Hiszpański producent pojazdów CAF pozyskał już największy w Europie kontrakt na dostawę akumulatorowych (dwuźródłowych) zespołów trakcyjnych (BEMU) i wyprodukuje łącznie 63 BEMU dla Związku Transportowego Renu-Ruhry (VRR) i Nahverkehr Westfalen-Lippe. Zamawiający ogłosili zwycięzcę przetargu w czerwcu ubiegłego roku, a umowa, która obejmuje także 30-letnią obsługę techniczną pojazdów, została podpisana w ubiegłym tygodniu.
CAF wygrał przetarg na pojazdy dla sieci Niederrhein-Münsterland w lipcu 2021 r. Firma dostarczy 63 pociągi typu "Civity BEMU" w dwóch rodzajach: 15 pojazdów o długości ok. 45 m ze 120 miejscami siedzącymi i 48 pojazdów o długości ok. 55 m ze 160 miejscami siedzącymi. Jednak CAF nie tylko wyprodukuje i dostarczy pociągi. Firma będzie je również konserwować i utrzymywać w gotowości przez cały okres eksploatacji, przyczyniając się w ten sposób do ich sprawnego działania.
Dzięki zastosowaniu nowych pociągów znacznie zwiększy się przepustowość na wielu liniach sieci Niederrhein-Münsterland. Ponadto wysokiej jakości wyposażenie pojazdów znacznie zwiększy komfort podróży pasażerów.
Zielone światło dla innowacyjnych, akumulatorowych pociągów elektrycznych
Związek Transportowy Renu-Ruhry (VRR) i Nahverkehr Westfalen-Lippe skupiają się całkowicie na zrównoważonym działaniu sieci. Począwszy od 2025 r. będą stopniowo zastepować obecnie eksploatowane na liniach kolejowych pojazdy spalinowe w bezemisyjne, przyjazne dla klimatu zespoły trakcyjne. Zamówione w tym celu 63 pojazdy akumulatorowo-elektryczne (tzw. BEMU) hiszpańskiej firmy CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S. A.) zapewnią pasażerom większy komfort i dodatkową liczbę miejsc siedzących. Wykorzystanie nowych pojazdów z alternatywnymi formami napędu wymaga podjęcia różnych działań infrastrukturalnych, w tym modernizacji i rozbudowy licznych stacji.
Przy zamawianiu pociągów dla sieci Dolnego Renu-Münsterland w ramach ogólnoeuropejskiej procedury przetargowej zamawiający wykorzystali sprawdzony model NRW-RRX. Oznacza to, że przetargi na produkcję, dostawę i utrzymanie pojazdów w całym cyklu ich życia są przeprowadzane oddzielnie od przetargów na usługi eksploatacyjne na liniach sieci.
Pociągi będą wyposażone m.in. w:
- dwa lub cztery przestronne miejsca do wsiadania umożliwiające szybką i wygodną wymianę pasażerów,
- tapicerowane siedzenia ustawione w rzędach lub vis-à-vis z dużymi odstępami między nimi,
- przestrzennie wydzielone obszary wielofunkcyjne z dużą ilością miejsca dla pasażerów na wózkach inwalidzkich, z wózkami dziecięcymi lub rowerami,
- składane stoliki i gniazdka do ładowania laptopów, smartfonów i tabletów.
- bezpłatną sieć Wi-Fi, która ułatwi pracę zwłaszcza osobom dojeżdżającym do pracy.
Szczególną cechą tych pociągów jest ich innowacyjny napęd. Są to klasyczne pojazdy elektryczne, które mogą również poruszać się po odcinkach torów bez sieci trakcyjnej. W tym celu są one dodatkowo wyposażone w akumulatory, które służą do mostkowania niezelektryfikowanych odcinków linii. Na liniach zelektryfikowanych pojazdy pobierają energię z sieci trakcyjnej - zarówno do jazdy, jak i do ładowania akumulatorów.
Wymagania dotyczące zasięgu pojazdów zostały określone przez zamawiającego w różny sposób, w zależności od sieci, i opierają się na wymaganiach specyficznych dla danej sieci oraz na udziale zelektryfikowanej trasy i infrastruktury ładowania wraz z odpowiednią rezerwą.
Pierwsze nowe jednostki będą kursować od 2025 r. i będą dostarczane etapami do końca 2028 r. Zakup nowych pociągów zostanie sfinansowany z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny i bank NRW.