Alstom zwiększa przepustowość luksemburskich linii kolejowych dzięki automatyzacji

Alstom zwiększa przepustowość luksemburskich linii kolejowych dzięki automatyzacji

27 marca 2022 | Źródło: Alstom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Niewielki Luksemburg jest doskonałym przykładem na to, jak automatyzacja kolei pomaga miastom i krajom reagować na rosnącą liczbę pasażerów i opóźnienia w sieciach regionalnych. Latem 2018 r. niewielki Luksemburg ogłosił gigantyczny plan zainwestowania nawet czterech miliardów euro w poprawę infrastruktury kolejowej. W kraju liczącym nieco ponad 600 000 mln mieszkańców może to oznaczać wydanie aż 6 600 euro na każdego mężczyznę, kobietę i dziecko. Ale korzyści z tego płynące będą tego warte.

Fot. CFL

Liczby pokazują, że najnowsze inwestycje kolejowe w Luksemburgu są właściwym posunięciem. Choć Luksemburg jest małym krajem, ma największy przyrost naturalny w całej Europie. Roczny przyrost wynosi około 1,6% - 2%, a w każdy poniedziałek rano do Luksemburga przyjeżdża prawie 200 000 pracowników transgranicznych. Według Luksemburskich Kolei Państwowych (CFL) ponad połowa opóźnień w ruchu kolejowym jest spowodowana przeciążeniem infrastruktury, a kolejne 37% wynika z efektu falowania w całej sieci kolejowej.

Luksemburg postanowił usprawnić swój transport publiczny. 

W odpowiedzi Luksemburg postanowił usprawnić swój transport publiczny, dodając nowe, bardziej bezpośrednie linie, takie jak między miastem Luksemburg a Bettembourgiem na południu, a także podwajając trasę między głównym dworcem Luksemburga a Saweiler-Contern, która łączy kraj z pobliskim niemieckim miastem Trier.

 

Pociągi Alstom Coradia dla CFL. Wizualizacja Alstom

 

CFL wiedziała jednak, że tory nie rozwiążą wszystkich problemów, dlatego w 2018 r. ogłosiła wartą 360 mln euro umowę na zakup 34 wysokopojemnych, piętrowych pociągów regionalnych Coradia. Ta nowa flota byłaby również technicznie interoperacyjna, co umożliwiłoby kursowanie pociągów również w sąsiedniej Belgii i Francji. Nowy tabor i tory były tylko pierwszym krokiem do osiągnięcia celów CFL.

Automatyzacja sposobem na przyszłość. 

Zarządzanie tymi wszystkimi nowymi torami i pociągami stanowi jednak wyzwanie samo w sobie. Tory mogą zazwyczaj obsłużyć tylko pewien poziom dodatkowych usług, zanim dodatkowa przepustowość stanie się źródłem opóźnień, potęgując problem, który miały złagodzić. Dlatego w 2021 roku firma CFL ponownie zwróciła się do ekspertów w dziedzinie sterowania ruchem kolejowym z firmy Alstom, aby sprawdzić, czy automatyzacja może być lekarstwem na przyszłe wąskie gardła w rozwijającej się sieci.

W rezultacie zawarto kolejną przełomową umowę - pierwszą tego typu w Europie. CFL zdecydowała się zautomatyzować flotę 34 pociągów Coradia Stream i dostosować je do poziomu automatyki drugiego stopnia (GoA2).

Pociągi Coradia Stream dla CFL będą wyposażone w system automatycznej obsługi ATO Level GoA2. GoA2 obejmuje w pełni zautomatyzowany rozruch, jazdę i zatrzymywanie, z maszynistą, który może interweniować w razie sytuacji awaryjnej. Zwiększa on przepustowość sieci poprzez skrócenie przerw między pociągami oraz oszczędza energię dzięki regulacji sił trakcyjnych i hamowania. Urządzenia ATO GoA2 zostaną zainstalowane w pociągach CFL w Centrum Doskonalenia Systemów Sygnalizacji Alstom w Charleroi w Belgii.

Po rozpoczęciu eksploatacji pociągów z tym rozwiązaniem, po raz pierwszy w Europie flota regionalna będzie wyposażona w ten poziom automatyzacji - a automatyzacja z pewnością przyniesie korzyści rosnącej liczbie mieszkańców Luksemburga i osobom dojeżdżającym do pracy.

Przyjęte podejście polegało na oparciu się na podstawowym poziomie kompatybilności stworzonym przez Europejski System Sterowania Pociągiem. Znany pod nazwą ETCS, ten znormalizowany komponent sygnalizacji i sterowania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym stanowi podstawę, na której można oprzeć technologię automatycznej obsługi pociągów. Automatyczna obsługa pociągów to zestaw technologii służących do automatyzacji eksploatacji pociągów. Im wyższy poziom automatyzacji, tym większą liczbę zadań może obsłużyć system.

Automatyczna obsługa pociągów. 

Zautomatyzowana mobilność umożliwia operatorom takim jak CFL wykorzystanie potęgi technologii, aby wykraczać poza to, co mogą osiągnąć ludzkie umysły i ciała. Wspierana przez inteligentne czujniki, silne algorytmy i duże natężenie ruchu oraz większą liczbę pasażerów, flota CFL wyposażona w GoA2 będzie bardziej wydajna i niezawodna niż kiedykolwiek, bez konieczności dodatkowych kosztownych inwestycji w infrastrukturę.