Gama Dual Power - dwunapędowa lokomotywa bydgoskiej PESY kontynuuje jazdy testowe

Gama Dual Power - dwunapędowa lokomotywa bydgoskiej PESY kontynuuje jazdy testowe

16 marca 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pesa Bydgoszcz przedstawiając w lipcu ubiegłego roku swoją strategię 2025+ zapowiedziała, że w niedługim czasie portfolio firmy uzupełnią lokomotywy w ramach rozwijanej rodziny Gama - miała to być między innymi lokomotywa dwunapędowa (elektryczno-spalinowa). Od zapowiedzi do realizacji, na początku 2022 roku zaobserwowane zostały jazdy testowe prototypu lokomotywy. Wczoraj Szymonowi Piastowskiemu udało sie uchwycić na fotografii lokomotywę w chwili kończenia kolejnych zapewne jazd testowych. Podczepiona do lokomotywy manewrowej GAMA Dual Power powróciła do hali bydgoskiego producenta.  

 

 

 

Fot. Szymon

Obecnie na polskich torach możemy spotkać spalinowe Gamy prowadzące pociągi PKP Intercity na niezelektryfikowanych trasach oraz wykorzystywane przez przewoźników towarowych elektrowozy Gamy Marathon z zamontowanym modułem dojazdowym, który pozwala na prace np. na bocznicach kolejowych.

Nowa maszyna powstała w efekcie współpracy podjętej przez Pesę z PKP Intercity i Instytutem Pojazdów Szynowych „Tabor” w Poznaniu w 2017 roku. U jej podstawy było powstanie w oparciu o platformę lokomotyw Gama nowej, zgodnej z wymogami TSI, dwunapędowej lokomotywy spalinowo-elektrycznej, która miała być zaprojektowana przez bydgoskiego producenta. PKP Intercity od początku pełni rolę konsultanta i jest operatorem prowadzącym tzw. eksploatację nadzorowaną, czyli testy przez pierwsze 12 miesięcy od jej wyprodukowania. Pojazd jest własnością bydgoskiego producenta. Realizacja projektu hybrydowej lokomotywy Pesy została wsparta przez NCBR

Kolejnym krokiem rozwojowym bydgoskiego producenta ma być powstanie wielosystemowej lokomotywa (na systemy zasilania 3 kV, 15 kV i 25 kV), która miałaby rozpędzić sie do prędkości 200 km/h.