Największe jak dotąd zamówienie na pociągi akumulatorowe w Europie otrzymał hiszpański CAF.

Największe jak dotąd zamówienie na pociągi akumulatorowe w Europie otrzymał hiszpański CAF.

12 kwietnia 2022 | Źródło: Związek Transportowy Renu-Ruhry (VRR)
PODZIEL SIĘ

Hiszpański producent pojazdów CAF pozyskał już największy w Europie kontrakt na dostawę akumulatorowych (dwuźródłowych) zespołów trakcyjnych (BEMU) i wyprodukuje łącznie 63 BEMU dla Związku Transportowego Renu-Ruhry (VRR) i Nahverkehr Westfalen-Lippe. Zamawiający ogłosili zwycięzcę przetargu w czerwcu ubiegłego roku, a umowa, która obejmuje także 30-letnią obsługę techniczną pojazdów, została podpisana w ubiegłym tygodniu. 

Fot. VRR

CAF wygrał przetarg na pojazdy dla sieci Niederrhein-Münsterland w lipcu 2021 r. Firma dostarczy 63 pociągi typu "Civity BEMU" w dwóch rodzajach: 15 pojazdów o długości ok. 45 m ze 120 miejscami siedzącymi i 48 pojazdów o długości ok. 55 m ze 160 miejscami siedzącymi. Jednak CAF nie tylko wyprodukuje i dostarczy pociągi. Firma będzie je również konserwować i utrzymywać w gotowości przez cały okres eksploatacji, przyczyniając się w ten sposób do ich sprawnego działania.

Dzięki zastosowaniu nowych pociągów znacznie zwiększy się przepustowość na wielu liniach sieci Niederrhein-Münsterland. Ponadto wysokiej jakości wyposażenie pojazdów znacznie zwiększy komfort podróży pasażerów.

Zielone światło dla innowacyjnych, akumulatorowych pociągów elektrycznych

Związek Transportowy Renu-Ruhry (VRR) i Nahverkehr Westfalen-Lippe skupiają się całkowicie na zrównoważonym działaniu sieci. Począwszy od 2025 r. będą stopniowo zastepować obecnie eksploatowane na liniach kolejowych pojazdy spalinowe w bezemisyjne, przyjazne dla klimatu zespoły trakcyjne. Zamówione w tym celu 63 pojazdy akumulatorowo-elektryczne (tzw. BEMU) hiszpańskiej firmy CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S. A.) zapewnią pasażerom większy komfort i dodatkową liczbę miejsc siedzących. Wykorzystanie nowych pojazdów z alternatywnymi formami napędu wymaga podjęcia różnych działań infrastrukturalnych, w tym modernizacji i rozbudowy licznych stacji.

 

Wizualizacja. Związek Transportowy Renu-Ruhry (VRR)

 

Przy zamawianiu pociągów dla sieci Dolnego Renu-Münsterland w ramach ogólnoeuropejskiej procedury przetargowej zamawiający wykorzystali sprawdzony model NRW-RRX. Oznacza to, że przetargi na produkcję, dostawę i utrzymanie pojazdów w całym cyklu ich życia są przeprowadzane oddzielnie od przetargów na usługi eksploatacyjne na liniach sieci.

Pociągi będą wyposażone m.in. w:

  • dwa lub cztery przestronne miejsca do wsiadania umożliwiające szybką i wygodną wymianę pasażerów,
  • tapicerowane siedzenia ustawione w rzędach lub vis-à-vis z dużymi odstępami między nimi,
  •  przestrzennie wydzielone obszary wielofunkcyjne z dużą ilością miejsca dla pasażerów na wózkach inwalidzkich, z wózkami dziecięcymi lub rowerami,
  • składane stoliki i gniazdka do ładowania laptopów, smartfonów i tabletów.
  • bezpłatną sieć Wi-Fi, która ułatwi pracę zwłaszcza osobom dojeżdżającym do pracy.
Wnętrze pojazdu. Wizualizacja: Związek Transportowy Renu-Ruhry (VRR)

 

Szczególną cechą tych pociągów jest ich innowacyjny napęd. Są to klasyczne pojazdy elektryczne, które mogą również poruszać się po odcinkach torów bez sieci trakcyjnej. W tym celu są one dodatkowo wyposażone w akumulatory, które służą do mostkowania niezelektryfikowanych odcinków linii. Na liniach zelektryfikowanych pojazdy pobierają energię z sieci trakcyjnej - zarówno do jazdy, jak i do ładowania akumulatorów.

Wymagania dotyczące zasięgu pojazdów zostały określone przez zamawiającego w różny sposób, w zależności od sieci, i opierają się na wymaganiach specyficznych dla danej sieci oraz na udziale zelektryfikowanej trasy i infrastruktury ładowania wraz z odpowiednią rezerwą.

Pierwsze nowe jednostki będą kursować od 2025 r. i będą dostarczane etapami do końca 2028 r. Zakup nowych pociągów zostanie sfinansowany z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny i bank NRW.

 

Wnętrze pojazdu. Wizualizacja: Związek Transportowy Renu-Ruhry (VRR)