Koleje Czeskie zamówiły 50 lokomotyw Siemens Vectron MS z pełnym serwisem przez 15 lat

Koleje Czeskie zamówiły 50 lokomotyw Siemens Vectron MS z pełnym serwisem przez 15 lat

31 marca 2022 | Źródło: České dráhy / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W dniu dzisiejszym (31.03.2022r.) spółka ČD podpisała umowę z firmą Siemens Mobility Česká Republika na zakup pięćdziesięciu interoperacyjnych, wysokowydajnych wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Siemens Vectron MS o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 230 km/h. Umowa obejmuje pełną obsługę przez 15 lat. Lokomotywy są przystosowane do pracy na liniach konwencjonalnych i dużych prędkości. Koleje Czeskie będą je wykorzystywać na trasach międzypaństwowych do Niemiec, Austrii, Słowacji i Węgier. Będą one dostarczane stopniowo od grudnia 2025 r.

Fot. Siemens Mobility

 

Lokomotywy dla Kolei Czeskich zostaną wyprodukowane w zakładzie Siemens Mobility w Monachium-Allach i będą dostarczane etapami, począwszy od grudnia 2025 r. Oprócz zunifikowanego europejskiego systemu sterowania pociągiem ETCS będą wyposażone w cyfrową radiostację GSM-R i zdalną diagnostykę. Lokomotywy te będą miały znamionową moc trakcyjną 6 400 kW i maksymalną prędkość eksploatacyjną 230 km/h. Dzięki modułowej konstrukcji lokomotywy będą mogły być wyposażone do eksploatacji w Czechach, Niemczech, Austrii, Polsce, Słowacji, na Węgrzech, a w razie potrzeby w każdej chwili będzie można dodać pakiety do eksploatacji w innych krajach europejskich.

Lokomotywy będą przeznaczone do obsługi połączeń ekspresowych w transporcie krajowym i międzynarodowym na liniach dużych prędkości, np. Praga - Berlin - Hamburg, Praga - Wiedeń - Graz czy Praga - Budapeszt, gdzie funkcjonują lub są przygotowywane odcinki linii o prędkości 200 km/h lub więcej. Dzięki dużej mocy trakcyjnej 6,4 MW lokomotywy Vectron będą prowadzić pociągi ekspresowe z prędkością do 230 km/h. Lokomotywy te mogą być wykorzystywane nie tylko do ciągnięcia jednostek nietrakcyjnych lub zestawów wagonów pasażerskich, ale także do ciągnięcia ich w trybie push-pull, gdy są sterowane przez maszynistę z wagonu sterowniczego na czele pociągu.

Zaletą tego rozwiązania jest łatwe i szybkie zawracanie pociągów na stacjach końcowych, stacjach głównych lub bocznicach. Zwiększa to wydajność pojazdów i personelu, oszczędza czas pasażerów i upraszcza operacje.

"Mamy bardzo dobre doświadczenia z lokomotywami Vectron firmy Siemens. Obecnie eksploatujemy 18 maszyn, a pozostałe są wykorzystywane przez naszą spółkę zależną ČD Cargo. Wierzymy, że równie korzystne referencje będą dotyczyły następnej generacji Vectronów, których prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. Będziemy je wykorzystywać razem z 20 jednostkami trakcyjnymi ComfortJet (nazwa handlowa ČD dla nowych jednostek trakcyjnych z platformy Viaggio Comfort), które mogą również kursować z czeskimi railjetami" - mówi Michal Kraus, wiceprezes zarządu ČD i zastępca dyrektora generalnego ds. serwisu.

 

Źródło: Siemens Mobility

 

"Nowe lokomotywy Vectron będą wykorzystywane na liniach Praga - Hamburg, Praga - Wiedeń - Graz oraz Praga - Budapeszt. Prędkość 230 km/h została już wprowadzona lub wkrótce zostanie wprowadzona wszędzie. Dzięki nowoczesnym pociągom na liniach pospiesznych chcemy dotrzeć do większej liczby klientów, zaoferować alternatywę dla samochodów i samolotów o dużym udziale w produkcji CO2 oraz wzmocnić pozycję kolei jako ważnego, nowoczesnego i przyjaznego środowisku systemu transportowego w Europie Środkowej - dodaje Jiří Ješeta, członek zarządu ČD i zastępca dyrektora generalnego ds. transportu pasażerskiego.

"Cieszę się, że ČD wkracza w erę transportu kolejowego z prędkością 230 km/h z jednostkami nietrakcyjnymi z platformy Viaggio Comfort i lokomotywami Siemens Vectron. Szybki i wygodny transport pasażerski bezemisyjną i energooszczędną koleją to bardzo ważny krok w czasach, gdy powszechnie dostrzegana jest pilna potrzeba uwolnienia transportu od zależności od spalania paliw kopalnych - mówi Roman Kokšal, dyrektor generalny Siemens Mobility Czech Republic.

Firma Siemens Mobility sprzedała już 1 327 lokomotyw Vectron łącznie 61 klientom. Lokomotywy Vectron przejechały do tej pory ponad 500 milionów kilometrów i są obecnie dopuszczone do eksploatacji w Belgii, Bułgarii, Austrii, Chorwacji, Czechach, Danii, Finlandii, Niemczech, Węgrzech, Włoszech, Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Szwajcarii i Turcji.