FRACHT 2022 - nowy termin, nowe wyzwania, alternatywne i stabilne szlaki komunikacyjne

FRACHT 2022 - nowy termin, nowe wyzwania, alternatywne i stabilne szlaki komunikacyjne

31 marca 2022 | Źródło: ENEIA / PUIG / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

X jubileuszowa edycja Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2022 organizowana jest w szczególnych okolicznościach. Nikt nie spodziewał się napaści militarnej Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Trwająca od wielu już dni wojna powoduje nie tylko ofiary w ludziach, śmierć i cierpienie, ale także burzy dotychczasowy porządek w międzynarodowych kooperacjach produkcyjnych i niszczy mozolnie zbudowane logistyczne łańcuchy dostaw. Koniecznośc aktualizacji programu wynikającej z otaczającej nas rzeczywistości spowodowała zmianę terminu Forum.  X Forum Transportu Intermodalnego FRACHT odbędzie się w Warszawie, w dniach 8 - 9 czerwca br. 

Grafika: Łukasz Piechota / ENEIA

Nie sposób rozmawiając o gospodarce światowej, logistyce i transporcie, Europejskich, Azjatyckich i Euro-Azjatyckich korytarzach transportowych zapomnieć o skutkach tej barbarzyńskiej wojny i piętnie jakie wywiera ona na przemyśle, rolnictwie i infrastrukturze transportowej Ukrainy, która stawała się ważnym partnerem handlowym i uczestnikiem międzynarodowych szlaków komunikacyjnych.

O ile podczas każdej z poprzednich dziewięciu edycji Forum Transportu Intermodalnego FRACHT eksperci, przedstawiciele Parlamentu, rządu oraz władz samorządowych mierzyli się z postulatami przedsiębiorców oczekujących wprowadzenia rozwiązań formalno-prawnych, ekonomicznych i podatkowych, które ich zdaniem przyczyniają się do wzrostu przewozów intermodalnych w naszym kraju to w dzisiejszej rzeczywistości konfliktu zbrojnego w Ukrainie oczekiwania wzrastają, zwłaszcza polscy producenci oczekują zdecydowanego wsparcia przy odbudowie i tworzeniu nowych więzi gospodarczych.

 

Fracht Forum 2021. Fot. Adam kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Polskim przedsiębiorcom przyjdzie zmierzyć się z poważnymi wyzwaniami  wywołanymi przez działania wojenne w Ukrainie i sankcje nałożone na Rosję i Białoruś przez Państwa Wolnego Świata. Dotychczasowe problemy związane ze wzrostem wolumenu przewozów towarowych  w relacjach Azja - Europa - Azja, ograniczeniami w przepustowości dotychczas eksploatowanych szlaków komunikacyjnych i terminali, rosnącą konkurencją oraz trwającą przez ostatnie dwa lata pandemią Covid-19 były łatwiejsze do rozwiązania w porównaniu z obecną destabilizacją rynku międzynarodowych przewozów i przerwaniem łańcuchów  dostaw. Przyjęte wcześniej strategie transportowe i łańcuchy logistyczne muszą zostać poddane ponownej analizie i weryfikacji.                                                                                                                               

Organizatorzy X edycji Międzynarodowe Stowarzyszenie Europa-Północ-Wschód (ENEIA) i Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza (PUIG) w tej wyjątkowo trudnej sytuacji wnoszą pod debatę zagadnienia niezwykle istotne dla współczesnej nam rzeczywistości, mające niewątpliwie duży wpływ na stabilny rozwój gospodarczy naszego regionu i powodzenie działań produkcyjnych i handlowych polskich przedsiębiorców.

 

Fracht Forum 2021. Fot. Adam kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Rosnące od lat zainteresowanie Forum Fracht to efekt starannie dobieranej tematyki, obecności osób odpowiedzialnych i zaangażowanych w wytyczanie strategicznych działań na rzecz rozwoju polskiej gospodarki,  sukcesów takich jak zrealizowane  inwestycje usuwające tzw. „wąskie gardła” w infrastrukturze transportowej czy też wprowadzenie do prawodawstwa przepisów ułatwiających działanie przedsiębiorców branży logistycznej postulowanych przez uczestników Forum. Organizatorzy są przekonani, że i tym razem forum sprosta oczekiwaniom ich i uczestników.

Rejestracja uczestników jest już uruchomiona. Do dnia 15 kwietnia 2022r. obowiązuje preferencyjny koszt uczestnictwa - 950,00 PLN netto. Po tym terminie, aż do dnia rozpoczęcia konferencji lub wykorzystania wszystkich miejsc koszt uczestnictwa wyniesie 1150,00 PLN netto.

Rejestracji mozna donać tutuj

 

Poniżej zamieszczony projekt programu merytorycznego Forum.

X Forum Transportu Intermodalnego FRACHT
08 - 09 czerwca 2022r. Warszawa, Hotel Regent.
Program merytoryczny /projekt/

08 czerwca 2022r. (środa)

Godz. 09.30. - 10.30. Rejestracja uczestników, kawa powitalna

Godz. 10.30. - 10.35.

Rozpoczęcie X Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2022.
Jacek Piechota, przewodniczący Polsko - Ukraińskiej Izby Gospodarczej i  Międzynarodowego Stowarzyszenia Europa - Północ - Wschód ENEIA

Godz. 10.35. - 12.00.

Wystąpienia gości Forum. (ambasadorzy, parlamentarzyści, ministrowie, marszałkowie województw zaproszeni na Forum)

Godz. 12.00. - 12.20.

Wojna w Ukrainie. Konsekwencje dla europejskiej i światowej gospodarki, handlu i szlaków komunikacyjnych.
Wystąpienie Janusza Piechocińskiego, przewodniczącego Rady Programowej inaugurujące program merytoryczny Forum.

Godz. 12.20. - 12.40.

Wpływ wojny w Ukrainie na realizację Europejskiej Strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, nad czym trzeba pracować, jakie dokonać zmiany aby dostosować ją do nowej rzeczywistości.
Wystąpienie prof. dr hab. Bogusława Liberadzkiego, posła do Parlamentu Europejskiego.  

Godz. 12.40. - 13.00.

Alternatywne połączenia kolejowe na Nowym Jedwabnym Szlaku.
Wystąpienie prof. ALK dr Mirosława Antonowicza, Przewodniczącego Organizacji Współpracy Kolei (OSŻD)
 
Godz. 13.00 - 13.15.
Rosyjska agresja na Ukrainę, skutki wojny dla przemysłu, rolnictwa, transportu i wymiany handlowej Ukrainy. Rola Polski w odbudowie ukraińskiego potencjału gospodarczego.
Wystąpienie Jacka Piechoty, Wystąpienie Jacka Piechoty, przewodniczącego Polsko - Ukraińskiej Izby Gospodarczej i  Międzynarodowego Stowarzyszenia Europa - Północ - Wschód ENEIA
 
Godz. 13.15. - 14.30.
Panel I

W cieniu konfliktu w Ukrainie – Europejskie, Azjatyckie i Euro-Azjatyckie korytarze transportowe. Polityczne uwarunkowania, jakie priorytety, przedsięwzięcia i działania mogą być podjęte w celu podtrzymania bezpieczeństwa łańcuchów dostaw.

Godz. 14.20. - 15.00.   Lunch.

Godz. 15.00. - 15.20.

Przewozy towarowe w 2021 roku i w pierwszym kwartale 2022 roku. Główne szlaki komunikacyjne i potoki towarowe. Wielkość i struktura przewozów towarowych. Udział przewozów intermodalnych.
Wystąpienie Alicji Kozłowskiej, Dyrektor Departamentu Regulacji Rynku, Urząd Transportu Kolejowego.

Godz. 15.20. - 15.40

Wykorzystanie środków finansowych w programach wspierających rozwój transportu intermodalnego, wspieranych przez Unię Europejską. (CUPT)
Wystąpienie  Sylwii Cieślak-Wilk  p.o. zastępcy dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych
 
Godz. 15.40. - 17.30.
Panel II

Czy polskie porty bałtyckie są gotowe na podjęcie wyzwań związanych ze zwiększeniem wolumenu ładunków przesyłanych drogą morską w obrocie handlowym między Europą i Dalekim Wschodem. 

  • polskie porty morskie, inwestycje, wielkość przeładunków, relacje z ich zapleczem gospodarczym, atrakcyjność dla armatorów zagranicznych i konkurencyjność na Bałtyku
  • zmiany na rynku usług morskich i zagrożenia dla branży TSL w Polsce
  • zaplecze infrastrukturalne portów - rozwój infrastruktury liniowej i punktowej, kolejowej i drogowej (w tym, terminale lądowe oraz przejścia graniczne)
  • wyzwania dla spedycji, relacje z głównymi graczami dysponującymi ładunkami.
  • współpraca w ramach Inicjatywy Trójmorza

Godz. 20.00. - 22.30

Spotkanie Biznesowe Liderów Transportu Intermodalnego, FRACHT 2022.

 

09 czerwca 2022r. (czwartek)

Godz. 08.30. - 09.30.  Rejestracja uczestników, kawa powitalna

Godz. 09.30. - 11.00.
Panel III

Kontenerowy transport morski - wyzwania, oczekiwania i realia dzisiejszego rynku.

  • Problemy, oczekiwania i wyzwania dzisiejszego biznesu. 
  • Wzmocnienie pozycji spedytorów w świadomości uczestników rynku w obliczu zmieniających się polityk działania armatorów. 
  • Zagrożenia i niebezpieczeństwa związane z procesem importu ładunku i wprowadzeniem na polski rynek z perspektywy Agencji Celnej oraz klienta.  
  • Z  perspektywa armatora: wrażliwość branży na otoczenie polityczne - wpływ pandemii na ich działalność, konflikt w Ukrainie itp. Frachty morskie - przyczyny utrzymywania się wysokich stawek frachtowych oraz perspektywy na najbliższe miesiące. 
Godz. 11.00. - 12.30.
Panel  IV

Nowy Jedwabny Szlak a Korytarz Transportowy Bałtyk-Adriatyk.

  • Propozycja Komisji Europejskiej z 14 grudnia 2021 dotycząca nowelizacji TEN-T - próba oceny z perspektywy Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk i Nowego Jedwabnego Szlaku
  • Południkowe i równoleżnikowe korytarze transportowe przechodzące przez Polskę – wzajemne zależności i korelacje gospodarcze
  • Rola Nowego Jedwabnego Szlaku dla akwenu Morza Bałtyckiego i bałtyckich portów morskich
  • Rola Skandynawii w Nowym Jedwabnym Szlaku – wykorzystanie doświadczenia Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk ze współpracy polsko-szwedzkiej i perspektyw na realizację wspólnego projektu Seed Money z Programu Południowego Bałtyku (EcoInter).
  • Perspektywy włączenia Węgier do Korytarza BAC – wpływ na efektywność szlaków transportowych w kontekście relacji z Bałkanami (szybka kolej z Belgradu w Serbii do Budapesztu, nowy terminal intermodalny w Fényeslitke).
  • Nowe węzły intermodalne Korytarza Bałtyk-Adriatyk (Zajączkowo Tczewskie, Emilianowo, Solec Kujawski) w kontekście NJS

Godz. 12.00. - 12.30. Przerwa kawowa.

Godz. 12.30. - 12.50.

Prezentacja projektu i harmonogramu rozbudowy terminala logistycznego w Małaszewiczach. (PKP Cargotor)*

Godz. 12.50. - 13.10.

Prezentacja projektu budowy nowego terminala logistycznego w Karsznicach w województwie Łódzkim. (PKP Cargo Terminale)*

Godz. 13.10. - 14.40.
Panel V

Czynnik czasu i jakości usług, nowe trendy, rozwiązania techniczno-organizacyjne i technologiczne w transporcie.

  • informatyzacja węzłów kolejowych, terminali logistycznych i bocznic, zastosowanie 5G
  • automatyzacja, robotyzacja spedycji i logistyki
  • nowe technologie w transporcie, nowoczesne wagony i lokomotywy wielosystemowe
  • maszyny i urządzenia wspomagające działanie terminali logistycznych, centrów magazynowych
  • nowe technologie znajdujące swoje zastosowanie w e-commerce
  • finansowanie wyzwań technicznych i technologicznych stawianych przez rynek przewozów towarowych
  • koordynacja działań sektora e-commerce, magazynowego ,
  • jak zmiany w handlu generują zmiany w organizacji transportu i jego wyposażeniu

Godz. 14.40. - 15.00.

Podsumowanie i zakończenie konferencji.
Janusz Piechociński, Przewodniczący Rady Programowej i Jacek Piechota Przewodniczący Polsko - Ukraińskiej Izby Gospodarczej i  Międzynarodowego Stowarzyszenia Europa - Północ - Wschód ENEIA  
 
Godz. 15.00.  Lunch

Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość modyfikacji programu merytorycznego Forum.