„COKO” (SOKO) to nazwa szybkiego pociągu, który kursuje z Belgradu do Nowego Sadu

„COKO” (SOKO) to nazwa szybkiego pociągu, który kursuje z Belgradu do Nowego Sadu

23 marca 2022 | Źródło: Железнице Србије / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Prezydent Serbii Aleksandar Vucic i premier Węgier Viktor Orban podróżowali pierwszym szybkim pociągiem z Belgradu do Nowego Sadu. Najnowszy piętrowy pociąg Stadlera „KISS” dotarł do stolicy Wojwodiny w 33 minuty. Zapowiedziano zakończenie budowy szybkiej kolei do Budapesztu do 2025 roku.

Fot. Siniša Dujmović

Linia Belgrad - Nowy Sad, odcinek międzynarodowej kolei dużych prędkości Belgrad - Budapeszt, została oddana do eksploatacji 19 marca br. Na pokładzie pociagu znaleźli się przedstawiciele firm, które prowadziły prace nad projektem budowy kolei dużych prędkości pomiędzy Belgradem a Nowym Sadem - chińskie firmy „China Railway International Company” i „China Communications Construction Company”, RZD „International”, serbskich firm kolejowych i liczni dziennikarze. 

Przed odjazdem pociągu do Nowego Sadu, na stacji Belgrad Centrum, prezydent Serbii wręczył węgierskiemu premierowi bilet, symbolicznie zapowiadając tym samym nowy rozdział w historii serbskich kolei.

Najnowocześniejszy piętrowy skład Stadler „KiSS” wyjechał ze stacji Belgrad Centrum o 11.20 i dotarł do Nowego Sadu w 33 minuty, a dokładniej o 11.53, gdzie odbyło się uroczyste powitanie przed zrekonstruowanym dworcem kolejowym w Nowym Sadzie .

 

Wnętrze pociągu "SOKO" - KISS Stadlera. Fot. Siniša Dujmović

 

Budowa kolei dużych prędkości Belgrad-Budapeszt to największy i najważniejszy projekt infrastrukturalny w tej części Europy, a wartość prac na odcinku kolei z Belgradu do Nowego Sadu to 935 mln dolarów. Przyszła kolej dużych prędkości do Budapesztu jest częścią globalnej inicjatywy Chin „Pas i droga” na rzecz połączeń infrastrukturalnych między Europą a Azją, a po jej ukończeniu pociąg pokona tę trasę w niecałe trzy godziny.

Prace w Serbii rozpoczęły się w sierpniu 2017 roku budową największych obiektów infrastrukturalnych na trasie linii kolejowej, tunelu i wiaduktu „Chortanovci” na odcinku Stara Pazova - Nowy Sad, który wybudowała firma RZD „International”. Wartość całego projektu budowy szybkiej kolei przez Serbię z Belgradu do Suboticy (Kelebija) wynosi ok. 2,2 mld dolarów, a finansowanie zapewniono z pożyczki z Federacji Rosyjskiej i chińskiego Exim Bank, przy udziale serbskiego budżetu. Odcinek od centrum Belgradu do Starej Pazowej o długości 34,5 km został zbudowany przez konsorcjum chińskich firm „China Railway International Company” i „China Communications Construction Company”. Wartość kontraktu to 350,1 mln USD.

 

Tunel i wiadukt „Chortanovci” Fot. Koleje Serbskie

 

Wybudowany przez Rosjan odcinek Stara Pazova - Nowy Sad ma łącznie 40,4 km długości, z czego linia kolejowa na powierzchni to 36,2 km, a tunel i wiadukt „Chortanovci” 4,2 km. Projekt jest finansowany z rosyjskiej pożyczki na modernizację kolei serbskich. Na trzecim odcinku, od Nowego Sadu do Kelebija, prace rozpoczęły się 22 listopada 2021 r. Będzie miał 108,1 km długości. Prace wykonują te same chińskie firmy, które pracowały na odcinku Belgrad - Stara Pazova. Wartość kontraktu to 1,16 mld dolarów. Uzgodniony termin zakończenia prac na odcinku Novi Sad - Kelebija to 33 miesiące, czyli do końca 2024 roku. Oczekuje się, że Węgrzy ukończą odcinek szybkiej kolei od granicy do Budapesztu w połowie 2025 roku. W ramach budowy kolei dużych prędkości między Nowym Sadem a Suboticą powstanie łącznie 56 obiektów.

Projekt przewiduje przebudowę dziewięciu stacji kolejowych (Nowy Sad, Sajlovo, Kisac, Stepanovicevo, Zmajevo, Backa Topola, Zednik, Naumovicevo i Subotica), a także budowę trzech nowych (Rumenka, Vrbas i Lovcenac). Łącznie na linii z Belgradu do Suboticy zostanie wybudowanych ponad 120 nowych obiektów (mosty, przejścia podziemne, wiadukty, przepusty), a także przebudowane zostaną istniejące i powstaną nowe dworce kolejowe.

Budowa kolei dużych prędkości Belgrad-Budapeszt jest pierwszym transgranicznym projektem w ramach współpracy Chin z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, realizowanym wspólnie przez Serbię, Węgry i Chiny. Między Belgradem a Suboticą, przed rozpoczęciem prac, czas przejazdu międzynarodowych pociągów pasażerskich wynosił aż 4 godziny i 37 minut, tak że ich średnia prędkość wynosiła około 40 km na godzinę.

Pierwszy szybki pociąg, który będzie kursował na trasie z Belgradu do Nowego Sadu, nosi nazwę „COKO” (SOKO), - tak zdecydowało jury konkursu „Niech inspiracja Cię poprowadzi” i nagrodziło autora nowej marki serbskich kolei Andrija Arsić.

Regularny pasażerski ruch kolejowy na linii dużych prędkości Belgrad - Nowy Sad zapoczątkowano 20 marca 2022 roku. Codziennie na tej linii będzie kursował nowy pociąg kolei dużych prędkości „SOKO”. 

 

Wnętrze pociągu "SOKO" - KISS Stadlera. Fot. Siniša Dujmović

 

Wnętrze pociągu "SOKO" - KISS Stadlera. Fot. Siniša Dujmović

 

Wnętrze pociągu "SOKO" - KISS Stadlera. Fot. Siniša Dujmović

 

„SOKO” będzie jechał bezpośrednio z Belgradu i Nowego Sadu siedem razy dziennie, bez zatrzymywania się na stacjach pośrednich i zajmie mu to 36 minut.

Oprócz tych siedmiu par pociągów bezpośrednich, codziennie między Belgradem a Nowym Sadem kursować będzie dziewięć par pociągów (po dziewięć odjazdów z Belgradu i Nowego Sadu), które będą się zatrzymywać na 10 stacjach położonych wzdłuż linii dużych prędkości. Czas przejazdu wyniesie 55-57 minut.

Pasażerowie będą mogli kupić bilety regularne na wszystkie trasy krajowe za pośrednictwem aplikacji internetowej „Serbia Train” oraz przez telefony komórkowe, pobierając aplikację bezpłatnie za pośrednictwem Google Play i App Store. Kupując bilety drogą elektroniczną, pasażerowie otrzymują 5% zniżki od całkowitej ceny biletu.