ÖBB zamawia 41 nowych piętrowych pociągów Cityjet od Stadlera dla regionu wschodniego

ÖBB zamawia 41 nowych piętrowych pociągów Cityjet od Stadlera dla regionu wschodniego

07 kwietnia 2022 | Źródło: ÖBB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Tabor transportu lokalnego i regionalnego ÖBB jest w dalszym ciągu odnawiany. ÖBB zamawia 41 nowych piętrowych pociągów Cityjet dla regionu wschodniego, gwarantując w ten sposób pasażerom i osobom dojeżdżającym do pracy jeszcze większą pojemność i komfort w przyszłości. Umowa ramowa ze Stadlerem pozwala na zamówienie do 186 pociągów o łącznej wartości do trzech miliardów euro. W obecnym przetargu zamówionych zostanie 20 sześciowagonowych i 21 czterowagonowych zestawów za około 600 mln euro.

 

Fot. ÖBB

 

"Dzięki 41 nowym piętrowym pociągom Cityjet jeszcze bardziej unowocześniamy naszą flotę transportu lokalnego w Wiedniu, Dolnej Austrii i Burgenlandzie. Od 2026 r. będziemy oferować naszym pasażerom jeszcze więcej przestrzeni i komfortu. To sprawi, że przejście z samochodu na pociąg i kolej stanie się bardziej atrakcyjne dla osób dojeżdżających do pracy. Jest to korzystne dla naszego klimatu oraz wygodne i praktyczne dla pasażerów ÖBB" - podkreśla prezes ÖBB Andreas Matthä.

"Jesteśmy dumni, że będziemy mogli dostarczyć do Austrii kolejną generację piętrowych zespołów trakcyjnych. Nasz KISS jest już z powodzeniem używany w wielu krajach. Dzięki wysokiemu poziomowi innowacyjności KISS jest niezbędnym rozwiązaniem dla przyjaznego dla środowiska transportu kolejowego przyszłości. Dziękujemy ÖBB za to zamówienie i cieszymy się na długotrwałą i udaną współpracę" - mówi Peter Spuhler, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Grupy Stadler.

Cityjet dwupokładowy nowy" w szczegółach.

Nowy piętrowy elektryczny zespół trakcyjny jest przystosowany do prędkości maksymalnej 160 km/h i oferuje około 610 miejsc siedzących w konfiguracji sześciowagonowej, czyli o około 70 miejsc więcej niż obecne pociągi piętrowe. Dzięki lepszemu zachowaniu przy przyspieszaniu, a tym samym krótszym czasom przejazdu, będzie on szczególnie przydatny na trasach o dużym zagęszczeniu ruchu.

Podczas projektowania nowego pociągu szczególną uwagę zwrócono na życzenia i wymagania osób dojeżdżających do pracy i na wypoczynek. Każdy wagon posiada niskopodłogowe wejście, a także zoptymalizowaną strefę wielofunkcyjną z większą ilością miejsca i dostępnością dla pasażerów z rowerami, wózkami dziecięcymi lub bagażem. W porównaniu z konwencjonalnymi pociągami piętrowymi, które obecnie jeżdżą po drogach, w dłuższej konfiguracji można przewozić do dwóch razy więcej rowerów. Obszernie zaprojektowana strefa wielofunkcyjna jest bezpośrednio połączona ze strefami wsiadania i wysiadania, co umożliwia pasażerom szybkie przesiadanie się.

W "Cityjet double-decker new" pasażerowie mogą również liczyć na nowoczesny wystrój wnętrza, wygodne fotele, automatyczną klimatyzację, gniazdka elektryczne wraz z gniazdem USB w każdym rzędzie siedzeń, bezpłatną sieć WLAN oraz pokładowy portal Railnet Regio. Nowe pociągi są również wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej (monitory z informacjami w czasie rzeczywistym) oraz monitoring wizyjny. Dla pasażerów o ograniczonych możliwościach poruszania się przewidziano także wydzielone miejsca dla wózków inwalidzkich w środkowym wagonie zestawu z nowymi stolikami na ścianach bocznych o regulowanej wysokości.

Oczekuje się, że pierwsze pociągi "Cityjet Doppelstock neu" rozpoczną obsługę pasażerów na trasach w regionie wschodnim na początku 2026 roku. Nowe piętrowe pociągi Cityjet będą produkowane przez firmę Stadler w jej zakładach w St. Margrethen.

Charakterystykanowego piętrowego pociągu Cityjet

  • Prędkość maksymalna: 160 km/h
  • Długość pociągu: 160 m (zestaw sześciowagonowy) lub 105 m (zestaw czterowagonowy)
  • Pojemność miejsc siedzących: ok. 610 (zestaw sześciowagonowy) lub ok. 380 (zestaw czterowagonowy)
  • Ilość miejsc stojących: około 790 (zestaw sześcioosobowy) lub około 520 (zestaw czteroosobowy)
  • Maksymalna pojemność: ok. 1400 (zestaw sześcioosobowy) lub ok. 900 (zestaw czteroosobowy)
  • Miejsca do przewozu rowerów: do 66 (zestaw sześciosekcyjny) lub do 42 (zestaw czterosekcyjny)
  • Drzwi wejściowe na stronę: 12 (zestaw sześcioczęściowy) lub 8 (zestaw czteroczęściowy)
  • 4 toalety (zestaw sześcioczęściowy) lub 2 toalety (zestaw czteroczęściowy), z których jedna jest bezbarierowa i wyposażona w przewijak
  • 2 miejsca na wózki inwalidzkie w środkowym wagonie z elektrycznie regulowaną wysokością stolików na ścianach bocznych