dodatkowe tory na stacjach w Kilonii, Bad Oldesloe i Büchen, co umożliwi regularne kursowanie pierwszych pociągów akumulatorowych na terenie całego kraju już w 2022 roku. W drugim etapie, w 2023 r., istniejące linie napowietrzne na trasie z Flensburga do Kilonii oraz między Kilonią a Kiel Hassee zostaną przedłużone. Następnie DB zbuduje na zlecenie państwa i lokalnego przedsiębiorstwa transportowego pierwsze wysepki linii napowietrznych oraz podstacje ładowania prądu trakcyjnego na zachodnim wybrzeżu Szlezwiku-Holsztynu w miejscowościach Heide, Husum i Tönning. Oznacza to, że pociągi bateryjne będą mogły kursować także tutaj od momentu zmiany rozkładu jazdy w 2023 r.

Również w dwóch innych krajach związkowych wyspy linii napowietrznych mają być wykorzystywane w transporcie lokalnym: W południowej Nadrenii-Palatynacie zakończono już wstępne planowanie; w regionie Renu-Ruhry wstępne planowanie zostało rozpoczęte.