Komunikaty MI: Działania w zakresie transportu związane z toczącą się wojną rosyjsko-ukraińską

Komunikaty MI: Działania w zakresie transportu związane z toczącą się wojną rosyjsko-ukraińską

18 marca 2022 | Źródło: Ministerstwo Infrastruktury
PODZIEL SIĘ

W związku z trwającą wojną rosyjsko-ukraińską Ministerstwo Infrastruktury i podległe spółki konsekwentnie realizują wiele działań pomocowych, a także wprowadzają szereg ułatwień transportowych.

 

Fot. Ministerstwo Infrastruktury

 

Koleje z Polski, Niemiec i Czech współpracują przy przewozie uchodźców, którzy przybyli do Polski w związku z inwazją Rosji na Ukrainę. Polscy kolejarze, wspólnie ze swoimi partnerami z kolei krajów sąsiadujących z Polską, uruchamiają specjalne, dodatkowe pociągi, przewożące uchodźców z Ukrainy.

Dodatkowe pociągi i wzmocnione składy

Łącznie, od wybuchu wojny na Ukrainie, tj. od 24 lutego br. do 17 marca br. ze stacji Chełm, Hrubieszów, Dorohusk, Przemyśl, Krościenko, Hrebenne i Jarosław odprawiono ponad 261,1 tys. pasażerów w różnych kierunkach Polski, w tym ponad 120 tys. pociągami stałego kursowania i ponad 140 tys. pociągami specjalnymi.

Od 24 lutego do 17 marca br. z miejscowości przy granicy z Ukrainą odprawiono w sumie 1308 pociągów, w tym 978 pociągów stałego kursowania i 330 pociągów dodatkowych.

Polski narodowy przewoźnik – PKP Intercity koordynuje działania związane z wykorzystaniem taboru przewoźników regionalnych.

 

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

 

Dodatkowe i wzmocnione składy jadące do Niemiec i Czech

Obserwowane stale rosnące zainteresowanie korzystaniem z pociągów przewożących uchodźców z Ukrainy do Niemiec, a także Czech i Austrii. Dlatego polskie spółki kolejowe ściśle współpracują z partnerami z kolei niemieckich i czeskich, by uruchamiać dodatkowe składy specjalne.

Obecnie obywatele Ukrainy mogą bezpłatnie podróżować do Niemiec na pokładzie pociągów PKP IC. Polskie koleje uruchamiają także dodatkowe składy, które m.in. z Warszawy, Krakowa czy Katowic przewożą uchodźców w kierunku Niemiec.

Do 17 marca br. łącznie z Polski (z Warszawy, Wrocławia, Przemyśla, Chełma i Krakowa) wyjechało 425 pociągów z uchodźcami, w tym 336 pociągów stałego kursowania i 89 pociągów specjalnych, którymi uchodźcy kierowali się do Niemiec i Czech. Przewiozły one łącznie prawie 144 tys. osób.

- Wyrażam ogromną wdzięczność dla kolejarzy, ale także dla służb państwowych, samorządowych i wolontariuszy,
którzy pomagają w obsłudze pasażerów i ruchu kolejowego w tej trudnej sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy
w związku z napaścią Rosji na Ukrainę
- powiedział wiceminister inrastruktury Andrzej Bittel.
Fot. Ministerstwo Infrastruktury

 

Bezpłatne przejazdy dla obywateli ukraińskich

Obywatele Ukrainy po przekroczeniu granicy polskiej od 26 lutego br. mogą nieodpłatnie korzystać z przejazdów w 2. klasie pociągów kategorii ekonomicznych TLK i IC. Przejazd odbywa się na podstawie dowolnego dokumentu potwierdzającego obywatelstwo ukraińskie oraz na podstawie pobranej w kasie lub u drużyny konduktorskiej nieodpłatnej miejscówki.

Bezpłatne przejazdy na terenie swoich krajów oferują także przewoźnicy kolejowi z Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii i Węgier, co znacznie ułatwia przemieszczanie się w innych kierunkach.

Ułatwienia w przejazdach po polskich drogach

Samochody na ukraińskich rejestracjach mogą się poruszać bezpłatnie płatnymi odcinkami dróg w Polsce. Dodatkowo, transporty humanitarne poruszające się po polskich drogach zostały zwolnione z opłat w systemie e-TOLL. Dotyczy to przejazdów drogami płatnymi, także  tymi, które są administrowane przez operatorów komercyjnych. 

Wdrożona została również szybka ścieżka zwalniania z obowiązku posiadania zezwoleń dla samochodów ciężarowych wykonujących przewozy humanitarne. Działania te są koordynowane przez  Ambasadę Ukrainy w Polsce. W praktyce dla kierowców oznacza to zwolnienie z konieczności posiadania zezwolenia drogowego. Z ułatwień mogą korzystać także podmioty z innych krajów, które organizują przewozy pomocy humanitarnej dla Ukrainy przez Polskę. Do tej pory z tego przywileju skorzystało już 3900 pojazdów.

Ruch pojazdów ciężkich przez polsko-białoruską i polsko-rosyjską granicę

Polska, jako część unijnego obszaru celnego i handlowego, nie może sama podjąć decyzji dotyczącej ewentualnego zamknięcia granic z Białorusią i rosyjskim obwodem kaliningradzkim. Prowadzone są rozmowy w tej sprawie z innymi państwami graniczącymi z Białorusią i Rosją.

- Rozmawiamy z rządami innych państw na temat zamknięcia dla ruchu pojazdów ciężkich polsko-białoruskiej i polsko-rosyjskiej granicy. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk spotyka się w tej sprawie z ministrami ds. transportu z innych krajów, m.in. z Litwy, Łotwy i Estonii. Trzeba jednak pamiętać, że  zgodnie z unijnymi traktatami decyzja w tej sprawie musi zostać podjęta przez państwa członkowskie UE. Zamknięcie przejścia granicznego tylko w jednym państwie nie będzie skuteczne - podkreślił wiceminister Rafał Weber.

 

Spotkanie ministrów ds. transportu Polski, Estonii, Litwy i Łotwy

Bieżąca sytuacja spowodowana rosyjską wojskową inwazją na Ukrainę oraz jej wpływ na bezpieczeństwo transportowe krajów bezpośrednio graniczących z  Rosją i Białorusią były omawiane przez ministrów ds. transportu Polski, Estonii, Litwy i Łotwy 17 marca 2022 r. W rozmowach wzięli udział minister infrastruktury RP Andrzej Adamczyk oraz wiceminister Rafał Weber, minister gospodarki i infrastruktury  Estonii Taavi Aas, minister transportu Łotwy Talis Linkaits oraz minister transportu i komunikacji Litwy Marius Skoudis.

- Podejmujemy inicjatywę jasno pokazującą jednoznaczne potępienie dla działań Rosji i Białorusi wobec Ukrainy, wskazując na konieczność ochrony naszych interesów gospodarczych, zapewnienia bezpieczeństwa wykonującym przewozy oraz solidarności z pokrzywdzonymi - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Przedmiotem dyskusji było omówienie kluczowych  czynników, które należy wziąć pod uwagę aby dalsze podejmowane działania były adekwatne oraz skuteczne wobec nieuzasadnionej i niczym niesprowokowanej agresji wojskowej na Ukrainę. 

Omówiono również sposób koordynacji wspólnego, uzgodnionego stanowiska na forum Unii Europejskiej i inne możliwości pomocy dla Ukrainy i jej obywateli uciekających przed wojną.