m² - modułowe, elastyczne, szybkie - rewolucja w zakresie wagonów towarowych

m² - modułowe, elastyczne, szybkie - rewolucja w zakresie wagonów towarowych

22 marca 2022 | Źródło: Deutsche Bahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Nowy typ wagonów towarowych zapewni większą liczbę przewozów koleją przyjazną dla klimatu. DB Cargo i VTG opracowały modułowy wagon m² ("m-kwadrat") w ramach wspólnego projektu badawczego, a teraz otrzymały zielone światło do rozpoczęcia produkcji seryjnej. Wagon sprawia, że kolejowy transport towarowy jest znacznie bardziej ekonomiczny i elastyczny - ma potencjał, by stać się nowym trzonem floty dużych wagonów w branży. Wreszcie pojedynczy wagon towarowy może być szybko przebudowany i "przekonfigurowany" na dowolną długość, przeznaczenie i pudło dla zupełnie innych ładunków. Do tej pory homologacja wagonu była związana z określonym typem ładunku i nie mogła być później zmieniona.

 

Innowacyjny wagon m². Fot. Deutsche Bahn.

 

Konwencjonalne wagony towarowe zostały dopuszczone do eksploatacji na cały okres ich użytkowania. W nowo opracowanych wagonach o powierzchni m² to ograniczenie już nie obowiązuje. Można je dostosować do różnych towarów. Jest to możliwe dzięki konstrukcji modułowej. Wyjmowane pojemniki i nadbudówki mogą się różnić, podobnie jak długość. Na przykład wagon do transportu grubych pni drzew, dzięki systemowi modułowemu, może w razie potrzeby przewozić również wrażliwą na wilgoć celulozę i papier w rolkach. Wagon do przewozu nowych kręgów stalowych z huty może być również wykorzystany do przewozu złomu i umożliwia przyjazny dla klimatu i bardzo ekonomiczny transport w obiegu zamkniętym.  

 

Innowacyjny wagon m². Fot. Deutsche Bahn. 

 

W zależności od scenariusza zastosowania przezbrojenie trwa maksymalnie jeden dzień, a czasem nawet tylko kilka minut. Jakiś czas temu Agencja Unii Europejskiej ds. Kolei (ERA) dała zielone światło dla tego projektu i przyznała firmie DB Cargo homologację dla wagonu przystosowanego do przewozów jednowagonowych. Od tego czasu DB Cargo kontynuuje wprowadzanie wagonów na rynek i będzie polegać na innowacyjnym systemie wagonów towarowych przy zakupach nowych i zastępczych. W dłuższej perspektywie może to również przyczynić się do oszczędności zasobów we flocie wagonów, DB Cargo posiada obecnie w samych Niemczech około 63 000 wagonów towarowych.

Wielofunkcyjny i modułowy wagon towarowy został opracowany w ramach współpracy badawczej między DB Cargo a firmą VTG, zajmującą się wynajmem wagonów i logistyką kolejową.

 

Innowacyjny wagon m². Fot. Deutsche Bahn

 

"Zatwierdzenie wagonu towarowego jako kompletnego i elastycznego systemu to prawdziwy kamień milowy. Przede wszystkim korzystają na tym nasi klienci - a w efekcie końcowym także klimat. Ponieważ możemy szybciej przewieźć więcej towarów na szynach i lepiej wykorzystać nasze pociągi. Pierwsze wagony są już użytkowane przez klientów na zasadzie próbnej - i jesteśmy bardzo zadowoleni z bardzo pozytywnego odzewu - mówi Pierre Timmermans, członek zarządu ds. sprzedaży w DB Cargo.

Sven Wellbrock, Chief Operating Officer Europe & Chief Safety Officer w VTG AG, mówi: "System modułowy m² dokładnie odpowiada na indywidualne potrzeby branży żeglugowej. Wraz z cyfryzacją, modularyzacja otwiera nowe możliwości w kolejowym transporcie towarowym i zwiększa dostępność floty dla klientów. W ten sposób kolej staje się o wiele bardziej atrakcyjna.

 

Innowacyjny wagon m². Fot. Deutsche Bahn

 

Przy wsparciu programu federalnego "Zukunft Schienengüterverkehr" (Przyszłość kolejowego transportu towarowego) firma DB Cargo wprowadza obecnie na rynek serię wstępną 50 wagonów towarowych do przewozu różnych rodzajów towarów. W tym celu DB Cargo zaprosiła do współpracy klientów i partnerów, którzy od samego początku współtworzą wagony towarowe przyszłości i mają na uwadze specyficzne wymagania swoich branż. DB Cargo używa już nowych systemów wagonów towarowych w pierwszych przewozach z klientami.

W zależności od przeznaczenia, wagony mogą mieć długość ładunkową od około 10 do ponad 22 metrów. Wybór komponentów, takich jak wózki, zestawy kołowe czy hamulce (klockowe lub tarczowe) jest również zmienny. Dzięki temu wagony można dostosować do potrzeb klienta, takich jak masa, przebieg czy koszty.