Talgo rozpoczyna homologację 15 pojazdów Avril - pociągów o zmiennym rozstawie osi.

Talgo rozpoczyna homologację 15 pojazdów Avril - pociągów o zmiennym rozstawie osi.

22 marca 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Po zakończeniu testów statycznych w warsztatach, Talgo rozpocznie w najbliższych dniach testy na torze 15 pociągów Avril o zmiennym rozstawie torów, zamówionych przez Renfe. Będą to pierwsze pociągi zdolne do jazdy po torach o rozstawie osi iberyjskim i międzynarodowym z maksymalną prędkością 330 km/h. Dzięki nim AVE będzie mogła dotrzeć do miejsc, w których istnieją tylko tory o iberyjskim rozstawie szyn.

 

 

Czoło jednego z 15 pociągów Avril o zmiennym rozstawie osi. Fot. Talgo

 

AVRIL - "Alta Velocidad Rueda Independiente Ligero", to platforma wszechstronnych, bardzo szybkich pociągów hiszpańskiego przedsiębiorstwa kolejowego Patentes Talgo.

Jednostki te, oznaczone numerami od 106-051 do 106-065, stanowią połowę zamówienia Renfe na 30 pociągów serii 106. Spośród nich 10 zostanie wykorzystanych do świadczenia usług AVE, a pozostałe 5 do obsługi taniego pociągu Avlo.

Pociągi Talgo o zmiennej szerokości toru będą homologowane do jazdy z prędkością 330 km/h w obu szerokościach toru. Dzięki temu staną się one najszybszymi pociągami dużych prędkości na Półwyspie Iberyjskim, będą mogły w pełni wykorzystać odcinek Orense-Santiago linii dużych prędkości Madryt-Galicja.

Trwający obecnie proces homologacji obejmuje liczne złożone testy, których celem jest sprawdzenie wszystkich systemów i podsystemów w najwyższych warunkach niezawodności i bezpieczeństwa.

Ten proces homologacji zostanie uzupełniony o wyniki testów już przeprowadzonych dla międzynarodowego rozstawu osi. Terminy będą zależeć wyłącznie od niezawodności i wymogów bezpieczeństwa tego typu pociągów. Dlatego, choć powinno to trwać krócej niż pozostałe etapy serii, które rozpoczęły się w lutym 2021 r., termin będzie zależał od przebiegu testów. Hiszpańskie Ministerstwo Transportu przewiduje, że pociągi te zaczną kursować jeszcze w tym roku, prawdopodobnie od lata.

Wprowadzenie do eksploatacji pociągów Talgo AVRIL rozwiąże problem sporu między hiszpańskim zarządcą infrastruktury kolejowej (Adif) a Rządem Regionalnym Galicji (Xunta de Galicia), dotyczącego możliwości zmiany lub nie szerokości torów w głębi regionu.

Od momentu inauguracji, pociąg dużych prędkości może poruszać się z Madrytu do Ourense z prędkością do 300 kilometrów na godzinę, po torach o międzynarodowym rozstawie szyn. Jednak od Burgas prędkość jest mniejsza, do 220 kilometrów na godzinę, ponieważ tory w połączeniach z pozostałymi miastami Galicji mają rozstaw osi iberyjski.