O wyzwaniach transportowych w czasie wojny w Ukrainie

O wyzwaniach transportowych w czasie wojny w Ukrainie

14 kwietnia 2022 | Źródło: Ministerstwo Infrastruktury
PODZIEL SIĘ

Wyzwania w zakresie inwestycji infrastrukturalnych w obliczu rosyjskiej agresji na Ukrainie były omawiane 13 kwietnia 2022 r. przez ministrów ds. transportu Polski, Czech, Estonii, Bułgarii, Litwy, Łotwy, Rumunii, Słowacji i Węgier.

 

Fot. Ministerstwo Infrastruktury

 

W dyskusji zorganizowanej z inicjatywy strony polskiej wzięli udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, minister transportu Czech Martin Kupka, minister spraw ekonomicznych i komunikacji Estonii Taavi Aas, wiceminister transportu i komunikacji Bułgarii Vladimir Varbanov, wiceminister transportu i komunikacji Litwy Loreta Maskalioviene, wiceminister transportu Łotwy Ligita Austrupe, wiceminister transportu i infrastruktury Rumunii Adrian Foghiş oraz wiceminister transportu i budownictwa Słowacji Jaroslav Kmet'.

Ministrowie przedyskutowali wyzwania, które wyniknęły po rosyjskiej agresji przeciw Ukrainie, w tym zgłaszane kwestie niedoboru pracowników na prowadzonych inwestycjach infrastrukturalnych, wzrost kosztów inwestycji oraz niedobór niektórych surowców i półproduktów.

- Dzisiaj jednym z powodów trudnej sytuacji w budownictwie w Polsce jest odpływ pracowników z Ukrainy, którzy wrócili do ojczyzny, aby bronić swojego kraju przed rosyjską agresją. Skutki wojny na Ukrainie są także widoczne w zakresie mniejszej dostępności surowców oraz materiałów budowalnych takich jak stal, asfalt i beton, co wynika z ograniczenia lub zatrzymania produkcji w zakładach je wytwarzających na Ukrainie - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister Andrzej Adamczyk wskazał również na wyzwania związane z zakłóconymi łańcuchami dostaw i zapewnił, że mimo wymagającej sytuacji inwestycje drogowe i kolejowe w Polsce nie są zagrożone.

Dyskutowano także nad możliwymi do podjęcia działaniami, mającymi na celu wsparcie branży infrastrukturalnej. Jak zaznaczył minister Andrzej Adamczyk, obecna sytuacja wymaga współpracy i współdzielenia ryzyka nie tylko przez wykonawców oraz poszczególne państwa, ale też i całą wspólnotę europejską.

- Konieczne jest wydłużenie okresu rozliczenia inwestycji w ramach mechanizmu finansowego polityki spójności w perspektywie finansowej 2014-2020 oraz wyasygnowania dodatkowych środków ze strony Komisji Europejskiej na potrzeby inwestycyjne - powiedział.  

Minister Andrzej Adamczyk zaproponował także wystosowanie wspólnego wystąpienia ministrów do spraw transportu regionu Trójmorza do Europejskich Komisarzy ds. Transportu i Polityki Regionalnej w sprawie omawianych zagadnień. Propozycja spotkała się z aprobatą wszystkich uczestników spotkania.