Średzka Kolej Powiatowa z kolejną lokomotywą!

Średzka Kolej Powiatowa z kolejną lokomotywą!

29 marca 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W piątek miał miejsce odbiór lokomotywy spalinowej Lyd2-63, która od najbliższego sezonu będzie jeździła na trasie kolejki wąskotorowej do Zaniemyśla. Spalinówkę od dłuższego czasu naprawiali średzcy miłośnicy kolei. Teraz kolejka ma już cztery sprawne pojazdy trakcyjne. 

Fot. Krzysztof Kubiak / Gazeta Średzka

Lokomotywa spalinowa serii Lyd2

Lokomotywy spalinowe typu L30H produkcji rumuńskich zakładów 23. August „FAUR” z Bukaresztu stanowiły odpowiedź na potrzeby przede wszystkim zakładów przemysłowych wykorzystujących koleje wąskotorowe, które potrzebowały silnych lokomotyw o prostej konstrukcji. Kilkadziesiąt tych maszyn trafiło na przełomie lat 70. i 80. XX wieku do Polski, gdzie eksploatowały je Polskie Koleje Państwowe (z oznaczeniem Lyd2), Lasy Państwowe, cukrownie oraz inne zakłady przemysłowe. Kojarzone są przede wszystkim z najwęższymi kolejami zarządzanymi przez PKP o szerokości toru 600 mm, gdzie pomimo niekorzystnej charaterystyki wyparły z ruchu parowozy. Na torze o szerokości 750 mm PKP dość szybko zaniechały ich eksploatacji, kontynuując zakupy silniejszych lokomotyw serii Lxd2.

 

Lokomotywa Lyd2-63 po sprowadzeniu na stację Środa Miasto. Źródło: Sredzka Kolej Powiatowa

 

Lokomotywa napędzana jest wysokoprężnym silnikiem spalinowym, a napęd przekazywany jest za pośrednictwem przekładni hydraulicznej na ślepy wał, skąd wiązarami przenoszony jest na trzy zestawy kołowe. Masa służbowa lokomotywy wynosi 24 tony, a jej prędkość konstrukcyjna, ograniczona prostą konstrukcją podwozia przy znacznej masie, wynosi 25 km/h.

Stacjonująca na Średzkiej Kolei Powiatowej lokomotywa Lyd2-63 została zbudowana w 1981 roku na tor 600 mm. Niemal całą swoją dotychczasową karierę przepracowała na nieistniejącej już kolei wąskotorowej z Witaszyc do Zagórowa. Po zamknięciu tej kolei została odstawiona na terenie fabryki „Wagon” w Ostrowie Wlkp., następnie w skansenie w Pionkach koło Radomia i w Rudach. Na początku 2019 roku została sprowadzona do Środy Wlkp., gdzie obecnie po zakończeniu remontu połączonego z przystosowaniem do pracy na torze 750 mm i odbiorze technicznym jest gotowa do eksploatacji.

Lokomotywa jest sprawna i nadaje się do pracy na torze

25 marca dokonano odbioru wąskotorowej lokomotywy spalinowej. Podczas wizji odbyła się jazda próbna lokomotywy, a także omówione zostały poszczególne prace przeprowadzone przy lokomotywie.

Remont w bardzo wysokiej jakości został wykonany przez Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej BANA, które będzie ją również eksploatowało.

Koszty rynkowe podobnego remontu innego typu lokomotywy Lxd2 (jednak porównywalnej) oscylują w granicach 1.200.000 zł. brutto.

Powiat Średzki na realizację zadania pn.: „Modernizacja infrastruktury związanej ze Średzką Koleją Wąskotorową” - dostawa na rzecz Powiatu Średzkiego wąskotorowej lokomotywy spalinowej przystosowanej do pracy na torze o prześwicie 750 mm, przeznaczył kwotę 239.850 zł brutto

Fot. Krzysztof Kubiak / Gazeta Średzka

 

Michał Matelski, członek zarządu Powiatu Średzkiego. Fot. Krzysztof Kubiak / Gazeta Średzka

Zakres naprawy lokomotywy obejmował kompletny przegląd każdego podzespołu tj.:

  • demontaż wszystkich podzespołów lokomotywy;
  • piaskowanie i naprawy ramy wraz z pomiarami;
  • wymiana silnika;
  • przegląd przekładni;
  • wymiana chłodnic oraz układu chłodzenia;
  • wymiana układu paliwowego oraz olejowego;
  • wykonanie nowych osi oraz reprofilacja zestawów kołowych;
  • regeneracja układu hamulcowego;
  • regeneracja sprężarki oraz pneumatyki;
  • wykonanie nowego układu sterowania;
  • ️prace blacharskie, wymiana powłok malarskich.

 

W imieniu Powiatu Średzkiego odbioru dokonali: Michał Matelski, członek zarządu powiatu
i Katarzyna Kania, kierownik wydziału gospodarki nieruchomościami
przy udziale Arkadiusza Kaczmarka, prezesa TPKŚ BANA .
Fot. Krzysztof Kubiak / Gazeta Średzka