X jubileuszowa edycja Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2022 organizowana jest w szczególnych okolicznościach. Nikt nie spodziewał się napaści militarnej Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Trwająca od wielu już dni wojna powoduje nie tylko ofiary w ludziach, śmierć i cierpienie, ale także burzy dotychczasowy porządek w międzynarodowych kooperacjach produkcyjnych i niszczy mozolnie zbudowane logistyczne łańcuchy dostaw. Koniecznośc aktualizacji programu wynikającej z otaczającej nas rzeczywistości spowodowała zmianę terminu Forum. X Forum Transportu Intermodalnego FRACHT odbędzie się w Warszawie, w dniach 8 - 9 czerwca br.
Nie sposób rozmawiając o gospodarce światowej, logistyce i transporcie, Europejskich, Azjatyckich i Euro-Azjatyckich korytarzach transportowych zapomnieć o skutkach tej barbarzyńskiej wojny i piętnie jakie wywiera ona na przemyśle, rolnictwie i infrastrukturze transportowej Ukrainy, która stawała się ważnym partnerem handlowym i uczestnikiem międzynarodowych szlaków komunikacyjnych.
O ile podczas każdej z poprzednich dziewięciu edycji Forum Transportu Intermodalnego FRACHT eksperci, przedstawiciele Parlamentu, rządu oraz władz samorządowych mierzyli się z postulatami przedsiębiorców oczekujących wprowadzenia rozwiązań formalno-prawnych, ekonomicznych i podatkowych, które ich zdaniem przyczyniają się do wzrostu przewozów intermodalnych w naszym kraju to w dzisiejszej rzeczywistości konfliktu zbrojnego w Ukrainie oczekiwania wzrastają, zwłaszcza polscy producenci oczekują zdecydowanego wsparcia przy odbudowie i tworzeniu nowych więzi gospodarczych.
Polskim przedsiębiorcom przyjdzie zmierzyć się z poważnymi wyzwaniami wywołanymi przez działania wojenne w Ukrainie i sankcje nałożone na Rosję i Białoruś przez Państwa Wolnego Świata. Dotychczasowe problemy związane ze wzrostem wolumenu przewozów towarowych w relacjach Azja - Europa - Azja, ograniczeniami w przepustowości dotychczas eksploatowanych szlaków komunikacyjnych i terminali, rosnącą konkurencją oraz trwającą przez ostatnie dwa lata pandemią Covid-19 były łatwiejsze do rozwiązania w porównaniu z obecną destabilizacją rynku międzynarodowych przewozów i przerwaniem łańcuchów dostaw. Przyjęte wcześniej strategie transportowe i łańcuchy logistyczne muszą zostać poddane ponownej analizie i weryfikacji.
Organizatorzy X edycji Międzynarodowe Stowarzyszenie Europa-Północ-Wschód (ENEIA) i Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza (PUIG) w tej wyjątkowo trudnej sytuacji wnoszą pod debatę zagadnienia niezwykle istotne dla współczesnej nam rzeczywistości, mające niewątpliwie duży wpływ na stabilny rozwój gospodarczy naszego regionu i powodzenie działań produkcyjnych i handlowych polskich przedsiębiorców.
Rosnące od lat zainteresowanie Forum Fracht to efekt starannie dobieranej tematyki, obecności osób odpowiedzialnych i zaangażowanych w wytyczanie strategicznych działań na rzecz rozwoju polskiej gospodarki, sukcesów takich jak zrealizowane inwestycje usuwające tzw. „wąskie gardła” w infrastrukturze transportowej czy też wprowadzenie do prawodawstwa przepisów ułatwiających działanie przedsiębiorców branży logistycznej postulowanych przez uczestników Forum. Organizatorzy są przekonani, że i tym razem forum sprosta oczekiwaniom ich i uczestników.
Rejestracja uczestników jest już uruchomiona. Do dnia 15 kwietnia 2022r. obowiązuje preferencyjny koszt uczestnictwa - 950,00 PLN netto. Po tym terminie, aż do dnia rozpoczęcia konferencji lub wykorzystania wszystkich miejsc koszt uczestnictwa wyniesie 1150,00 PLN netto.
Rejestracji mozna donać tutuj
Poniżej zamieszczony projekt programu merytorycznego Forum.
08 czerwca 2022r. (środa)
Godz. 09.30. - 10.30. Rejestracja uczestników, kawa powitalna
Godz. 10.30. - 10.35.
Godz. 10.35. - 12.00.
Wystąpienia gości Forum. (ambasadorzy, parlamentarzyści, ministrowie, marszałkowie województw zaproszeni na Forum)
Godz. 12.00. - 12.20.
Godz. 12.20. - 12.40.
Godz. 12.40. - 13.00.
W cieniu konfliktu w Ukrainie – Europejskie, Azjatyckie i Euro-Azjatyckie korytarze transportowe. Polityczne uwarunkowania, jakie priorytety, przedsięwzięcia i działania mogą być podjęte w celu podtrzymania bezpieczeństwa łańcuchów dostaw.
Godz. 14.20. - 15.00. Lunch.
Godz. 15.00. - 15.20.
Godz. 15.20. - 15.40
Czy polskie porty bałtyckie są gotowe na podjęcie wyzwań związanych ze zwiększeniem wolumenu ładunków przesyłanych drogą morską w obrocie handlowym między Europą i Dalekim Wschodem.
- polskie porty morskie, inwestycje, wielkość przeładunków, relacje z ich zapleczem gospodarczym, atrakcyjność dla armatorów zagranicznych i konkurencyjność na Bałtyku
- zmiany na rynku usług morskich i zagrożenia dla branży TSL w Polsce
- zaplecze infrastrukturalne portów - rozwój infrastruktury liniowej i punktowej, kolejowej i drogowej (w tym, terminale lądowe oraz przejścia graniczne)
- wyzwania dla spedycji, relacje z głównymi graczami dysponującymi ładunkami.
- współpraca w ramach Inicjatywy Trójmorza
Godz. 20.00. - 22.30
Spotkanie Biznesowe Liderów Transportu Intermodalnego, FRACHT 2022.
09 czerwca 2022r. (czwartek)
Godz. 08.30. - 09.30. Rejestracja uczestników, kawa powitalna
Kontenerowy transport morski - wyzwania, oczekiwania i realia dzisiejszego rynku.
- Problemy, oczekiwania i wyzwania dzisiejszego biznesu.
- Wzmocnienie pozycji spedytorów w świadomości uczestników rynku w obliczu zmieniających się polityk działania armatorów.
- Zagrożenia i niebezpieczeństwa związane z procesem importu ładunku i wprowadzeniem na polski rynek z perspektywy Agencji Celnej oraz klienta.
- Z perspektywa armatora: wrażliwość branży na otoczenie polityczne - wpływ pandemii na ich działalność, konflikt w Ukrainie itp. Frachty morskie - przyczyny utrzymywania się wysokich stawek frachtowych oraz perspektywy na najbliższe miesiące.
Nowy Jedwabny Szlak a Korytarz Transportowy Bałtyk-Adriatyk.
- Propozycja Komisji Europejskiej z 14 grudnia 2021 dotycząca nowelizacji TEN-T - próba oceny z perspektywy Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk i Nowego Jedwabnego Szlaku
- Południkowe i równoleżnikowe korytarze transportowe przechodzące przez Polskę – wzajemne zależności i korelacje gospodarcze
- Rola Nowego Jedwabnego Szlaku dla akwenu Morza Bałtyckiego i bałtyckich portów morskich
- Rola Skandynawii w Nowym Jedwabnym Szlaku – wykorzystanie doświadczenia Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk ze współpracy polsko-szwedzkiej i perspektyw na realizację wspólnego projektu Seed Money z Programu Południowego Bałtyku (EcoInter).
- Perspektywy włączenia Węgier do Korytarza BAC – wpływ na efektywność szlaków transportowych w kontekście relacji z Bałkanami (szybka kolej z Belgradu w Serbii do Budapesztu, nowy terminal intermodalny w Fényeslitke).
- Nowe węzły intermodalne Korytarza Bałtyk-Adriatyk (Zajączkowo Tczewskie, Emilianowo, Solec Kujawski) w kontekście NJS
Godz. 12.00. - 12.30. Przerwa kawowa.
Godz. 12.30. - 12.50.
Prezentacja projektu i harmonogramu rozbudowy terminala logistycznego w Małaszewiczach. (PKP Cargotor)*
Godz. 12.50. - 13.10.
Prezentacja projektu budowy nowego terminala logistycznego w Karsznicach w województwie Łódzkim. (PKP Cargo Terminale)*
Czynnik czasu i jakości usług, nowe trendy, rozwiązania techniczno-organizacyjne i technologiczne w transporcie.
- informatyzacja węzłów kolejowych, terminali logistycznych i bocznic, zastosowanie 5G
- automatyzacja, robotyzacja spedycji i logistyki
- nowe technologie w transporcie, nowoczesne wagony i lokomotywy wielosystemowe
- maszyny i urządzenia wspomagające działanie terminali logistycznych, centrów magazynowych
- nowe technologie znajdujące swoje zastosowanie w e-commerce
- finansowanie wyzwań technicznych i technologicznych stawianych przez rynek przewozów towarowych
- koordynacja działań sektora e-commerce, magazynowego ,
- jak zmiany w handlu generują zmiany w organizacji transportu i jego wyposażeniu
Godz. 14.40. - 15.00.
Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość modyfikacji programu merytorycznego Forum.